Koe uusi yle.fi

Pipefestin vaahtobileet ja mökkijatkot eivät unohdu – suomirapin läpimurto lähti Kainuusta

Nuorten kainuulaisten järjestämä rap-festivaali Pipefest oli suuri vaikuttaja suomalaisen rapin suosion kasvamiseen. Tauolla oleva tapahtuma elää Profeettojen tuoreessa kappaleessa.

Suomirap
Vuokatissa järjestettiin Pipefest vuonna 2009.
Pipefest oli vielä voimissaan vuonna 2009. Seitsemän vuotta myöhemmin tapahtuma järjestettiin viimeisen kerran ennen kuin se jäi määrittelemättömälle tauolle.Yle

"Takas menneeseen taas mietteissäni palasin. Nyt puuttuu jotain mitä en saa takasin"

Sotkamo

Näin kulkee Profeettojen ja Palefacen tuoreen Pipefest-kappaleen kertosäe. Kappale kertoo nimensä mukaisesti Pipefest-festivaalista, joka jäi vuonna 2016 tauolle määrittelemättömäksi ajaksi.

Kuluva vuosi oli siis ensimmäinen kerta, kun suomirapille tärkeää festivaalia ei järjestetä laisinkaan.

Sotkamon Vuokatin rinteillä on tänä päivänä hiljaista, ainoat äänet ovat liikenteen vaimeat murahdukset. Mutta vielä vuonna 2010 rinteiden äänimaisemaa rikkoivat basson tumahdukset ja verbaalinen akrobatia. Pipefest alkoi nimittäin Vuokatista vuonna 2001, mutta siirtyi Himokselle vuonna 2011.

Pipefest jätti jälkensä niin Kainuun festivaalikentälle kuin suomalaisen rapin historiaan.

Festari oli saatava

"Vanhaa valokuva-albumii tuli tarvetta selaa. Näitä muistoja maalaillessa tarvii lavempaa telaa"

Vuokatin Pipefestissä promoottorin roolissa toiminut Ollis Leppänen naureskelee muistellessaan festivaalin alkutaivalta Kainuun metsäisissä maisemissa.

– Meillä sattui olemaan sellainen nuorten porukka, jossa oltiin samanaikaisesti mietitty, että olisi mahtavaa järjestää omat festarit, Leppänen muistelee.

Kokemuksia pienten paikkakuntien tapahtumista oli haettu muualta, sillä nuoret olivat kiertäneet eri puolella Suomea festareilla.

– Jossakin Himoksella ja Pudasjärven Jyrkkäkoskellakin oli festareita, niin miksei Vuokatissakin?

Elastinen esiintymässä vuoden 2007 Pipefestissä.

Sotkamossa oltiin jo vuonna 2000 järjestetty Pipefest-nimellä kulkenut tapahtuma, mutta nuorille annettiin lupa järjestää erillinen kahden päivän tapahtuma. Vuokattiin oltiin samoihin aikoihin avattu lumilautatunneli, joten nuorten suosimalle harrastukselle haluttiin samaa henkeä hengittävä tapahtuma.

– Ideat alkoivat yhdistymään. Joukossamme oli muutamia sellaisia nuoria, joita oli alkanut kiinnostamaan rap ja hip hop. Päätettiin sitten järjestää tämän tyyppiselle musiikille omat festivaalit, Leppänen kertaa.

Järjestäjiä yhdisti into festivaalin järjestämiseen sekä nuori ikä.

– Itse olin vähän yli 20-vuotias, mutta siitä meidän porukasta varmaan yli puolet oli alle 18-vuotiaita. Osa täytti sinä kesänä 18, Leppänen naurahtaa.

Rapin ripari

"Se oli salaseura räppi oli perhe. Räppi oli pikkusisko räppi oli veljet"

Rappari Paleface ei kainostellut ajatusta lähteä Kainuun komeisiin maisemiin esittämään suomenkielistä rappia – vaikka 2000-luvun alussa kyseinen genre oli kaukana nykyisestä suosiostaan.

– Olen aina ollut se tyyppi, joka lähtee ennakkoluulottomasti vetämään keikkoja minne vain. Ei minulla ole ollut koskaan sellaista Helsinki-keskeisyyttä, Paleface toteaa.

Sama filosofia elää edelleen.

– Oikeastaan, mitä kummallisempi paikka, sen parempi, hän naurahtaa.

