1. yle.fi
  2. Uutiset

Kolmen vuoden odotus päättyi: Suomen ensimmäinen ruisviski on valmistunut

Tislaamo uskoo, että suomalaiselle ruisviskille on kysyntää myös ulkomailla. Kyrö Distillery Company aloitti nyt pullotetun viskin valmistamisen vuonna 2014.

viski
Asiakkaiden viskitynnyreitä kypsymässä tislaamon kellarissa.
Asiakkaiden viskitynnyreitä kypsymässä tilaamon kellarissa.Olli Koski / Yle

Isossakyrössä toimiva Kyrö Distillery Company on saanut valmiiksi Suomen ensimmäisen single malt ruisviskin. Tislaamon valmistamaa viskiä tulee kuluttajien saataville aluksi vain pieni erä Alkoon ja ravintoloihin.

Viskin valmistumista on odotettu tislaamolla kuumeisesti, koska juuri ruisviskiä varten yritys perustettiin vuonna 2014. Ruisviskin tuotantoon tuli kuitenkin vuoden tauko, koska yrityksen gini-tuote nousi suureen suosioon ja sen menekki kasvoi huomattavasti.

– Tänä ja ensi vuonna teemme pienempiä myyntieriä ruisviskiä. Vuonna 2019 tai 2020 meiltä tulee sellainen määrä valmista viskiä, että sitä riittää jatkuvaan myyntiin, kertoo brändivastaava Mikko Koskinen.

Tänä vuonna tislaamo valmistaa noin 100 000 litraa tislettä ja työllistää noin 30 henkilöä. Ensi vuonna yrityksen on tarkoitus kolminkertaistaa viskitisleen tuotanto. Viskitisle muuttuu ruisviskiksi tammitynnyreissä noin kolmessa vuodessa.

Apulaistislaaja Mari Saarenpää tilauspannun äärellä.
Apulaistislaaja Mari Saarenpää tekemässä tislettä.Olli Koski / Yle

Viskiä myös vientiin

Kyrö Distillery Company uskoo vientikanavien aukeavan todenteolla, kun ruisviskiä saadaan valmistettu tarpeeksi. Vientikohteina ovat etenkin Saksa, Iso-Britannia, Japani ja Yhdysvallat. Yrityksen gini-tuote on jo valmiiksi raivannut tietä ulkomaille, sitä viedään 27 maahan.

– Esimerkiksi Japanissa Suomi-brändi on kovassa huudossa, siellä näemme isot mahdollisuudet. Lisäksi Japani on yksi maailman suurimmista viskin kuluttajista. Toinen kohde on ehdottomasti Yhdysvallat. Sieltä ruisviski on alun perin kotoisin. Me pääsemme täällä tekemään erimakuista ruisviskiä, koska käytämme pohjoisessa kasvanutta ruista raaka-aineena, toteaa Mikko Koskinen.

Kyrö Distillery Company aikoo olla maailman tunnetuin ruisviskitislaamo vuoteen 2022 mennessä.

– Ei sinne oikein muuten pääse, kuin olemalla maailman paras jossain vaiheessa, naurahtaa Mikko Koskinen.

Kyrö Distillery Companyn brändivastaava Mikko Koskinen.
Mikko Koskinen on yksi Kyrö Distillery Companyn perustaja ja toimii brändivastaavana.Olli Koski / Yle
Lue seuraavaksi