"Kävelen mieluummin kuin kuljen ratikalla!" – Ratikkalinjojen myllerrys riepoo helsinkiläisiä

Jätkäsaaressa kiitellään, Kruununhaassa ei. Tämä kävi selväksi, kun Yle kysyi lukijoilta, mitä he ajattelevat Helsingin raitiovaunuliikenteen uudistuksesta.

raitioliikenne
Sörnäinen
Helsingin raitiovaunuliikenteessä tapahtui viikko sitten nippu uudistuksia.Ronnie Holmberg / Yle

Moni tuttu ratikkalinja muuttui Helsingissä viikko sitten maanantaina. Esimerkiksi 7A- ja 7B-linjat lakkautettiin eikä 9-linja kulje enää Länsiterminaaliin. 6- ja 8-linjojen vuorovälejä puolestaan harvennettiin ruuhka-aikoina kymmeneen minuuttiin.

Tarkemmin linjamuutoksista on kerrottu muun muassa tässä jutussa.

Helsingin seudun liikenteelle eli HSL:lle ratikkalinjojen muutoksista ei ollut tullut perjantai-iltapäivään mennessä suurta palautevyöryä.

Yle kysyikin tuolloin lukijoilta, mitä he ajattelevat raitiovaunuliikenteen tuoreesta uudistuksesta. Kysely keräsi runsaasti vastauksia: maanantai-iltaan mennessä niitä oli tullut jo yli 150.

Tätä mieltä Yle Uutisten lukijat olivat.

"Aina vain sekavammaksi menee"

Ylelle tulleissa vastauksissa uudistusta arvosteltiin muun muassa sekavuudesta ja siitä, että monen työmatkaan kuluu nyt enemmän aikaa kuin ennen.

Toimivaa järjestelmää ei kannata mennä muuttamaan, viesti kuului.

  • "En ymmärrä, miksi pitää tehdä uudistuksia vain koska pitää tehdä uudistuksia. Ei ainakaan asiakkaita varten." Liikuttava
  • "Nykyiset linjat ovat toimineet hyvin. Miksi muutoksia?" Marja
  • "Muutoksesta on viestitty paljon, mutta silti on epäselvää, mikä kaikki on muuttunut." Töölöläinen
  • "Ei varmaan tule kuljettua ratikalla kovin paljon enää, en jaksa opetella linjakarttoja uusiksi. Tähän asti on aina voinut luottaa siihen, että ratikalla pääsee kiireessäkin – koska reitit muistaa hyvin ulkoa." Fillarilla vastedes
  • "Kävelen mieluummin kuin kuljen ratikalla muutoksen jälkeen!" Maarit
  • "Aina vaan sekavammaksi menee." Larzan48
  • "Sellaista, mikä on selkäytimessä, ei kannattaisi muuttaa. Tai ainakin olisi pitänyt antaa kokonaan uudet numerot linjoille." Timo
  • "Pahinta on, että lapsille ja kehitysvammaisille uudistus on täysin mahdoton. Käsittämättömät opasteet ja linjojen numeroiden muuttuminen kesken matkan ja ylipäänsä täysin uusi linjasto tekevät heille liikkumisen mahdottomaksi." Vanhempana Helsingissä
  • "Maalaiset ovat sotkeneet kokonaan Stadin ikiaikaisen sporaliikenteen." Mummo Stadista
  • "Sähköiset aikataulut elävät omaa elämäänsä: mitään yhteyttä ratikoiden kulkuun ei ole." Kari

Ongelma-alueita ovat lukijoiden mielestä ainakin Kauppatori ja Kamppi.

  • "Suomenlinnan asukkaat kärsivät muutoksesta kovasti, kun Kauppatori on unohdettu." Harmittaa
  • "1-linjan muutos vaikeuttaa työmatkaani Sturenkadulta Punavuoreen, en pidä tästä muutoksesta." Satu
  • "Työmatka piteni: ennen ykkösellä näppärästi töihin lähes ovelta ovelle. Nyt kävelymatkat pitenivät ja samalla matkan kokonaisaika." Kalliosta Punavuoreen
  • "Harmi, että linjojen 6 ja 8 vuorovälejä harvennettiin, ainakin ruuhka-aikaan molemmilla ovat sporat todella täynnä. Arabiasta Hermannin rantatietä Kalasatamaan tarvittaisiin kipeästi bussi- tai jopa oma ratikkalinja." I <3 Joukkoliikenne
  • "Linjan 8 vuorovälin harventaminen on erittäin huono asia. Munkkiniemestä kestää jo muutoinkin ihan hirveän kauan kulkea julkisilla Ruoholahteen." Aino
  • "Kamppi on monen kulkuvälineen risteyskohta, ja nyt raitiovaunupysäkki keskellä Kamppia on käyttämätön." Heikki

"Tulostin linjakartan ja katson siitä"

HSL:n joukkoliikennesuunnittelijan Lauri Rädyn mukaan muutoksia on kiiteltykin.

Näin on myös Ylen kyselyyn tulleissa vastauksissa. Uudistusta kehuttiin etenkin yhdeltä alueelta: Helsingin Jätkäsaaresta.

