Virkamies varmana: Diesel pysyy pitkään käytössä, sähkön läpimurto sen sijaan epävarmempaa

Diesel-autojen osuus voi jopa kasvaa Suomessa kun Saksasta haetaan hyväkuntoisia dieselhenkilöautoja.

Dieselautot
Liikenneruuhkaa Mannerheimintiellä.
Autoja jonossa Mannerheimintiellä Helsingissä.Vesa Moilanen / Lehtikuva

Suomessa ei ole tulossa vastaavanlaisia yleisiä päästörajoituksia dieselautoille kuin tällä hetkellä Saksassa mietitään.

Keskustelu rajoituksista on tällä hetkellä hyvin maa- ja kaupunkikohtaista. Dieselin käyttöä on rajoitettu ajoittain Saksan lisäksi Oslossa ja jatkuvasti Pariisissa.

Osastopäällikkö Toni Pallaspuro rauhoittelee dieselautojen omistajia ja niiden ostoa harkitsevia. Hän vastaan Liikenteen turvallisuusvirastossa autojen liikennekelpoisuudesta ja muun muassa juuri päästöistä.

– Suomessa tilanne on hyvin erilainen, ja meillä ilmanlaatuongelmat ovat eri tasolla, Pallaspuro vertaa tilannetta muun muassa Saksan kaupunkien dieselautojen aiheuttamiin ilmanlaatuongelmiin.

Uudet dieselit puhdistuneet

Pallaspuro ei usko, että diesel häviää pitkään aikaan Suomen liikenteestä. Hän veikkaa, että dieselhenkilöautot säilyvät yhtenä vaihtoehtona uusien autojen kaupassa vielä vuosikausia.

Suomen ongelma on sen sijaan yhä vanhemmat käytössä olevat autot. Suomen vanha autokanta aiheuttaa enemmän sekä hiilidioksidia että myös muita päästöjä. Dieselautojen yhteydessä puhutaan niin sanotuista lähipäästöistä, jotka ovat typpipäästöjä ja vanhemmilla malleilla myös pienhiukkaspäästöjä.

Kyllä Suomessa voidaan nähdä tuontiautoissa lyhyt piikki, jos Saksassa dieselien hinnat laskevat selvästi

Toni Pallaspuro

Pallaspuro korostaa, että uudet dieselmoottorit ovat hyvin puhtaita verrattuna vielä vuosikymmenen alun malleihin. Vanhemmat, yli kymmenen vuotta vanhat dieselit tupruttelevat useita kymmeniä kertoja enemmän typpeä ja pienhiukkasia, sen sijaan dieselit ovat olleet jo pitkään pihimpiä ilmaston lämpenemismielessä.

Autojen typpipäästöjä on tiukennettu EU:ssa ja myös Suomessa vasta melko myöhään. Rajoituksissa on keskitytty enemmän autoilun hiilipäästöjen vähentämiseen. Sama suunta jatkuu Suomessa myös jatkossa.

Suomeen voi tulla Saksasta lisää dieseleitä

Pallaspuron mukaan suomalainen autoilija voi rauhassa miettiä dieselin käyttöä. Autoilun ongelmia voidaan hänen mukaan ratkoa muilla keinoilla kuin ehdottomilla käyttökielloilla. Pallaspuro mainitsee Ylen Ajantasa –ohjelmassa keinoina muun muassa joukkoliikenteen tukemisen, eri matkaketjut ja biodieselin väliaikaisen tukemisen.

En usko, että Saksan tai muiden keskustelut kovinkaan dramaattisesti Suomeen vaikuttavat. En olisi huolissani.

Toni Pallaspuro

– En usko, että Saksan tai muiden keskustelut kovinkaan dramaattisesti Suomeen vaikuttavat. En olisi huolissani.

Pallaspuro pitää jopa todennäköisenä, että Saksassa tullaan säätämään käyttökieltoja tietyille dieselautoille. Maalla on pitkät perinteet liikenteen rajoituksissa. Saksassa on käytössä melko uusia autoja, joten raja voidaan asettaa Pallaspuron mukaan myös tiukaksi. Tämä voi näkyä hetkellisesti myös Suomessa.

– Kyllä Suomessa voidaan nähdä tuontiautoissa lyhyt piikki, jos Saksassa dieselien hinnat laskevat selvästi.

Pallaspuro ei pysty veikkaamaan milloin sähköautot tekevät varsinaisen läpimurron, jos milloinkaan. Ne yleistyvät hitaasti seuraavan kymmenen vuoden aikana.

Lue lisää:

Nesteen Lievonen dieselrajoituksista: ”Ei koko maailmaa voi sähköistää”

Reuters: Merkel varoittaa demonisoimasta dieselmoottoreita