Vuoden 2007 Pipefestissä esiintyi muun muassa Paleface.

Vielä 2000-luvun alkupuolella suomirap oli sen tekijöille lähinnä harrastus.

– Sukupolvellemme suomirap oli eräänlainen salaseura. Teimme sitä siksi, että se oli kivaa ja tykkäsimme siitä, Paleface toteaa.

Palefacen lisäksi alkuvuosien Pipefesteillä vieraillut Ritarikunta muistelee Vuokatin vuosia lämmöllä.

– Alkuaikojen Pipefesteissä tuntui siltä, että rapin tekijöitä on Suomessa yhtäkkiä todella paljon. Vaikka nykyisin kun katsoo, niitä oli vain puolikas kourallinen, Ritarikunnan Chyde muistelee.

Kun rap-kansa kokoontui ensimmäisiä kertoja Vuokattiin, alkoi pienten piirien sisällä olevan musiikkigenren ympärillä tapahtua pieniä askelia kohti sen nykyistä asemaa. Paleface näkee, että suomirap ja Pipefest kasvoivat käsi kädessä.

– Pipefestissä oltiin yhteisen asian äärellä ja pointti oli nimenomaan se, ettei se ollut valtavirtakulttuuria. Tietenkin se ilmensi sitä, että suomirap oli avautumassa ja siitä oli tulossa suosittua, Paleface arvioi.

– Se, mitä tapahtui niiden ensimmäisen viiden Paipin aikana, oli suomirapin läpimurto, kaikkine esiintyjälistoineen.

Ennen läpimurtoa oli kuitenkin kuljettava vaikeat ensiaskeleet.

Tuskien ensimmäinen vuosi

"Siel tuli bondattua tapeltuu ja dokattua. Taisin olla ainoo joka esiinty siel joka vuos"

Kokemus festarin järjestämisestä oli järjestäjille ainutlaatuinen, olihan Pipefest kaikille ensimmäinen laatuaan.

– Olimme järjestäneet liikunta- ja urheilutapahtumia sekä liikuntaleirejä, joten ajattelimme, että kyllä se tällaisen tapahtuman järjestäminen on ihan samanlaista. Samat lainalaisuudet, Ollis Leppänen kertoo.

– Niin se ei mennyt. Kyllä siinä aika monta juttua opittiin kantapään kautta.

Siihen tuhraantui aika monta päivää ja yötä ennen tapahtumaa, että saatiin kaikki aidat pystyyn.

Ollis Leppänen

Kun kaikkien aikojen ensimmäisen Pipefest-festivaalin esiintyjälistaa katsoo, voi sitä verrata nykypäivän suurempiin tapahtumiin. Kotimaisten soittolistojen kärkinimet Paleface ja Elastinen sekä kotimaisen rapin tunnetuimpiin kuuluva Uniikki liikuttaisivat kansaa tänäkin päivänä. Mutta vuonna 2001 niin ei käynyt.

– Ensimmäisillä festareilla kävi yhteensä jotain 1 500 kävijää. Muistelisin, että siellä oli joku 700 ensimmäisenä iltana ja noin 900 toisena iltana. Olisiko tavoite ollut 3 000 kävijää, Leppänen toteaa.

Kokemattomuus näkyi hauskoina yksityiskohtina tapahtumassa vierailleille.

– Muistan esimerkiksi miettineemme sitä, miten festivaalialue pitää aidata, millä se aidataan? Lopputulos olivat ne oranssit rinne-aidat, jotka oli suunniteltu talvikäyttöön, Leppänen muistelee.

– Ne aidat eivät oikeastaan pysyneet pystyssä laisinkaan. Jääkairalla kairasimme reikiä, että saimme ne pystyyn. Siihen tuhraantui aika monta päivää ja yötä ennen tapahtumaa, että saatiin kaikki aidat pystyyn, Leppänen jatkaa.

Ollis Leppänen Vuokatissa alkuperäisen Pipefestin alueella.
Ollis Leppänen Pipefestin juurilla Vuokatin rinteillä. Taustalla alue, jossa Pipefestiä juhlittiin ennen sen siirtymistä Vuokatin ylärinteiden kautta Himokselle.Niko Mannonen / Yle

Ensimmäisenä vuonna lavalle noussut Paleface ei muista, että järjestäjien ongelmat olisivat näkyneet esiintyjälle. Samalla hän myös muistelee, etteivät nuoret rapparit hirveästi vaatineet.

