Ostaja epäröi yhä kaasuauton kohdalla, tankkauspisteitä syntyy lisää – ”Lehmän pierulla tässä mennään”

Kaasulla käyviä henkilöautoja myytiin tämän vuoden alkupuoliskolla lähes yhtä paljon kuin koko edellisvuonna yhteensä. Suomen teillä huristelee parisen tuhatta kaasua ja bensaa käyttävää kulkupeliä.

kaasuautot
Kaasuautojen tankkausasemat Suomessa -kartta
Yle Uutisgrafiikka

Suomessa myydään kaasuautoja, jotka käyvät kaasun ohella bensiinillä. Myyntimäärät kasvat, mutta ovat edelleen pieniä. Vuoden 2017 alkupuoliskolla rekisteröitiin 140 uutta kaasuautoa. Vuoden 2016 aikana liikenteeseen kurvaili 160 uutta yksilöä.

Kaasuautojen tankkausasemia nousee kiihtyvään tahtiin. Suurimmalla toimijalla Gasumilla on reilut 22 tankkausasemaa, muilla 11. Syyskuussa avataan uudet asemat Vantaan Tuupakkaan ja Mikkelin Graaniin. Myös Oulun seudulle ollaan avaamassa kaasuasema syyskuun alussa. Gasum aikoo lähivuona avata useita asemia suurempiin kaupunkeihin.

Asemapeitto kattaa jo melko hyvin eteläisen ja keskisen Suomen. Pohjoisimmat ovat Uusikaarlepyy rannikolla ja Jyväskylä Keski-Suomessa.

– Tankkauspisteitä alkaa olla jo sen verran, että kaasukäyttöisellä autolla pystyy liikkumaan, kun vähän suunnittelee reittejään. Mutta huoltoa ei välttämättä kaikilta paikkakunnilta löydy ja oman auton vaihtoarvo tulevaisuudessa epäilyttää, Autoalan tietokeskuksen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja arvioi.

Tavoitteeseen tuskin päästään

Kaasuauton matka suomalaisten suosioon on kuitenkin kivikkoinen. Suomen ilmasto- ja energiastrategiassa on asetettu tavoitteeksi, että vuonna 2030 teillä olisi 50 000 kaasuautoa. Viime vuoden lopulla käytössä oli reilut 1 800 kaasukäyttöistä henkilöautoa.

– Tavoitteeseen tuskin nykyisillä ohjaustoimilla päästään. Tarvittaisiin aika paljon taloudellisia kannusteita, jos tuohon määrään halutaan päästä, Hanna Kalenoja sanoo.

Kaasuautojen puolesta puhuvat edullisempi polttoaine, pienemmät päästöt ja biokaasun kohdalla edut, joita biojätteen polttamisella saavutetaan.

– Ilmaston ja ympäristön kannalta kaasu on varsin hyvä valinta. Biokaasun tuotannossa voidaan vielä käyttää hyvin näitä uusiutuvia vaihtoehtoja.

Uusien kaasuautojen tarjonta vielä niukkaa

Kuluttajan näkökulmasta kaasua polttavia automalleja on tarjolla vielä vähän. Autonvalmistajien ja maahantuojien silmissä Suomi on pieni markkina-alue. Niukka kysyntä ylläpitää pientä tarjontaa ja päinvastoin.

– Kaasuautojen tarjonta on kieltämättä melko vähäistä vielä. Kuluttajia arveluttaa myös mahdollinen jälleenmyyntiarvo, huollon saatavuus sekä hinta ja toimintasäde, Tieliikenteen tietokeskuksen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja pohtii.

– Toisaalta kaasuauton hankinnan kynnystä madaltaa se, että Suomessa myydään vain malleja, joissa on sekä käyttövoimana sekä kaasu että bensa. Se kasvattaa toimintasädettä.

Kaasuautoja rekisteröidään jonkun verran myös muuttamalla bensa-autoja kaasukäyttöisiksi. Muutostöiden kanssa kannattaa kuitenkin olla tarkkana.

– Kovin uuteen autoon en muutosta suosittele, sillä auto on suunniteltu toimimaan tietyllä polttoaineella eikä valmistajan takuu kata muutoksesta aiheutuvia virheitä, Hanna Kalenoja muistuttaa.

– Mutta hieman vanhempaan autoon se voi olla varteenotettava vaihtoehto. Kaasukonversion voi tehdä mihin tahansa bensiiniautoon, mutta asennustyössä edellytetään tiettyjä ammattipätevyyksiä ja auto on sen jälkeen muutoskatsastettava.

Panu Jouhkimon Volvon takakontti on vajaat 15 senttiä matalampi kaasusäiliöiden takia.
Panu Jouhkimon auton takakontti on vajaat 20 senttiä matalampi kaasusäiliöiden.Petri Vironen

Tankatessa ja ajaessa hymyilyttää

Mikkeliläinen Panu Jouhkimo hankki ensimmäisen kaasuautonsa kesäkuussa Ruotsista. Vuoden 2010 mallilla olevalla kaasua ja bensaa käyttävällä kulkupelillä oli ajettu 175 000 kilometriä.

Jouhkimo arvelee säästäneensä matkarahat korkojen kanssa hakiessaan auton Tukholmasta. Auto maksoi reilut 9 000 euroa ja autoveroa meni vajaat 4 000 euroa. Kotimaisia vertailukohtia oli Jouhkimon mukaan niukasti tarjolla. Mies arvioi, että vastaava kulkupeli olisi Suomessa maksanut useita tuhansia euroja enemmän.

– Kaasu on liikenteen käyttövoimista kaikkein ekologisin. Työskentelen itse Proagrialla ja edistän kierrätyslannoitustuotteiden käyttöä. Antaahan se vähän katu-uskottavuutta, kun karauttaa biokaasuautolla maatalon pihaan, Jouhkimo kertoo.

Kaasun vertailukelpoinen hinta bensiiniin on 70-90 senttiä litralta. Kaasusäiliöt vievät noin 15 senttiä tavaratilan korkeudesta. Kolmeen poikittain sijoitettuun kaasusäiliöön menee 17,5 kiloa kaasua, mutta toisena polttoaineena toimii bensiini. Biokaasutankkisella hurauttaa reilut 300 kilometriä.

– Kyllähän se tankatessa hymyilyttää kun tankillinen maksaa parikymmentä euroa. Samoin hymyilyttää ajatella, että lehmän pierulla tässä mennään, Panu Jouhkimo leukailee.

– Itselleni tärkeää on tämän aluetaloudellinen merkitys. Tämä on aidosti lähipolttoainetta, raha jää suoraan omalle alueelle ja on osa paikallista elintarviketuotantoa. Toki ajoreittejä pitää hieman suunnitella tankkauspisteiden mukaan, mutta aika hyvin niitä jo on.

Käyttövoimaveroa biofuel-autosta peritään noin pari sataa euroa vuodessa, puolet dieseliä polttavan automallin määrästä.

Lisätty klo 11.48: Myös Oulun seudulle ollaan avaamassa kaasuasema syyskuun alussa.