Puhelinmyyjille ei ollakaan niin töykeitä kuin luullaan – "Tehtävämme on myös kuunnella"

Suomalaiset ovat ystävällistä kansaa. Sen ovat huomanneet telemarkkinoilla toimivat puhelinmyyjät, joille harvoin lyödään luuria korvaan.

puhelinmyynti
Mies istuu tietokoneen äärellä headset-luurit päässään
Puhelinmyynti on kilpailua itsensä kanssa.Tuomas Hirvonen / Yle

Puhelinmyyjän ammatin arvostus erilaisissa kyselyissä on yleensä häntäpäässä (siirryt toiseen palveluun) (Ilta-Sanomat), kun taas turvallisuus- ja hoitoalat ovat kansalaisten mielestä arvosteluasteikon yläpäässä.

Eveliina Mäkinen on puhelinmyyjänä Karetan Lappeenrannan toimipisteessä. Mäkistä ammatin arvostuksen puute ei haittaa: hän tekee työtään ylpeänä.

– Minulla on positiivinen asenne puhelinmyyntiin ja pidän siitä. Kun se sujuu hyvin, se tuo myös luottamusta omaan tekemiseen. Minulla ei ole huonoa sanottavaa, kertoo Mäkinen.

Vakituinen työhistoria telemarkkinointialan yritys Karetassa alkoi Mäkisellä vuoden 2015 joulukuussa. Sitä aiemmin hänellä oli kokemusta myös kesätöistä puhelinmyyjänä.

Mäkisen mielestä ulkopuolisilla on väärä mielikuva puhelinmyyjän ammatista. Yksi syy siihen on se, että ihmisillä ei ole kokemusta puhelinmyyjänä olemisesta ja siksi he ajattelevat, että myynti on tyrkyttämistä ja pakkopullaa, jota tehdään, kun muuta ei ole saatavilla. Mäkinen kokee asian toisella tavalla.

– Ihmiset ovat ystävällisiä, kun heille soitetaan. He ovat mukavia ja tykkäävät jutella. Jos ihmiset kuulisivat enemmän positiivisia asioita puhelinmyynnistä, myös ennakkoluulot häviäisivät, sanoo Mäkinen.

Puhelinmyyjä Eveliina Mäkinen
Eveliina Mäkinen pitää puhelinmyyntityöstä.Eveliina Mäkinen

Kareta työllistää noin 60 henkilöä seitsemällä eri paikkakunnalla. Pääpaikkana on Kuopio, jonka lisäksi toimistot sijaitsevat Lappeenrannassa, Imatralla, Helsingissä sekä Kajaanissa ja Suomussalmella.

Karetan perustaja Henri Tauriaisella on 15 vuoden kokemus telemarkkinointialasta. Jos mies ei pitäisi työstään, hän tekisi varmasti jotakin muuta. Tauriainen nimittäin nauttii siitä, että saa olla ihmisten kanssa tekemisissä ja haastaa itsensä joka päivä.

Alan arvostuksesta Tauriaisella on oma näkemys.

– Kun uusi ihminen kysyy, mitä teen työkseni, saatan vastata, että olen yksi Suomen vihatuimpia ihmisiä ammattini kautta. Todellisuus on kuitenkin se, että puhelinmyyjät tuntevat arvostusta työssään, sanoo Tauriainen.

Ihmiset saattavat kehuskella sillä, että puhelinmyyjän soittaessa laitetaan puhelin pöydälle tai lyödään luuri korvaan. Näin tapahtuu kuitenkin harvoin.

– Tällä puolella puhelinta voi yllättää, miten kohteliaita ihmiset ovat myyjille, sanoo Tauriainen.

Iso työllistäjä

Telemarkkinointi on melko suomalainen ilmiö.

– Samalla tavalla tehtävää ja kuluttajille suunnattua telemarkkinointia ei ole yhtä laajamittaisesti lähimaissa. Se on monen asian summa, että ala on lähtenyt rakentumaan nimenomaan Suomessa, kertoo Tauriainen.

Telemarkkinointiyrittäjä Henri Tauriainen
Yrittäjä Henri Tauriainen aloitti telemarkkinointialalla 15 vuotta sitten.Henri Tauriainen

Puhelinmyynti työllistää Suomessa suoraan (siirryt toiseen palveluun) (Kouvolan Sanomat) kymmeniä tuhansia ihmisiä. Se ei välttämättä ole kovinkaan monelle haaveammatti, mutta on monelle välivaihe, jota tehdään opiskelun yhteydessä tai kesätyönä. Osa puhelinmyyjistä oppii tutustumisen jälkeen pitämään alasta ja jää töihin.

Tauriainen näkee, että puhelinmyynti opettaa paljon ja on arvostettu työ monella muullakin alalla.

– Joka pärjää puhelinmyyjänä, pärjää yleensä myös muussa myyntityössä ja asiakaspalvelussa.

Kuuntelua ja sielunhoitoa

Puhelinmyyjä saattaa olla myös sielunhoitaja ja kuuntelija. Eveliina Mäkinen on huomannut, että on paljon yksinäisiä ihmisiä, jotka kaipaavat juttukaveria. Yksinäisiä on niin nuorissa kuin iäkkäämmissä ihmisissä.

