Esko Aho keksi ratkaisuja teollisuuden työvoimapulaan – Nyt pallo on valtiolla

Valtion ja Lounais-Suomen välinen sopimus voisi johtaa esimerkiksi Turun markkinointiin pääkaupunkiseudulla ja jouhevampaan tieverkoston kunnostukseen.

Lounais-Suomi
Esko Aho vieraili Turun Meyerin telakalla.
Esko Aho (kuvassa oikealla) vieraili kesän aikana useissa teollisuusalan yrityksissä Varsinais-Suomessa, muun muassa Meyerin telakalla. Mika Puska

Entisen pääministerin Esko Ahon "kesätyö" elinkeinoministeri Mika Lintilän (kesk.) nimittämänä selvityshenkilönä on päättynyt. Lounais-Suomen positiiviseen rakennemuutokseen ratkaisuja tarjoava raportti esitellään valtioneuvostossa tänään torstaina.

Ahon mukaan Lounais-Suomen paikallisten toimijoiden ja valtionhallinnon välille tarvitaan niin sanottu siltasopimus. Sen esimerkkinä on Bridge-ohjelma, jonka avulla entisille Nokian työntekijöille järjestyi työpaikkoja yhtiön kriisin jälkeen.

Ahon laatimaa yksittäisen alueen ja valtion yhdistävää siltamallia voisi tarvittaessa käyttää myös muualla kuin Lounais-Suomessa.

Helsinkiin pitäisi perustaa "Turun konttori"

Aho ei anna selvityksessään tarkkoja ehdotuksia siltaohjelman sisällöstä, mutta ehdottaa toimintatapoja hankkeen edistämiseksi ja jakaa kesän aikana kerryttämiään tietoja. Lounais-Suomen kasvu vaatii uuden työvoiman palkkaamista, koulutusta ja parannuksia infrastruktuuriin.

Kiireisimpänä tarpeena raportissa korostuu yhteisen ja ajantasaisen tietokannan kehittäminen. Aineistoon olisi pääsy lounaissuomalaisilla elinkeinoelämän toimijoilla ja valtionhallinnon henkilökunnalla.

– Oikeita päätöksiä on mahdoton tehdä vanhentuneen tai puutteellisen tiedon pohjalta. Kaikkien toimijoiden päätösten pitää perustua yhteiseen tilannekuvaan, Aho kirjoittaa.

Teollisuuden työvoimapulaa helpottamaan Aho esittää Lounais-Suomea markkinoivan toimipisteen perustamista pääkaupunkiseudulle. Hänen mukaansa alueen tunnettuus ei ole riittävä eikä etenkään sen työpaikkatarjonnasta tiedetä muualla Suomessa tarpeeksi.

Näkyvyyttä pitää edistää monin keinoin.

– Suosittelenkin, että esimerkiksi molemmat maakunnat, niiden tärkeimmät yksityiset ja julkiset toimijat sekä erityisesti teknologiayritykset toteuttaisivat ensi vuoden Suomi-Areenalla Porissa yhteisen teemapäivän, Aho kirjoittaa raportissa.

Myös työperäisestä maahanmuutosta on Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa laadittava pitkän aikavälin ohjelma, jotta teollisuuden tarpeita voidaan jatkossa täyttää nykyistä paremmin ulkomaisen työvoiman avulla.

Parempia kulkuyhteyksiä ja koulutusta

Muuttoliikettä odotellessa työvoiman ja osaamisen puutetta voidaan Ahon mukaan helpottaa laajentamalla teollisuuden alihankintaketjuja. Se edellyttää kuitenkin parannuksia liikenneyhteyksiin. Koska kulkuväylien muuttaminen ja parantaminen on hidasta, niihin vaikuttavia lupamenettelyjä pitäisi muuttaa yksinkertaisemmiksi.

Teollisuuden työntekijöiltä tulevaisuudessa tarvittava osaaminen täytyy Ahon mukaan varmistaa pitkän tähtäimen ohjelmalla. Hän kirjoittaa, että Lounais-Suomen peruskouluissa ja lukioissa on tarve suunnitelmalle, jolla varmistetaan nuorten tietoisuus työelämän vaatimista taidoista.

Aho viittaa raportissaan myös opetus- ja kulttuuriministeriön selvitykseen, jonka seurauksena Turkuun on esitetty diplomi-insinöörikoulutusta tarjoavaa verkostoyliopistoa. Teknillistä yhteistyöyliopistoa olisi Ahon mukaan hyvä arvioida samaan tahtiin kuin siltaohjelmaa, eli puolivuosittain.

Ensimmäinen sopimuksen pitäisi syntyä jo vuoden 2018 alussa. Päävastuu siitä olisi työ- ja elinkeinoministeriöllä. Varsinais-Suomen liitto ja Satakuntaliitto puolestaan kokoaisivat ely-keskusten kanssa alueilta sekä yksityisistä että julkisista toimijoista koostuvan yhteistyöryhmän.

Nähtäväksi jää, miten selvityksen ohjeita aletaan noudattaa. Elinkeinoministeri Lintilä vastaanottaa raportin valtioneuvoston kansliassa kello 10:30 alkavassa julkistustilaisuudessa. Tapahtumaa voi seurata suorana valtioneuvoston verkkosivuilla (siirryt toiseen palveluun).

*Lue myös: *

Varsinais-Suomen liitto kaipaa lisäbudjettirahaa diplomi-insinöörikoulutukseen ja liikenneratkaisuihin