yle.fi-etusivu

Aapine a cappellana laulaen kannesta kanteen

Sanamaija Heli Laaksosen runokirja Aapine on taipunut Atso Almilan säveliksi. Lounaismurteiset aakkosrunot esittää kamarikuoro Key Ensemble.

musiikki
Key Ensemblen taiteellinen johtaja Teemu Honkanen ja murrerunoilija Heli Laaksonen.
Teemu Honkasen johtama Key Ensemble antoi Heli Laaksosen aakkosrunoille soinnin Atso Almilan sävelin.Jouni Koutonen / Yle

Sopivasti koulujen alun tuntumassa julkaistava Aapine-levy pukee lauluiksi Heli Laaksosen vuonna 2013 julkaistun runoteoksen.

Kapellimestari-professori Atso Almila on säveltänyt runot pilke silmäkulmassa säestyksettömiksi a cappella -lauluiksi.

Kuoron taiteellinen johtaja Teemu Honkanen kertoo, että Key Ensemblella oli pitkään muhinut ajatus tilata sävellys Almilalta, ja samaan aikaan kaivattiin lasten musiikkia koululaisprojektia varten.

– Minulla oli yöpöytälukemistona Helin hurmaava Aapine, ja palaset loksahtivat kohdalleen. Atso ymmärtää huumoria ja tällaisia kaarroksia, ja mökkipaikkakin on lapsuudessa ollut Rymättylässä ja puheenparsi on tuttu, joten mitäs jos hän säveltäisi Aapisen.

Aakkoset ovat siitä parempia kuin numerot, että ne loppuvat joskus.

Heli Laaksonen

Murrerunoilijana ja sanamaijana tunnetun Heli Laaksosen ensireaktio ideasta kuullessaan oli lounaissuomalaisen pidättyväinen.

– En sitä kieltänyt, mutta ajattelin, ettei siitä varmaan mitään tule. Luulen, että muiden runojeni säveltäminen voisi olla vaikeampaa, mutta kun Aapine on mukulille ajateltu, niin niissä on vähän lorutusta ja riimejä ja tietynlaista rytmiä itsessään, miettii Laaksonen.

Sanamaijan säkeissä ei ole sointia ennen säveltäjää

Sävelkorva Heli Laaksosella on kuulemma joutunut karhun tallomaksi, joten runoja rustatessaan hän ei kuule niissä melodioita.

– Nuotit eivät puhu minulle mitään! Se on vähän surullista. Mutta minulla on sellaisia ulkomusiikillisia asioita, että katson esimerkiksi kuorolaisten viuhtomista kauhean mielelläni. Ja kyllä nyt kuulen, että korkea tai matala, ja tietyn musiikin energian tunnen. Ja jollain tavalla sen, onko ammattitaitoinen vai ei. Sellaiset erotan, ja se riittää minulle oikein hyvin, heläyttää Laaksonen.

Hän onkin kuorotulkintoja kuunnellessaan ihastellut, että säveltäjä Almila on kuullut niissä niin monipuolisia rytmejä ja sävelkulkuja.

Turkulaisen Key Ensemblen tukena levyllä on espoolainen Tapiolan kuoro. Aiemmin Aapista on esitetty mm. Kultarannan puistokonsertissa Naantalin Musiikkijuhlilla 2016.

Vakavuus karisi kirkon lattialle

Äänityssessio Riihimäen varuskuntakirkossa tammikuussa oli hulvaton kokemus aiemmin pääasiassa nk. vakavaa musiikkia levyttäneelle kamarikuorolle.

– Mehän olemme tunnettuja siitä, että kädet ristissä kyynärpäitä myöten nuttura niin kireällä, ettei saa silmiä kiinni laulamme kuolemasta. Mutta kyllä meillä Riihimäellä oli todella hauskaa, ja välillä kierimme kirkon lattialla ja osaamme kyllä irrotellakin, nauraa levyllä kokoonpanoa johtava Teemu Honkanen.

Seuraavaksi yhteistyö saattaa kantaa hedelmää numeroiden muodossa, sillä Heli Laaksosella on työn alla uusia lukuja. Tosin siinä saattaa olla vaikeuksia rajanvedon kanssa.

– On hauska kirjoittaa, kun on joku raami, kuten ”tee aakkosista”. Aakkoset ovat siitä parempia kuin numerot, että ne loppuvat joskus.

Turkulaisen levy-yhtiö Alban tuottama Aapine-levy julkaistiin osana Turun Taiteiden yön ohjelmaa.

Key Ensemble on saanut aiemmista levytyksistään useita tunnustuksia. Kamarikuoro on palkittu kolmasti Vuoden kuorolevy -tunnustuksella, ja vuonna 2011 julkaistu esikoislevy Missa Baltica valittiin parhaaksi klassiseksi albumiksi USA:ssa Contemporary A Cappella Recording Award 2012 -kilpailussa. Pari vuotta myöhemmin saman palkinnon nappasi kuoron toinen albumi Ave Maria – Aurora borealis. Vuoden 2014 levytys Sergei Rahmaninovin Vigiliasta oli kotimaisten tunnustusten ohella kansainvälinen arvostelumenestys.