– Siihen aikaan rapparit oli aika rentoja, kunhan oli vähän kaljaa, hyvät valot paikalla ja jengi pääsi rappaamaan, niin kaikki oli hyvin, hän toteaa naurahtaen.

Saappaalta apua

"Nuorii jätkii hurmas omas suomiräppikuplas. Se oli viikonloppu oikeelt elämältä turvas"

Myös Kajaanin evankelis-luterilaisten seurakunnan Palveluoperaatio Saapas muistaa Pipefestin rennon ilmapiirin. Erityisnuorisotyönohjaaja Tarja Vehkaoja tiivistää kahdeksan vuoden yhteistyön olleen hienoa.

– Pipefest oli festivaali, jossa Saappaan läsnäolo oli tärkeä. Olimme odotettu keskustelukumppani, monet itkut ja surut nuorten kanssa jaettiin, Vehkaoja muistelee.

Hänen mukaansa Vuokatissa ei paljon tapeltu ja tunnelma oli hyvin leppoisa.

– Saimme hyvän yhteistyön rakennettua järjestäjien kanssa. Meillä oli hyvät tilat rinnekeskuksen kellarissa. Siellä oli selviämispiste, ensiapu ja yleinen tukikohta.

Muistan sellaisen ihanan yksityiskohdan: joku graffititaiteilija teki upean teoksen, jossa luki "hyvä Saapas".

Tarja Vehkaoja

Hän antaa kiitosta järjestäjille siitä, ettei vapaaehtoisten auttajien määrää lähdetty rajaamaan. Vehkaojan mukaan alueelle pääsi niin paljon auttajia kun tarve oli. Lisäksi auttajat saivat liikkua vapaasti teltta- ja juhla-alueella sekä festivaalia ympäröivissä metsissä.

Saapaslaiset saivat huomata, kuinka urbaani kulttuuri kiitti heitä omalla tavallaan.

– Muistan sellaisen ihanan yksityiskohdan: joku graffititaiteilija teki upean teoksen, jossa luki "hyvä Saapas", Vehkaoja muistelee.

Vaahtobileet mökillä

"Siel kuppikunnat otti kuppia keskenään. Yhteinen meijän juttu tuleeks sellast ees enää"

Vuosituhannen ensimmäisinä vuosina rap-musiikki ei ollut stadioneita täyttävää, mutta Vuokatissa siitä syntyi ainutlaatuinen kokemus niin kävijöille kuin artisteillekin.

– Esiintyjille se oli aika outoa. Siellä 18-vuotiaat nuoret naiset vastasivat esiintyjien hoitamisesta, olivat lavamanagereina ja maksoivat alkuvuosina esiintymispalkkiot markan tai euron seteleillä jossain esiintymislavan takana, Ollis Leppänen toteaa naurahtaen.

Orastavasta outoudesta huolimatta Pipefestin merkitys alkoi kasvaa.

– Se oli enemmän sellainen hyvän porukan yhteinen juttu: esiintyjät ottivat tapahtuman omakseen ja sitten yleisökin otti sen omakseen.

Esiintyjille "Paipista" muodostuikin jotain erityistä.

– Sen muistan aina, että kaikki pistin kaiken peliin. Se oli älyttömän kivaa ja siellä oli sähköinen tunnelma, kun esiintyjät ja yleisö tulivat sen musiikin ja rap-yhteisön puitteissa paikalle, Paleface muistelee.

Tingimme mieluummin keikkaliksasta kun siitä ajasta.

Chyde

Joka elokuisesta Kainuun vierailusta muodostui eräänlainen pyhiinvaellus.

– En muista montako kertaa olimme noilla alkuperäisillä festivaaleilla, mutta meille oli aina ensisijaista saada majoitukset useammalle yölle, että pääsimme mukaan kokonaisuuteen ja ehdimme hengata kaikkien kanssa. Tingimme mieluummin keikkaliksasta kuin siitä ajasta, Ritarikunnan Chyde kertoo.

Vuokatin mökkikylästä tuli monelle esiintyjälle mieluinen paikka.

– Voi olla, että joillekin se mökkikylähomma oli vielä vähän tärkeämpää kuin festari. Keikat vedettiin ja sitten keskityttiin siihen olennaiseen, eli jatkoihin mökkikylässä, Paleface naurahtaa.

