yle.fi-etusivu

Francesca Woodman – varhain kuollut valokuvan ihmelapsi otti hätkähdyttäviä selfieitä kauan ennen kuin niistä tuli muotia

22-vuotiaana itsemurhan tehnyt valokuvaaja hämmästyttää yhä vahvoilla teoksillaan.

Francesca Woodman
About Being My Model, Providence, Rhode Island, 1976
About Being My Model, Providence, Rhode Island, 1976. Kaikilla kolmella naisella - Francesca Woodman on yksi heistä - on Woodmanin omakuva kasvojensa edessä. © George and Betty Woodman

Yhdysvaltalainen Francesca Woodman (1958–1981) ei valinnut taiteilijuutta. Hän syntyi sellaiseksi. Hänen vanhempansa olivat kuvataiteilijoita, isoveli myös. Taide, museot ja piirtäminen kuuluivat Francescan elämään alusta asti.

Tyttönen otti ensimmäisen omakuvansa 13-vuotiaana – eikä lopettanut ennen kuin kuoli.

Woodman tiputtautui 22-vuotiaana ikkunasta kadulle kotonaan New Yorkin Manhattanilla. Hänen kasvonsa murskaantuivat tunnistamattomiksi.

36 vuotta Woodmanin kuoleman jälkeen tämän valokuvat kiertävät maailman taidemuseoita. Ne ovat olleet inspiraation lähde usealle nykytaiteilijalle, Suomessa muun muassa valokuvataiteilija Elina Brotherukselle.

Untitled, Providence, Rhode Island, 1975-78
Untitled, Providence, Rhode Island, 1975-78. Francesca Woodmanin omakuva. Hän rakasti vanhahtavia mekkoja, teki pilaa omasta blondiudestaan ja puhui kimeällä äänellä, jota ystävättärensä mukaan inhosi.© George and Betty Woodman

Kuvien naiset katoavat ympäristöönsä

Francesca Woodmanin kuvien pääosassa ovat nuoret naiskasvot ja -vartalot. Kuvien focus on usein epätarkka. Kasvot tai osa vartaloa on kätkeytynyt tai kuin sulautunut taustaansa, vanhojen rakennusten seiniin ja tapettiin.

Woodmanin valokuvia on kutsuttu tutkimusmatkoiksi sukupuoleen, seksuaalisuuteen ja ruumiillisuuteen.

Rome, Italy, 1977
From Angel-series Rome, Italy, 1977.© George and Betty Woodman

Valokuvavedosten laatu ei ollut Woodmanille keskeistä, hän saattoi olla huolimaton esimerkiksi vedosten kuivaamisessa, käsityössä.

Sen sijaan Woodman keskittyi pedantisti itse kuvaamisprosessiin. Hän suunnitteli tarkasti kuva-asetelmat, piirsi niistä luonnoksia, valitsi huolella miljöön, rekvisiitan ja vaatteet, jos sellaisia kuvassa tarvittiin.

Malleina Woodman käytti itseään ja ystävättäriään. "Otan omakuvia, koska se on kätevää. Olen aina saatavilla", taiteilija sanoi.

Kameraansa valokuvaaja asetti pitkän valotusajan. Sen johdosta kuvattavan hahmon liike näyttäytyy filmillä hämäränä, puuterimaisena sumuna, ikään kuin hahmo olisi katoamassa.

"Haamukuvista", kuten Woodman itse näitä otoksiaan nimitti, tuli hänen tavaramerkkinsä.

Käärmeitä ja enkeleitä

Suomen valokuvataiteen museon johtaja Elina Heikka ei näe Francesca Woodmanin teoksiin olevan yhtä tulkintaa. Hän arvelee nuoren taiteilijan halunneen tehdä hämmentäviä ja monitulkintaisia kuvia. Francescan tiedetään ihailleen 11-ikävuodestaan lähtien surrealismia, tulkintoja karttavaa taidesuuntausta.

