Bränditutkija: Seppälä ei onnistunut herättämään kuluttajien kiinnostusta ja ostohaluja

Bränditutkija, dosentti Kirsti Lindberg-Repo pitää Seppälän uusien omistajien suurimpana virheenä sitä, ettei vaateketjulle löydetty oikeaa paikkaa kovassa kilpailussa.

Seppälä oy
Kirsti Lindberg-Repo
Kirsti Lindberg-RepoYle

Muotialan asiantuntija arvioi Seppälän kohtaloksi koituneen sen, ettei yhtiö pystynyt kirkastamaan kohderyhmäänsä.

– Seppälä olisi pitänyt positioida uudelleen siten, että kuluttajille olisi tullut sen tuotteista ja brändistä tuoreuden tunne. Brändin pitää koko ajan uudistua, tunnettu bränditutkija Kirsti Lindberg-Repo sanoo Ylen haastattelussa.

Seppälä tunnettiin aikoinaan etenkin nuorten merkkinä, ja nyt Stockmannin jälkeen tullut uusi omistaja yritti muuttaa sitä lähemmäksi aikuisten makua.

– Tämän päivän tietojen mukaan se ei ollut niin onnistunut liike, Lindberg-Repo toteaa.

Hän huomauttaa, ettei mitään brändiä voida kehittää ilman suuria panostuksia markkinointiin. Esimerkiksi Ruotsissa satsaukset brändeihin ovat aivan toista luokkaa kuin Suomessa. Lisäksi vaaditaan pitkäjänteisyyttä.

– Ilmeisesti alun alkaenkaan markkinointiin ei laitettu riittävästi paukkuja, hän analysoi.

Aalto-yliopiston markkinoinnin dosentin mukaan Seppälä kilpailee asiakkaista sellaisessa luokassa tai kategoriassa, joka on hyvin täynnä. Sieltä olisi pitänyt erottautua vaikkapa ruotsalaisiin kilpailijoihin verrattuna. Kuluttajien kiinnostusta, luottamusta ja ostohaluja ei saatu herätettyä.

– Jos katsoo Seppälän nettisivuja, niin eihän siellä kerrota mitään vaatteista tai vaateilmiöistä, Lindberg-Repo moittii.

Hän painottaa, että vaateala on todella kova ala tänä päivänä.

Kirsti Lindberg-Repo sanoo, että Seppälän nimellä ja brändillä on sinällään valtavasti arvoa. Hän toivoo, ettei yhdeksänkymppisen kotimaisen vaateketjun tarina pääty vielä tähän.

– Sen ympärille voi rakentaa ihan mitä vaan. Siitä voi tulla vaikka mitä, mutta on oltava selkeä strategia.

Vaatekaupan tiukan kilpailun lisäksi Seppälän ahdingon taustalla vaikuttavat aiemmat tappiot. Stockmannilta Seppälän pari vuotta sitten ostaneet yrittäjät ovat leikanneet kuluja ja sulkeneet myymälöitä, mutta toimet eivät ole riittäneet tervehdyttämään yhtiötä.

Lue myös: Verohallinto hakee Seppälää konkurssiin, lähes 300 työpaikkaa vaarassa

Seppälä yrityssaneeraukseen – Vaikeuksissa ollutta vaateketjua uhkaa maksukyvyttömyys

Katoaako Seppälän kyltti seuraavaksi katukuvasta?

Konkurssihuhut piirittävät Seppälää – yrittäjä taistelee kuin viimeistä päivää vaateketjun pelastamiseksi