Leppänen ja muut Pipefestin järjestäjät saivat kuitenkin huomata, että liiallisesta hauskanpidosta jäi joskus siivottavaa.

– Eräs esiintyjäkokoonpano kuulutti kaikki faninsa vaahtobileisiin heidän mökkiinsä tuonne rinteille. Se ei ollut niin kiva juttu selvittää, Leppänen muistelee.

– Olenpa saanut pitää puhuttelun eräälle Suomen tämän hetken eturivin artistille, Leppänen toteaa mystisesti.

Paleface muistaa monia tarinoita Pipefestin jatkoilta, joissa ei ilman virkavaltaa selvitty.

– Muistan kyllä nimeltä mainitsemattomia suomirap-artisteja, jotka olivat liikkeellä isommilla kulkuneuvoilla, kuten busseilla. Siellä otettiin festarialueen porteilta jengiä kyytiin bussi täyteen. Vietiin osa festareista mukana, Paleface toteaa.

Koko Kainuu juhli

"Kovat piippuu, taas pussii stydii nippuu. Kerran vuodes Kainuuseen koko stadi liikkuu"

Miten Pipefest pysyi Vuokatin rinteillä kymmenen vuotta? Ollis Leppänen arvelee yhden syyn todennäköisesti löytyvän paikallisesta mentaliteetista. Kainuussa marginaalimusiikin festivaalit ovat aina voineet hyvin.

– Luulen, että siihen liittyy itse tekemisen ja kainuulaisen vieraanvaraisuuden yhdistelmä, Leppänen aloittaa.

– Se mikä Pipefestiä, Kuhmon Kamarimusiikkia ja Kainuun Jazzkevättä yhdisti oli se, että olemme omia itsejämme. Kun tänne tulee maailmanluokan tähtiä, niin heidät otetaan vastaan siten että: "No, otakko kahvia ja pullaa?", Leppänen kuvailee.

Ehdottomasti, se oli niin ainutlaatuinen, niin out-of-place.

Paleface

Palefacelle Vuokatti oli mieluinen paikka esiintyä.

– Ehdottomasti, se oli niin ainutlaatuinen, niin out-of-place. Minulle on aina ollut makea ja oleellinen osa kesää, musiikkia ja diggailua, että menen jonnekin epätodennäköisiin paikkoihin kuuntelemaan musiikkia, Paleface toteaa.

Ritarikunnan Chyde on samoilla linjoilla. Pelkästään keikkapaikka oli kaukana omilta tutuilta seuduilta.

– Kyllähän sillä oli suuri merkitys, että päästiin kaikki samaan aikaan Vuokattiin. Suurimmalle osalle se oli todella kaukana omilta nurkilta.

Pipefestin kohdalla myös kainuulaiset talkoovoimat näyttivät hauistaan. Tapahtuman järjestämisestä tuli yhteinen juttu.

– Oli upeaa, että Pipefestiinkin tuli auttamaan joka kesä Tuomo Kuhmosta. Ei hän siitä musiikista välittänyt, vaan halusi olla järjestämässä tapahtumaa. Oltiin oikeasti sydämellä mukana, Leppänen kertoo.

Tila loppui

Kun jotain kuolee uudelle se tilaa tekee taas. Ikuiset muistot jäi ja monta legendaa

Toisen järjestämisvuoden jälkeen alkoi Vuokatissa tapahtua asioita paljon ja äkkiä. Kansa löysi rinteille ja korkeimmillaan kävijämäärä alkoi nousemaan yli 6 000 kävijään kahden päivän aikana.

Vuokatin mittakaavassa se tarkoitti sitä, että tila alkoi loppumaan kesken.

– Tapahtuma oli siirtynyt alkuperäiseltä alueelta jo tuonne toiselle puolelle, ylemmäs rinteelle. Samaan aikaan Vuokattia alettiin kehittämään ja täällä oli paljon erilaisia rakennusprojekteja ja muuta. Tilaa ei enää niin paljon ollutkaan niin isolle festarille, Ollis Leppänen kertailee viimeisiä vuosia.

Vuoden 2010 festivaalien jälkeen uutisoitiin, että tapahtuma siirtyy Himokselle ja uusien järjestäjien alaisuuteen. Kuusi vuotta myöhemmin Pipefestiä juhlittiin viimeistä kertaa.

