Jatkuvasti paisuva kauriskanta pakottaa rakentamaan lisää riista-aitaa VT9:lle

Liikenneturvallisuutta parannetaan Humppilan ja Loimaan välillä rakentamalla lisää riista-aitaa. Valkohäntäkauriiden kanta on jo niin vahva, että käytännössä autoilijat ajavat lauman keskellä jatkuvasti.

liikenne
Valkohäntäkauris
Humppilan ja eteläisen Loimaan välillä on sattunut viiden vuoden aikana lähes 200 poliisin tietoon tullutta hirvieläinonnettomuutta. Kuvassa metsäpeura.Ismo Pekkarinen / AOP

HumppilaRiista-aitaa tarvitaan valtatielle 9, sillä liikenteen sekaan pomppivien hirvieläinten määrä on vahvassa kasvussa.

Projektipäällikkö Matti Kiljunen Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta on sitä mieltä, että ysitien kauriskanta on jo niin vahva, että käytännössä autoilijat ajavat lauman keskellä jatkuvasti.

Liikenneturvallisuuden parantamiseksi rakennetaan uutta riista-aitaa Humppilan ja Loimaan välille. Tien molemmin puolin tulee uutta aitaa kaikkiaan kahdeksan kilometriä.

– Riista-aitojen kustannusarvio on miljoona euroa.

Projektipäällikkö Matti Kiljusen mukaan myös Humppilaan saatetaan rakentaa riista-aitaa, mikäli valtatielle yhdeksän tehdään uusia ohituskaistoja.

Peuralupia enemmän kuin viime kaudella

Humppilan ja eteläisen Loimaan välillä on sattunut viiden vuoden aikana lähes 200 poliisin tietoon tullutta hirvieläinonnettomuutta.

Laumoja syntyy, koska eläimiä on niin paljon.

Jyri Rauhala

Suomen Riistakeskus Etelä-Hämeen riistapäällikkö Jyri Rauhala sanoo, että muun muassa Lounais-Hämeessä valkohäntäkauriskanta on kasvanut jo todella suureksi.

– Niiden määrä on kasvanut koko eteläisessä Hämeessä ja niitä voi olla teiden varsilla yksittäin, mutta myös vähän isommissakin porukoissa, Rauhala tietää. Laumoja syntyy, koska eläimiä on niin paljon.

Valkohäntäkauriiden vähentämiseksi on kaatolupien määrää lisätty Hämeessä huomattavasti viime vuotisesta. Jyri Rauhalan mukaan tänä vuonna on myönnetty 6 000 kaatolupaa. Viime vuonna lupia oli 4 200.

KORJAUS 29.9.2017 klo 10.15: Korjattu peura valkohäntäkauriiksi.