Hoitaja ratkaisee jopa kolme neljästä ongelmasta päivystyksessä – vastaanotolle jonotetaan vuoronumeroilla

Joissakin kunnissa sairaanhoitajan vastaanotolle pääsee vuoronumerolla ilman ajanvarausta.

sairaanhoitajat
Lääkäri mittaamassa potilaan verenpainetta
Yle

Ovesta sisään terveysasemalle, vuoronumero automaatista ja aulan sohvalle odottelemaan sairaanhoitajan kutsua. Näin toimii nopea vastaanotto ilman ajanvarausta, joka on otettu käyttöön Kotkan kaikilla terveysasemilla.

Aikaa sairaanhoitajan kanssa on varattu 10-15 minuuttia. Tällä pyritään pitämään jonotusaika alle tunnin mittaisena.

– Ajatuksena on nopea vastaanotto, jonka aikana ei hoideta rintakipuisia tai aivotärähdyksen saaneita. Voit esimerkiksi pyytää rokotuksen, jonkin muun injektion tai vaikkapa korvahuuhtelun. Tarpeen vaatiessa potilas siirretään sitten toisen hoitajan tai lääkärin hoiviin, kertoo palveluesimies Kristina Könönen.

Kiireelliset tapaukset, kuten esimerkiksi rintakivut, suuret haavat, murtumaepäilyt ja kovat vatsakivut, ovat edelleen syitä hakeutua päivystykseen.

Potilaan pompottelu vähenee

Vuoronumeron Nopsa-vastaanotolle saa automaatista vilauttamalla sille Kela-korttia tai ajokorttia. Samaa automaattia käytetään lääkärin vastaanotolle tulevien potilaiden sähköiseen ilmoittautumiseen.

Ilman ajanvarausta tapahtuvan nopean vastaanoton odotetaan vähentävän potilaan pompottelua paikasta toiseen. Jos potilas pitää ohjata eteenpäin, se pyritään tekemään mahdollisimman nopeasti.

– Aika voidaan antaa samalla päivälle tai seuraavalle. Kiireellinenkin aika pyritään hoitamaan 1-3 päivän kuluessa, sanoo palveluesimies Saija Hämäläinen Kotkan kaupungilta.

Voit esimerkiksi pyytää rokotuksen, jonkin muun injektion tai vaikkapa korvahuuhtelun.

Kristina Könönen

Asiantuntijalääkäri Tuula Kock Suomen Kuntaliitosta muistelee 1980–90-lukuja, jolloin vastaava malli oli laajalti käytössä. Niiden kuntien määrästä, joissa pikavastaanottoja yhä on, ei ole tietoa.

– Ei tämä täysin uusi innovaatio ole. Malli oli käytössä ennen kuin hoitotakuu tuli voimaan. Hoitotakuun mukana tuli velvoite hoidontarpeen arvioinnista, joka sitoo nyt hoitajat vastaamaan puhelimeen ja tekemään arvio hoidon tarpeesta puhelimen välityksellä, Kock kertoo.

Hoitajat itsenäisiä isoissa kaupungeissa

Kock arvioi, että vastaanotto ilman ajanvarausta toimii etenkin pienissä ja keskisuurissa kaupungeissa.

– Ongelmia tulee silloin, kun väestöpohja on suuri ja paikalla on monia ihmisiä jonottamassa. Paljon riippuu myös siitä, montako sairaanhoitajaa on vastaanottamassa potilaita. Joku saattaa myös tulla vastaanotolle asian kanssa, joka olisi ratkennut puhelimitse, kertoo Kuntaliiton asiantuntijalääkäri Tuula Kock.

Ylilääkäri Tiina Hetemaa THL:stä pitää nopeaa vastaanottoa lähtökohdiltaan hyvänä.

– Kuulostaa järkevältä, että yritetään keskittää joitain asioita ja nopeuttaa prosesseja. Hoitajat hoitavat suurimmissa kaupungeissa päivystyspotilaita itsenäisesti hyvin paljon. Asiasta tehty kysely kertoi, että jopa 75 prosenttia tapauksista selvisi hoitajan vastaanotolla.

Ruuhkia

Sekä Kockin että Hetemaan mukaan on erittäin tärkeää, että potilas pääsee mahdollisimman nopeasti lääkärin tarkastettavaksi, jos sille tarve ilmenee sairaanhoitajan vastaanotolla.

– Jos hoitaja ei pysty tilannetta ratkaisemaan, pitää kiireellisyys miettiä ja sitten lääkäri heti paikalle, jos sille on tarvetta. Tai sitten kyseeseen voi tulla fysioterapeutti tai mielenterveyshoitaja tilanteesta riippuen, Hetemaa toteaa.

Kuulostaa järkevältä, että yritetään keskittää joitain asioita ja nopeuttaa prosesseja.

Tiina Hetemaa

Puhelimessakin pystyy tekemään myös paljon, erityisesti silloin jos hoitaja tuntee potilaan entuudestaan.

– Jos taas potilas on ventovieras, ohjeet saattavat mennä heikommin perille. Tilanne, jossa kaikki asiakkaat tulevat terveysasemalle voi ruuhkauttaa aseman, Hetemaa pohtii.

Kotkan Nopsa-vastaanotoilla on ollut ensimmäisen päivän aikana runsaasti väkeä. Automaatin kanssa on kuitenkin ollut pieniä teknisiä vaikeuksia, ja ihmiset ovat tarvinneet opastusta sen käytössä.