Koe uusi yle.fi

Pärjääkö ilman käteistä kohta kirpputorillakin? – "Tänä vuonna mobiilimaksaminen lyö läpi"

Yhä useampi suosii jo mobiililompakkoa. Rahat siirtyvät kaverille kännykkäsovelluksella saman tien.

Mobiilimaksaminen
Maisa Soukka.
Maisa Soukka.Ronnie Holmberg / Yle

Pankkien mobiilimaksamisen sovellukset kasvattavat juuri nyt käyttäjämääriään reippaasti.

Esimerkiksi OP:n Pivon uusien käyttäjien määrä on lisääntynyt alkuvuodesta viidenneksellä ja viime vuoden kesästä lähes kolmanneksella. Pivoa on ladattu mobiiliin yli miljoona kertaa. Käyttäjien määrä liikkuu puolesta miljoonasta miljoonaan.

Toisella suomalaisella, S-mobiililla, on jo myös noin 1,2 miljoonaa latausta. Viimeisen vuoden aikana S-mobiilin lataukset ovat kasvaneet noin 800 000:sta 1,2 miljoonaan. Käyttäjiä on kuukausittain noin 500 000 – 600 000.

S-mobiilia asiakkaat ovat tänä vuonna innostuneet käyttämään esimerkiksi tankatessaan.

"Pankit kilpailevat tällä hetkellä käytettävyydellä eli sillä, kuinka helppo mobiilipalvelu on ottaa käyttöön ja käytännössä käyttää."

Nordean liiketoimintajohtaja Jussi Mekkonen

Danske Bankin Mobile Paylla on Suomessa 600 000 latausta. Latausten määrä on pankin mukaan vuodessa yli tuplaantunut.

Nordealla on Suomessa hieman yli miljoona aktiivista henkilöasiakasta Suomessa. Nordea Payn on ladannut Suomessa pankin mukaan nyt kymmeniätuhansia ihmisiä. Käyttö on kuitenkin ruotsalaispankissakin kasvussa ja tavoite on saada kortin käyttäjät mobiilikäyttäjiksi.

– Uskon, että tämä on mobilimaksamisen läpilyöntivuosi. Kun katsotaan ensi vuonna tilannetta, niin siitä tulee valtavirtaa. Kasvu on nyt tosi nopeaa, arvioi Nordean liiketoimintajohtaja Jussi Mekkonen.

Rahat siirtyvät pankista toiseen heti

Mobiilimaksusovelluksilla on useita käyttötarkoituksia: lähimaksu kaupassa, laskun maksaminen verkkopankissa tai verkkokaupassa sekä rahan siirtäminen kaverille esimerkiksi kirpputorivaatteita ostaessa tai ravintolalaskua maksaessa.

– Yleensä käytän käteistä, mutta kaikista helpoin on mobiilisovellus, kun ei tarvitse huolehtia käteisen sopivasta määrästä. Olen siirtänyt kavereiden kesken rahaa Pivo-systeemillä ja sitten olen nähnyt tosi paljon näissä eri kirppissysteemeissä, että Mobile Pay -sovellusta on mahdollista käyttää, sanoo perinteisellä Hietalahden kirpputorilla ostoksia tekevä Maisa Soukka.

"Toivoisin, että ihmiset ottaisivat mobiilimaksamista enemmän käyttöön. Varmasti se lisäisi kirppismyyntiäkin, kun kynnys käydä piipahtamassa olisi matalampi."

Maisa Soukka

Nordea, OP ja S-Pankki ovat mukana Siirto-palvelussa, jossa liikkuu omistajalta toiselle saman tien puhelinnumerolla ja pankista toiseen. Suomi seuraa mobiilisiirtojen kehityksessä Ruotsia, jossa kovassa suosiossa on vastaavanlainen sovellus, nimeltään Swish.

Maaliskuussa aloittaneella Siirto-palvelulla on Suomessa jo 350 000 käyttäjää.

Danske Bank ei ole ainakaan vielä mukana Siirto-palvelussa. Heidän omaan sovellukseensa Mobile Pay:hin on voinut alusta asti liittyä kaikkien pankin korteilla. Sen avulla raha ei siirry pankkien välillä reaaliaikaisesti, vaan viive on arkisin tunteja. Viikonloppuisin maksu toteutuu seuraavana arkipäivänä.

– Mobile Payn käyttäjistä valtaosa on muita kuin Dansken asiakkaita, kertoo MobilePayn Chief Consultant Noona Puusniekka.

Suurin osa Mobile Payn tapahtumista on tällä hetkellä ihmisten välisiä siirtoja, mutta käyttö esimerkiksi verkkokaupassa kasvaa kiihtyvällä vauhdilla.

Mobiilimaksaminen.
Mobiilimaksaminen.Ronnie Holmberg / Yle

Verkkopankki elää myös mobiilissa

Mobiilimaksusovellusten käyttäjät ovat valta osaltaan nuoria, mutta käyttö kasvaa myös vanhemmissa ikäryhmissä.

OP Pivon käyttäjistä 40 prosenttia on 20-30-vuotiaita ja S-mobiilissa alle 34-vuotiaita. Myös Mobile Pay:n tyypillisin käyttäjä on alle 30-vuotias, mutta jo puolet uusista käyttäjistä on yli 30-vuotiaita.

– Se sama trendi ja käänne, joka mediassa tapahtui jo muutama vuosi sitten eli mobiilikäyttö ajoi perinteisen pöytätietokonekäytön ohi, on tapahtunut finanssipalveluissa viime vuoden aikana Suomessa. Yli puolet asioinnista tulee jo mobiililaitteiden kautta. Ihmiset ovat siis ottaneet mobiilipäätelaitteet pääasiointikanavakseen, sanoo OP:n uusien liiketoimintojen johtaja Masa Peura.

"Viiden vuoden aikajänteellä mobiili on se tärkeä trendi. Mutta kannattaa seurata, mitä tapahtuu erilaisissa puheohjatuissa malleissa. Varmasti tulevaisuudessa yhä enemmän on niin, että enää ei näppäillä vaan jutellaan."

OP:n uusien liiketoimintojen johtaja Masa Peura

Kilpailu on kovaa: mobiilimaksamisen kentälle on tulossa myös kansainvälisiä puhelinjättejä, kuten Apple Pay loppuvuodesta. Kilpailussa pärjätäkseen on oltava luova.

– Me pyrimme tekemään vähän omalla tavalla ja erilaista niin, ettei lähdettäisi ihan suoraan vaan etsimään muiden ideoita. Toisinpäin sitten, aika monet ideat on jo maailmalla testattu jollakin tavalla ja jossain päin, Peura jatkaa.

Nordean liiketoimintajohtaja Jussi Mekkonen ei näe kovaa kilpailutilannetta lainkaan huonona asiana.

– Se ilman muuta nopeuttaa kehitystä: tulee paljon uusia innovaatioita, asiat tulevat tutuksi kuluttajille ja käyttäjämäärät kasvavat.

OP:n uusien liiketoimintojen johtaja Masa Peura
OP:n uusien liiketoimintojen johtaja Masa Peura.Berislav Jurišić / Yle
Nordean liiketoimintajohtaja Jussi Mekkonen
Nordean liiketoimintajohtaja Jussi Mekkonen.Berislav Jurišić / Yle