– Tehtävämme on myös kuunnella, mitä asiaa ihmisellä on, eikä painaa täyttä höyryä eteenpäin, kertoo Mäkinen.

Joka pärjää puhelinmyyjänä, pärjää yleensä myös muussa myyntityössä.

Henri Tauriainen

Kuuntelemisen taidon lisäksi telemarkkinoinnissa vahvuuksia ovat ystävällisyys ja sinnikkyys. Myös asenne ja itseluottamus työn tekemiseen pitää olla kunnossa. Koulutusta työntekijät saavat alusta lähtien: markkinoinnin perusteet ja keinot, joilla asiakas saadaan ostamaan myytävä tuote, käydään läpi perusteellisesti. Tähän sisältyy myös vastaväitekoulutus.

– Koulutusta ja oppimista tapahtuu koko ajan, ja esimiehiltä saa apua sekä erilaisia vinkkejä, sanoo Mäkinen.

Työssä saatuja oppeja pystyy hyödyntämään myös omassa elämässä. Esimerkiksi kotitöiden organisointi on helpompaa työstä saatujen oppien avulla.

– Tiskivuoron siirtäminen poikaystävän harteille onnistuu, kun osaa puhua ja keskustella, naurahtaa Mäkinen.

Tyytyväistä työntekoa

Telemarkkinointityössä palaute on pääosin positiivista ja ystävällistä. Negatiivista palautetta tulee todella harvoin, mikä johtuu työtavasta.

– Jos puhelimessa olevaa ihmistä ei kiinnosta, puhelu ei mene sen pidemmälle. En jää odottelemaan negatiivista palautetta, sanoo Eveliina Mäkinen.

– Palautetta tulee monenlaista, välillä lyödään myös luuri korvaan. Suomalaiset ovat kuitenkin ystävällistä kansaa. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa: jos myyjä pysyy asiallisena, myös asiakkaan käytös on asiallista, jatkaa Henri Tauriainen.

Tiskivuoron siirtäminen poikaystävän harteille onnistuu, kun osaa puhua ja keskustella.

Eveliina Mäkinen

Aina silloin tällöin ihmiset käyvät keskustelua puhelinmyyntityöstä saatavasta palkasta, joka koostuu perusosasta ja myynnistä saatavasta provisiosta. Jotkut mieltävät palkkaustavan huonoksi. Mäkisen kokemukset provisiopohjaisesta palkkauksesta taas ovat myönteisiä.

– Jos sitä vertaa esimerkiksi perinteisen kaupan kassaan, jossa kaikki saavat samaa palkkaa, vaikka tekisi työnsä paremmin kuin muut niin on se kannustavampaa. Se johtaa parempiin tuloksiin ja palkkaan voi itse vaikuttaa tekemällä työnsä hyvin ja paremmin kuin muut.

– Olen todennut sen itselleni hyväksi. Aamuherääminen vaikuttaa paljon siihen asenteeseen, jolla töihin mennään. Tiedän, että kun teen kaikkeni, siitä myös maksetaan hyvin, jatkaa Mäkinen.

Puhelinmyyjä työssään.
Puhelinmyyjän yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on kuunteleminen. Toni Pitkänen / Yle

Parhaimpia hetkiä puhelinmyyjälle ovat tilanteet, joissa asiakas on ollut aluksi epäileväinen, mutta pitkän puhelun jälkeen Mäkinen on onnistunut luomaan asiakassuhteen ja tuote on myyty.

– Paras fiilis on se, kun asiakas on tyytyväinen ja kiittää. Mieleen ovat myös hyvin jääneet erilaiset kilpailut, joita yrityksessämme on. Ne tuovat mukavia tunteita, kun on tullut kauppaa, ja sen ansiosta on voittanut palkinnon, kertoo Mäkinen.

Tavoitteeseen pääsy tuo hyvän olon

Viisitoista vuotta sitten telemarkkinointialalla aloittaneelle Henri Tauriaiselle huiput osuvat niihin hetkiin, kun omia tavoitteita on saavuttanut ensimmäisen kerran. Jokaisella kuukaudella on tavoite, joka jaetaan viikkotavoitteisiin ja siitä edelleen päiväkohtaisiin tavoitteisiin.

– Ne ovat olleet huippuhetkiä ja saavat jaksamaan tässä työssä. Se on tavallaan kilpailua itsensä kanssa ja koko ajan, sanoo Tauriainen.

Myyjä työssään.
Nykyään puhelinmyynissä käytetään soittojärjestelmää, joka laskee automaattisesti tilastot.Toni Pitkänen / Yle

Työnkuva on parin vuoden aikana muuttunut, ja tähän ovat vaikuttaneet eniten myytävät tuotteet. Kareta markkinoi aikaisemmin aikakauslehtiä, ja nyt tuotevalikoimassa ovat myös ravintolisät.

Muutoksia on tapahtunut myös työvälineissä. Mäkisellä kesätöitä tehdessä soittovälineenä olivat kännykät. Nykyään käytetään soittojärjestelmää, joka laskee automaattisesti tilastot, joita voi työpäivän päätteeksi kysyä esimieheltä.

– Niistä selviää puhelujen määrä, niiden keskipituus ja paljonko se on suhteessa kauppamäärään. Päivän tulokset näkyvät hyvin tarkkaan, kertoo puhelinmyyjä Eveliina Mäkinen.