Väitös huippujääkiekosta: Joustokaukalot vähentäneet aivotärähdyksiä ja olkapäävammoja merkittävästi

Polvi- ja olkapäävammat piinaavat kiekkoilijoita. Molemmat voivat johtaa pitkiin poissaoloihin.

urheiluvammat
Sami Mutanen taklaa Henrik Haapalaa
Päävammojen lisäksi eniten ongelmia aiheutuu polvi- ja olkapäävammoista, joista toipuminen voi kestää useita viikkoja. Tutkijan mukaan jääkiekkoilijoiden kannattaisi kiinnittää huomiota keskivartalon vahvistamiseen. Katso Ylen uutisjuttu aiheesta.

Jääkiekkoilijoiden loukkaantumisia on tutkittu yllättävän vähän. Viimeisimmätkin selvitykset ovat parinkymmenen vuoden takaa, jona aikana peli on huimasti kehittynyt.

Yksi selkeä muutos on pelin nopeutuminen. Pelaajat viilettävät kentällä jopa 50 kilometrin tuntivauhtia, jolloin reagointiin jää niukasti aikaa.

Pelitapa voi olla liian rohkea tai liian varovainen.

Markku Tuominen

Lääketieteen lisensiaatti Markku Tuominen kävi läpi vuosien 2006–2015 maailmanmestaruuskisojen ja talviolympialaisten loukkaantumiset. Tuloksena syntyi väitöskirja, joka kartoittaa muun muassa tyypillisimpiä vammoja. Tuominen väittelee aiheesta perjantaina Tampereella.

– Loukkaantumiset ovat useimmiten iskuvammoja, haavoja ja nivelnyrjähdyksiä, tutkija luettelee.

Suurimman riskin muodostavat polvivammat, jotka aiheuttavat usein pitkiä poissaoloja. Seuraavina tulevat olkapää- ja päävammat, joista viimeksi mainitut näkyvät esimerkiksi kasvojen alueen haavoina.

Pelitapa vaikuttaa

Useimmat vammoista syntyvät kontakteista omaan tai vastustajan pelaajaan tai sitten kaukalon laitoihin. Myös pelivälineet aiheuttavat loukkaantumisia.

– Kasvohaavoja voi tulla mailojen lisäksi kiekoista, joilla voi olla vauhtia 170 kilometriä tunnissa, Markku Tuominen toteaa.

Kuntoutuminen pitää viedä vaiheeseen jossa pelaaja on todella valmis palaamaan kentälle.

Markku Tuominen

Myönteinen tulos oli se, että sääntöjen vastaisten taklausten aiheuttamat aivotärähdykset vähenivät koko tutkimusjakson ajan. Olkapäävammat vähentyivät puolestaan peräti 60 prosentilla, kiitos joustokaukaloiden.

Pelitavalla on Markku Tuomisen mukaan suuri vaikutus loukkaantumisherkkyyteen. Osa pelaajista ei loukkaannu koskaan, osa kärsii vammoista hyvin usein.

– Pelitapa voi olla liian rohkea tai liian varovainen. Myös fyysinen kunto ratkaisee.

Voimaa keskivartaloon

Hyvä lihaskunto ehkäisee tunnetusti loukkaantumisia. Markku Tuomisen mukaan erityisesti keskivartalon lihaksia kannattaa vahvistaa.

– Jääkiekossa on perinteisesti haettu poweria reisiin ja käsiin mutta kyllä keskivartalon kehittäminen on ehdottomasti oleellista.

Kestävyyttä ja voimaa tarvitaan ottamaan vastaan iskuja, joita pelin tuoksinassa vääjäämättä tulee. Yllättävissä kontaktitilanteissa tarvitaan myös hyvää tasapainoa.

Markku Tuominen sanoo että suurin yksittäinen tekijä loukkaantumiselle on alla oleva loukkaantuminen. Sen vuoksi kuntoutumiseen on kiinnitettävä erityistä huomiota.

– Kuntoutuminen pitää viedä vaiheeseen, jossa pelaaja on todella valmis palaamaan kentälle.