From Eel series, Venice, Italy, 1978
From Eel series, Venice, Italy, 1978.© George and Betty Woodman

Surrealistisia viitteitä Heikka näkee muun muassa valokuvassa, jossa surrealismista tuttu alaston, vääntynyt naisvartalo on kuvattu käärmeenä esitetyn ankeriaan vieressä. Käärme liitetään usein symbolisesti seksuaalisuuteen.

Woodmanilla on myös lukuisia enkeliaiheisia teoksia.

On valokuvia, joissa enkeli on kyllästynyt rooliinsa ja hypännyt siitä pois. Jäljellä ovat enää ilmassa leijuvat siivet.

On omakuva, jossa taiteilija katsoo ylös kameraan olkavarsi ja kyynärpää taittettuina näyttämään siiviltä.

– Kuvassa Francescan asento on sama kuin kiiltokuvaenkelillä. Samoja pikkuenkeleitä, joilta näkyvät vain pää ja siivet, löytyy myös Italian renessanssin maalaustaiteesta, Elina Heikka sanoo.

On Being an Angel #1, Providence, Rhode Island, 1977
On Being an Angel #1, Providence, Rhode Island, 1977© George and Betty Woodman

Italia ja sen kulttuuri olivat Woodmanille tuttuja. Hän vietti perheensä kanssa useita kesiä Italian Toscanassa vanhassa maatalossa. Francesca myös opiskeli Roomassa vuoden ajan. Tuolloin hän käytti käytöstä poistettua spagettitehdasta valokuvastudionaan.

Ränsistyneitä taloja

Francesca Woodmanin kuvastossa vanhoilla taloilla on keskeinen osa. Hän on ottanut lähes kaikki kuvansa ränsistyneissä huoneissa.

Valokuvataiteen museon johtaja Elina Heikka ei usko miljöövalinnalla olevan Woodmanin teoksissa erityistä sanomaa.

– Kaikki valokuvaajat rakastavat vanhoja taloja. Jos valokuvaajan pitää valita uutuuttaan hohtavan tilan tai vanhan kämäsen varaston välillä, jälkimmäinen voittaa. Vanhat rakennukset ovat kiinnostavampia, niiden kuluneilla pinnoilla tapahtuu enemmän.

Heikka ihailee Woodmanin kykyä saada paljon irti käyttämistään niukoista elementeistä.

– Hänen valokuvissaan on vain sisätila ja nainen tai naisia. Tästä pienestä paletista huolimatta kuvissa tapahtuu paljon, ne ovat sadunomaisia, tarinallisia.

From Space², Providence, Rhode Island, 1976
From Space², Providence, Rhode Island, 1976. Francesca Woodmanin kuvastossa on paljon kätkeytymisen leikkiä, paljastumista ja peittelyä.© George and Betty Woodman

Valokuvan nuoresta alastomasta naisesta katoamassa ränsistyneen tapetin taakse Heikka kokee lähes fyysisenä kuvana. Se vetoaa tuntoaistiin, tulee iholle, hän sanoo.

Näyttely Suomen valokuvataiteen museossa

Miksi 22-vuotias Woodman, älykäs, karismaattinen, vaatteita, pinkkiä pyöräänsä, ystäviään ja perhettään rakastava nuori nainen halusi päättää päivänsä? Nainen, jolla oli edessään mitä todennäköisin menestynyt ura taiteilijana? Valokuva eli Yhdysvalloissa juuri suuren nousun aikaa. Se alkoi olla kypsä gallerioihin.

Francesca ei jättänyt jälkeensä viestiä.

Hänen tiedetään olleen masentunut. Hän oli vain harvoin tyytyväinen teoksiinsa. Toisaalta nuori nainen kaipasi kipeästi taidemaailman hyväksyntää. Se ei tullut ajoissa.

Untitled, Rome, Italy, 1977–78
Untitled, Rome, Italy, 1977–78.© George and Betty Woodman

Suomen valokuvataiteen museossa Helsingissä on esillä näyttely Francesca Woodman: Enkelinä olemisesta. Näyttely on osa Helsingin Juhlaviikkojen ohjelmaa. Sen on tuottanut Tukholman Moderna Museet.

Näyttely on avoinna 24.8.–15.10.2017.