Keskisuomalainen kohensi tulostaan selvästi, mutta lehtien levikit ovat laskussa

Viestintäkonserni Keskisuomalainen paransi tulostaan selvästi vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Taustalla on Mediatalo ESA:n ostaminen.

Keskisuomalainen Oyj
Keskisuomalainen.
Yle

Viestintäkonserni Keskisuomalaisen kauppa Mediatalo ESA:sta näyttää tuoreiden tuloslukujen valossa onnistuneelta ostokselta.

Keskisuomalainen kasvatti sekä liikevaihtoaan että tulostaan ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Liikevaihto kasvoi juuri Mediatalo ESA:n ostamisella, ja sen onnistuneella liittämisellä osaksi Keskisuomalaista.

Toimitusjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorven katsauksen (siirryt toiseen palveluun) (pdf) mukaan Keskisuomalaisen tulosta paransi myös se, että konserni on parantanut toimintansa tehokkuutta.

Kangaskorpi toteaa myös konsernin toiminnallisen tuloksen kehittyneen suotuisasti.

Keskisuomalaisen ilmoitusmyynti on kehittynyt Kangaskorven mukaan vaisulla markkinalla keskimääräistä paremmin.

Keskisuomalaisen ensimmäisen vuosipuoliskon tulos oli tänä vuonna 7,2 miljoonaa euroa, kun se viime vuonna vastaavana aikana oli 3,9 miljoonaa euroa.

Osakekohtainen tulos nousi 0,37 eurosta 0,67 euroon, ja konsernin omavaraisuusaste vahvistui 45,1 prosenttiin.

Sen sijaan tilattavien paperilehtien tilanteen Kangaskorpi näkee haasteellisena. Levikit ovat laskussa, eikä digitaalisten tuotteiden kysyntä ainakaan vielä kompensoi tätä.

Kangaskorpi arvioi, että konsernin liikevaihto, liikevoitto ja tulos paranevat viime vuodesta.