Kiinalaisille koululuokille ja urheiluseuroille myydään Saimaata – Imatralle ja Lappeenrantaan tulossa ryhmiä opiskelemaan

Kiinalaisten ryhmämatkailu eteläisellä Saimaalla on alkanut vahvasti urheiluhenkisenä. Ensimmäinen alueella vieraillut kiinalaisryhmä on jääkiekon KHL-liigassa pelaava joukkue.

matkailu
Lähikuvassa jääkiekkoiljan luistimet, maila ja kiekko.
Imatran jäähallissa on vapaita aikoja kiinalaisryhmien harjoituksille. Mika Kanerva / Yle

Jääkiekon KHL-liigaa pelaavan kiinalaisen Kunlun Red Starin alle 20-vuotiaiden nuorten joukkue harjoitteli elokuussa Imatralla. Jatkoa on luvassa, sillä seuraavaksi Kiinan paralympiajoukkueen edustajat tutustuvat lähiviikkoina Etelä-Karjalan tarjontaan. Ensimmäisiä koululuokkia odotetaan keväällä 2018.

– Leirikouluille ja urheilumatkailulle on valtava kysyntä, meille tulee lähes viikottain kyselyjä, ei pelkästään Kiinasta tai Aasiasta, vaan eri puolilta maailmaa, sanoo Visit Finlandin sisältöjohtaja Kristiina Hietasaari.

Kiinalaisten leirikouluihin liittyy usein myös toive päästä vierailemaan suomalaisessa koulussa. Pääkaupunkiseudulla leirikouluja järjestetään jo niin paljon, että osa kouluista on joutunut rajoittamaan vierailuja, koska ne häiritsevät liikaa opetusta.

– Kiinalaisten leirikouluihin Suomessa kulminoituu Suomen maine koulutusmaana ja toisaalta olemme edelleenkin turvallinen maa, jonne ihmiset lähettävät mielellään lapsia ja nuoria, sanoo Hietasaari.

Saimaan maakunnat ensimmäistä kertaa yhteismarkkinointiin Kiinassa

Visit Finland järjestää keväällä 2018 myyntikiertueen, jossa kaikki Saimaan alueen neljä maakuntaa ovat mukana ensimmäistä kertaa. Maakuntien matkailiuväen lisäksi mukana on hotelleja ja ohjelmapalveluyrityksiä.

Kiinalaiset turistit ottavat valokuvia.
Kiinalaisia matkailijoitaKari Kosonen / Yle

– Etelä-Karjalassa panostetaan urheilumatkailuun ja leirikouluihin, ja niillä tulee olememaan Kiinassa suuri kysyntä, uskoo Hietasaari.

Saimaan markkinoinnissa pääpaino on kesämatkailussa, mutta sesonkia yritetään jatkaa myöhään syksyyn.

– Lokakuussa tulee kymmeniä matkanjärjestäjiä testaamaan matkailutuotteita, ja jos tässä onnistumme, näemme tuloksia nopeasti.

Matkanjärjestäjien tutustumismatkoihin liittyy myös yritysten nettisivuilla tehtävä koemarkkinointi, jossa matkapaketteja myydään kiinalaisille.

– Tämä on tuonut tänä kesänä paljon matkailijoita länsirannikon saaristoon ja uskomme saman toimivan Saimaalla.