Air Berlinin konkurssi sai lentoyhtiöt tukkanuottasille: Ryanair syyttää Saksan hallitusta yhtiön osien juonimisesta Lufthansalle

Ilmailualan analyytikot arvioivat, että Lufthansa voi haluta Air Berlinin avulla torjua kilpailijoiden pääsyä Saksan lentokentille.

lentoliikenne
laskeutuva lentokone
Air Berlinin lentokoneSergei Ilnitsky / EPA

Keskustelut saksalaisen lentoyhtiö Air Berlinin osien myynnistä ovat lähteneet vilkkaasti käyntiin. Yhtiö ilmoitti tiistaina hakeutuvansa maksukyvyttömyysmenettelyyn. Lennot kuitenkin jatkuvat Saksan hallituksen myöntämän lainan turvin.

Matkustajamäärällä Euroopan suurin lentoyhtiö Ryanair on jo hermostunut Saksan hallitukseen sen myönnettyä lainan Air Berlinille. Halpalentäjä syyttää hallitusta Lufthansan ja tämän monopolin suosimisesta.

Ryanairin mielestä Saksan hallitus ja Lufthansa ovat yhdessä juonineet Air Berlinin kanssa yhtiön pilkkomisen, ja yhtiö on tehnyt valituksen EU:n ja Saksan kilpailuviranomaisille. Saksan hallituksesta on jo kiistetty Ryanairin väitteet.

Air Berlin on menettänyt viime vuosina matkustajia, ja yhtiön tappio on kasvanut. Euroopan suurimpiin kuuluva lentoyhtiö Lufthansa ilmoitti jo tiistaina olevansa kiinnostunut joistakin Air Berlinin osista.

Ryanair on vuoden 2016 tuloskatsauksensa mukaan Saksan kolmanneksi suurin lentoyhtiö, mutta sen markkinaosuus oli vain 6 prosenttia. Toisen halpalentäjä Easyjetin osuudeksi Financial Times (siirryt toiseen palveluun) arvioi 3 prosenttia.

BBC:n mukaan (siirryt toiseen palveluun) Air Berlin on ollut Saksan toiseksi suurin lentoyhtiö. Lufthansa on selkeä ykkönen. Ne ovat jo tehneet yhteistyötä, sillä Air Berlin vuokrasi viime vuonna 38 lentokonetta miehistöineen Lufthansalle.

Kuluttajajärjestö seuraa

Ilmailualaa tutkivan keskuksen analyytikko kommentoi DW:lle (siirryt toiseen palveluun), että Lufthansa on odotellut pitkään, jotta se pääsee poimimaan kirsikat Air Berlinin kakusta. Lufthansa voi ostaa Air Berlinistä itselleen hyvin sopivat toiminnot, ilman tarvetta ostaa koko tappiota tekevää yhtiötä.

Analyytikon arvion mukaan Easyjet olisi Lufthansalle Ryanairia mieluisampi kumppani jakamaan Air Berlinin osia. Easyjetin myymien lentolippujen keskihinnat ovat Ryanairia korkeampia, jolloin yhtiö ei ole yhtä kova hintakilpailija kuin Ryanair.

Air Berlinin koneita Tegelin lentokentällä Berliinissä.
Air Berlinin koneita Tegelin lentokentällä Berliinissä toukokuussa 2012.Rainer Jensen / EPA

Saksalaisen kuluttajien etuja valvovan järjestön mukaan he seuraavat, johtaako Lufthansan aseman mahdollinen vahvistuminen lentojen hintojen nousuun.

Düsseldorfin täysi kenttä houkuttaa

Analyytikot näkevät Lufthansan kiinnostuksen Air Berliniin myös puolustuksena, jolla se yrittää estää kilpailevia yhtiöitä laajentamasta toimintaansa Saksan markkinoilla.

Air Berlinin arvokkainta omaisuutta voivat olla sen käyttämät "slotit" eli nousu- ja laskeutumisajat, joita on rajallinen määrä. Air Berlin on ollut Düsseldorfin kentän suurin lentäjä, ja sillä on ollut suuri osuus lentokentän sloteista, kirjoittaa Financial Times (siirryt toiseen palveluun). Perässä tulee Lufthansa oman halpalentoyhtiönsä Germanwingsin kera.

Düsseldorfin lentokenttä on Saksan kolmanneksi suurin Frankfurtin ja Münchenin jälkeen. Kenttää on FT:n mukaan vaikea laajentaa, ja kapasiteetti on siksi pysynyt rajallisena.

Lehden haastattelemat analyytikot arvelevat, että Lufthansaa kiinnostaa estää kilpailijoiden pääsyä esimerkiksi Düsseldorfin kentälle, ottamalla Air Berlinin slotit käyttöönsä. Tämä vaikeuttaisi esimerkiksi Ryanairin yrityksiä kasvaa Saksan markkinoilla.

Air Berlin jatkaa toistaiseksi lentojaan lainan ansiosta. STT arvioi tiistaina, että yhtiö voi lentää lainan turvin noin kolmen kuukauden ajan. Yhtiöllä on lentoja myös Helsinki–Berliini-reitillä, ja yhteistyötä Finnairin kanssa.

*Lue myös *

Ostitko lennot Air Berliniltä? Jos lentoyhtiö tekee konkurssin, käteisasiakas on heikoilla

Air Berlin -lentoyhtiö on hakeutumassa konkurssiin – käy neuvotteluja Lufthansan kanssa