1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kuljetustuki

Pohjoisen yrittäjä älähti: Järkyttävä tieto – Syrjäseutujen kuljetustuki taas uhattuna

Kilpailulakeja valvovassa EU:ssakin tuen tarpeellisuus ymmärretään, mutta Suomi aina vain sinnikkäästi pohtii, onko yrityksen syrjäinen sijainti oikeasti kilpailuhaitta.

kuljetustuki
Rekka ajaa talvisella maantiellä
Anna Sirén / Yle

Alueellinen kuljetustuki uhkaa jälleen loppua. Noin viiden miljoonan euron vuotuinen tuki ei ole mukana valtiovarainministeriön ensi vuoden budjettiehdotuksessa. Nykyinen asetus kuljetustuesta on voimassa kuluvan vuoden loppuun asti.

Valtiovarainministeriössä tuen lakkauttamista perustellaan säästöillä. Budjettineuvos Taina Eckstein muistuttaa, että alueellisen kuljetustuen päättymisestä vuoteen 2017 linjattiin keväällä 2014 julkisen talouden suunnitelmassa.

– Lopettamispäätös oli osa isompaa säästöpakettia, jonka suuruus oli miljardi euroa vuoden 2015 tasossa ja nousi 1,4 miljardiin vuonna 2018. Ei ole tähän mennessä nähty aiheelliseksi perua tätä säästöpäätöstä.

Kuljetustukea on myönnetty pk-yrityksille helpottamaan pitkistä kuljetusmatkoista aiheutuvaa kilpailuhaittaa. Alue ei kata vain Pohjois-Suomea, vaan ulottuu yli puolen Suomen. (Lappi, Kainuu, Pohjois-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo, Etelä-Savo ja Saarijärven-Viitasaaren seutukunta.)

Aluepolitiikastahan tuo kertoo.

Juha Alapuranen

Yrityksissä tuen lakkauttamisaikeita pidetään käsittämättöminä. Kuljetustuki oli aikanaan ainoa EU-liittymissopimuksessa hyväksytty suora yritystuki.

Yrityksissä kummastellaankin sitä, että EU:ssakin tuen tarpeellisuus ymmärretään, mutta Suomi aina vain sinnikkäästi pohtii, onko yrityksen syrjäinen sijainti oikeasti kilpailuhaitta ja voitaisiinko kuljetustuki lakkauttaa.

Ruotsissa tuki kymmenkertainen

Ylitorniolla sekä Raahessa, Kuhmossa ja myös Ruotsissa toimivan betoniyritys YBT:n toimitusjohtaja Juha Alapuranen ei ymmärrä perusteita tuen lakkauttamiselle.

– Kyllä se on järkyttävä tieto. Kuljetustuki on hyvin tärkeä pohjoisen ja syrjäseutujen yrityksille, ja valtiovallalta osoitus siitä, halutaanko pitää koko Suomi asuttuna. Ei hyvältä kuulosta, Alapuranen sanoo,

Ruotsissa tukipotti on nyt lähes kymmenkertainen Suomeen verrattuna. Vuonna 2012 Suomi leikkasi tukea 60 prosentilla ja viime vuosina tukeen on käytetty viisi miljoonaa euroa vuodessa. Ruotsissa potti on yli 40 miljoonaa.

– Harmittaa kovasti, kun ruotsalaiset yritykset lähtevät toimittamaan esimerkiksi Tromssaan samanlaista tuotetta kuin meillä, ne saavat 400 kilometrin matkalle 40 prosentin tuen ja meidän tuki on kymmenen prosenttia samalle matkalle. Aluepolitiikastahan tuo kertoo, Alapuranen vertaa.

Se totta kai heikentää ihan radikaalisti meidän mahdollisuuksia pohjoismaisilla markkinoilla.

Katri Kulmuni

Budjettivääntöä luvassa?

Pohjoisessa, kuten muuallakin Suomessa odotetaan nyt mielenkiinnolla elokuun loppua, kun hallitus käsittelee talousarvioesitystä budjettiriihessään.

Myös odotukset kansanedustajia kohtaan ovat korkealla, kun budjetti etenee eduskuntaan.

– Jos Suomi lakkauttaa kuljetustuen, se totta kai heikentää ihan radikaalisti meidän mahdollisuuksia pohjoismaisilla markkinoilla, mikä kuitenkin on meidän kotimarkkina. Itse uskon kyllä, että kuljetustuki tulee jatkumaan, sanoo keskustan torniolainen kansanedustaja Katri Kulmuni.

Lapin yrittäjäyhdistys esittää, että Suomen hallitus asettaa työryhmän tekemään kansainvälisen vertailun tuen vaikutuksista.

Vertailu tulisi tehdä kilpailijamaiden, erityisesti Ruotsin ja Norjan, Suomen kuljetustukea vastaavista tukimuodoista ja niiden alueellisista ja dynaamisista vaikutuksista, toteaa yhdistys tiedotteessaan.

Lue seuraavaksi