Petri Nygård lavalla.
Petri Nygård Pipefestissä vuonna 2010.Janne Iltanen / Wikipedia Commons

Himoksen järjestäjien tiedote kertoi, että Pipefestin määrittämättömälle tauolle (siirryt toiseen palveluun) siirtymisen takana olivat kävijämäärän laskeminen sekä ulkomaisten esiintyjien peruuntumiset. Vuokatissa Pipefestiä järjestämässä ollut Leppänen ei seurannut Himoksen tapahtumia, mutta arvelee etelään muuttamisen vaikuttaneen festivaalin viimeisiin sointuihin.

– Harmi, ettei sitä enää järjestetä. Mutta kyllä se niin vahvasti linkittyi Vuokattiin ja Kainuuseen, että oli iso juttu esiintyjille tulla tänne Kainuun korpeen, Leppänen arvelee.

Ulkomaisten esiintyjien peruuntumiset olivat haaste jo Kainuussa.

– Viimeisinä vuosina oli ulkomaisia kiinnityksiä. Ne olivat ihan koviakin, mutta niihin liittyi kaikennäköistä yllätysmomenttia. Ei aina kaikki esiintyjät päässeet Suomeen asti laisinkaan, Leppänen toteaa.

Tribuutti tähdiltä

"Kuljen muistoissani matkaa räpin kotimaisen. Pipefest kiitos kaikest"

Tänä kesänä Pipefest nousi jälleen puheenaiheeksi, kun Elastisen ja Cheekin Profeetat julkaisi festarille tribuuttikappaleen. Tällä kappaleella oli mukana myös festareiden alkutaipaleella mukana ollut Paleface.

Yksi syy kappaleen takana on Palefacen aavistelujen mukaan se, että festivaaleja ei tänä vuonna järjestetä. Mutta hän uskoo, etteivät syyt jää pelkästään siihen.

– Riittävästi aikaa on kulunut. Mehän ollaan Kimmon (Elastinen) kanssa sitä ihan ensimmäistä aaltoa, suomirapin läpimurtoaaltoa, Paleface arvioi kappaleen taustoja.

– Sitten tuo Jarekin (Cheek) tuli jo vuonna 2002. Hän nousi yhtyeensä Fifth Elementin kanssa lavalle, ja Pipefest-biisissä hämmästelee vieläkin, kuinka Brädi onnistui hoitamaan heidät sinne keikalle, Paleface jatkaa.

Paleface liittyi kappaleeseen Cheekin ja Elastisen toiveesta.

– Kimmo ja Jare olivat tahoillaan miettineet, kuka voisi olla tähän sopiva, ja sitten he soittivat mulle. Miitti oli killeri ja siitä se sitten syntyi, Paleface toteaa.

Kymmenen vuoden kuluttua voidaan järjestää sellainen Back to Pipefest.

Ollis Leppänen

Pipefestin entinen promoottori Ollis Leppänen on otettu kappaleesta.

– Harva saa kokea sitä, että jostakin mitä on tehnyt tehdään tribuuttibiisi ja vielä tuollaiset artistit tekee, Leppänen ihastelee.

Leppänen ei usko, että Pipefestin vierailijoiden nostalgian nälkä vielä houkuttelisi väkeä tarpeeksi paljon, jotta festivaali kannattaisi tuoda takaisin sen alkuperäisille juurille.

– Olen vitsaillut, että sitten kymmenen vuoden kuluttua voidaan järjestää sellainen Back to Pipefest. Se voisi olla tuolla Katinkullassa joku vähän aikuisempaan makuun järjestetty tapahtuma, mutta samoilla esiintyjillä, Leppänen suunnittelee virnistellen.

Paleface naurahtaa ajatukselle, mutta kertoo olevansa mielellään mukana jos tapahtuma tulee.

– Kyllä on ikävä sitä aikaa ja niitä juttuja. Se asevelihenki, joka silloin oli tyyppien välillä, vaikka tyylillisesti ja ideologisesti edustettiin hyvinkin erilaisia tyylejä. Kyllä Paippi yhdisti meidän rivejämme ehdottomasti.

Lue lisää:

Elävä arkisto: Pipefest 2007

YleX: Pipefest oli suomiräppäreiden rippileiri, joka yhdisti eri kuppikunnat – silti tuntuu oudolta, että Paleface on mukana Profeettojen Pipefest-anthemilla

YleX: Cheekin kirjaankin päätynyt Pipefest lopettaa – jää historiaan suomiräpin ikonisimman tappelun ja kultavuosien ansiosta