  • "Jätkäsaaren asukeille on nyt ’viharatikan’ lisäksi toinenkin linjavaihtoehto." Jenni
  • "Jätkäsaari kiittää: viimein tännekin pääsee näppärästi yhdentoista jälkeen illalla. Olen linjasta vilpittömän iloinen ja viikon aikana käyttänyt sitä jo viitisen kertaa." Sammy
Busseja ja raitiovaunu.
Henrietta Hassinen / Yle
  • "Välillä täytyy uudistaa, jotta linjat pysyvät kehittyvän kaupungin mukana ja ovat kilpailukykyisiä kulkuvälineitä." Päivittäismatkailija
  • "Ei mitään hämminkiä muutoksista. Tulostin linjakartan, ja aluksi katson siitä." Kulkija
  • "Kokonaisuutena hyvä, selkeyttää pääreittejä. Erityisesti tiheämpi liikenne Töölössä ja Helsinginkadulla hyödyllinen itselleni." Joonas
  • "Hyvää on, että nyt Töölön kautta kulkee kaksi linjaa eli 1- ja 2-linja." Simo
  • "Uudet reitit ja ratikkanumerot olivat aluksi hämmentäviä ja jopa kummastuttavia. Vieläkin tuntuu, etten ole täysin perillä mikä ratikka vie minnekin, vaikka kuljen julkisilla lähes päivittäin. Kuitenkin olen erityisen tyytyväinen siihen, että Länsi-Pasilaan pääsee nyt kahdella ratikalla. Se on hieno ja kaivattu uudistus." Mia

"Käsittämätöntä, että numerot vaihtuvat kesken reitin"

Muutosten myötä yksi ratikka voi toimia reittinsä aikana kolmella eri numerotunnuksella: Meilahdesta lähtevä ja Kallion kautta Eiraan kulkeva 3-linja muuttuu 2-linjaksi Olympiaterminaalin kohdalla. Siitä alkava reitti puolestaan muuttuu Pasilassa 7-linjaksi, jonka reitti päättyy Länsiterminaaliin.

Tämä ihmetytti Ylen lukijoita.

  • "Yksi ratikka, kolme eri linjaa -systeemi on käsittämätön. Ilmeisesti suunnittelijat eivät ratikalla itse kulje." Aktiivimatkustaja
  • "On käsittämätöntä, että linjat vaihtavat numeroa kesken reitin." Marjaliisa
  • "Kesken reitin muuttuva numerointi on outoa, on mahdoton neuvoa kenellekään apua kysyvälle. Miksi on tehty näin? Oman kokemukseni perusteella ensimmäiset neljä päivää monet matkustajat, myös minä, ovat olleet enemmän tai vähemmän kuutamolla." Tiina
  • "Miksi ihmeessä näitä numeroita vaihdetaan koko ajan? En ole sen jälkeen, kun 3B ja 3T poistuivat, pysynyt perässä." Hämmentävää
Raitiovaunu
Ronnie Holmberg / Yle

"Kruununhakaa lyötiin taas kerran"

Jätkäsaaressa ratikkauudistusta kiitellään, mutta Kruununhaassa ei. Tämä kävi selväksi Ylen lukijakyselyssä.

  • "Kruununhakaa lyötiin taas kerran kunnolla." Mikko
  • "Uudistus on täysin epäonnistunut kokonaisen kaupunginosan, Kruununhaan osalta. Yhteydet ovat heikentyneet jokaisessa uudistuksessa. Kun matka-aika moninkertaistuu ja kävellen on nopeammin perillä kolmen kilometrin matkan, on joukkoliikenne kantakaupungissa huonosti järjestetty." Hertta
  • "Kruununhaasta ei pääse enää juuri mihinkään. Käytän nykyään enemmän omaa autoa kuin ennen." VK
  • "Surkea uudistus, kertakaikkisen älytön!" Krunikkalainen
  • "1A:n lopettaminen Ullanlinnan ja Kruununhaan välillä aiheuttaa huomattavaa haittaa niin työmatkalaisille kuin koululaisille ja opiskelijoille. Kruununhaka jäi joukkoliikenteen kannalta paitsioon." Missus
  • "1A:n reittimuutos hankaloittaa päivittäistä elämää todella paljon. Työmatka Kruununhaasta Punavuoreen piteni merkittävästi, mikä arjen ja vaihtuvien työaikataulujen takia pakottaa oman auton käyttöön varsinkin talviaikaan." Ville
  • "Kruununhaan yhteyksien vähentäminen vaikeuttaa ja hidastaa entisestään työmatkoja ja lapsen harrastuksiin matkustamista täältä lauttamatkan takaa Suomenlinnasta." Autoton äiti

"Olisiko aika luopua koko ratikkajärjestelmästä?"

Tuoretta uudistusta on perusteltu ennen kaikkea sillä, että muutosten tarkoituksena on lisätä raitioliikennettä asutuimmilla rataosuuksilla. Uudistusta on valmisteltu vuosia, ja joukkoliikenteen käyttäjiltä on kerätty laajasti mielipiteitä muutoksista suunnittelutyön aikana.

raitiovaunu ja suurkirkko
Jyrki Lyytikkä / Yle

Osa Ylen kyselyyn vastanneista katsoo jo tulevaisuuteen.

  • "Harmillisempia muutoksia ovat länsimetro ja lippu-uudistus. Raiteet nopeuttavat vain niiden välittömässä läheisyydessä asuvien matkustamista. Metro tuo lisää vaihtoja monen matkalle. Joko asuin- tai työpaikka tai molemmat vaihtunevat." Oman elämän suunnittelija
  • "Olisi ehkä aika luopua koko ratikkajärjestelmästä, joka ei enää Helsingin kokoisessa kaupungissa ole riittävä. Olisi hyvä miettiä, olisiko esimerkiksi keskustametro parempi järjestelmä kuten Kööpenhaminassa valittiin." Masa

Lue myös:

Ykkösratikka alkaa kulkea joka päivä, 7 A ja 7 B lopetetaan – reittimuutoksilla varaudutaan länsimetron tuloon

Helsinkiin rakennetaan lähes kolme kilometriä uutta ratikkarataa – tässä tulevat kiskoremontit