Bernerin liikennetyöryhmä: Paukut sähköautoihin ja moottoreiden muutoksiin

Liikennetyöryhmä tahtoo jatkossa nykyistä enemmän rahoitusta päästövähennystoimiin.

autot
Sähköauton latauspisteen merkki parkkihallissa.
Sähkön lataus- ja jakeluverkon rakentamiseen ja taajamalogistiikan sähköistämiseen aiotaan käyttää neljä miljoonaa euroa neljän vuoden aikana.Kari Kosonen/Yle

Parlamentaarisen työryhmän väliraportti liikenteen päästövähennyskeinoista valmistui viimein. Päästöt on saatava puolet vuoden 2005 tasoa pienemmiksi vuoteen 2030 mennessä.

16 miljoonan euron vuotuinen rahoitus jaetaan vuosien 2018–2021 aikana seuraavasti:

  • 6 miljoonaa täyssähköautojen hankintaan sekä kaasu- ja flexfuel-autojen konvertointiin
  • 4 miljoonaa sähkön lataus- ja jakeluverkon rakentamiseen ja taajamalogistiikan sähköistämiseen
  • 4 miljoonaa kaupunkien julkiseen liikenteeseen: erityisesti joukkoliikennejärjestelmien digitalisointiin ja julkisen liikenteen sähköistämiseen
  • 2 miljoonaa raideliikenteen osto- ja velvoiteliikenteen lisäykseen

Päästöjen puolittaminen tarkoittaisi niiden vähentämistä yhteensä 3,6 miljoonan tonnin edestä vuosittain. Vähennyksiin aiotaan nyt käyttää neljän vuoden aikana yhteensä 64 miljoonaa euroa. Alun perin energia- ja ilmastotoimiin oli määrä myöntää 100 miljoonan euron rahoitus.

Työryhmän mukaan päästövähennyksiin pitäisi jatkossa varata nykyistä enemmän rahoitusta.

– Tavoitteet ovat erittäin kunnianhimoiset ja niiden saavuttamiseksi tarvitaan monenlaisia keinoja ja aitoa sitoutumista. Päästövähennystoimet on pyritty kohdistamaan tasapuolisesti niin, että vaikutukset elinkeinoelämälle, eri alueille ja liikkujaryhmille olisivat kohtuulliset, kertoo työryhmän puheenjohtaja, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.).

Ehdotettuja tukia käsitellään jo budjettiriihessä. Verotusta ja lainsäädäntöä koskevat esitykset puolestaan viimeistellään vuoden 2018 alkupuolella valmistuvaan loppuraporttiin.

Perussuomalaisilta eriävä mielipide, Vihreiltä täydennyslausunto

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän mielestä väliraportin uudistuksilla ei paranneta suomalaisten autoilijoiden asemaa.

– Esityksessä edelleen vähintäänkin piilevästi mukana olevat polttoaineveron korotukset nostaisivat epäsuorasti kaikkien tuotteiden hintoja ja heikentäisivät täten lisäksi myös suomalaisen raskaan liikenteen kilpailukykyä, liikennetyöryhmän jäsen Jari Ronkainen (ps.) kirjoittaa.

Vihreiden eduskuntaryhmä puolestaan kirjoittaa lausunnossaan, että polttoaineveron vaikutusta ja suuruutta olisi asiallista tarkastella tulevaisuudessa.

Vihreiden mukaan jatkossa täytyy arvioida myös, ovatko väliraportissa linjatut toimenpiteet riittävän kunnianhimoisia. Eduskuntaryhmä toteaa, että esitystä pitää täydentää, jos esimerkiksi autoteollisuuden ratkaisut, teknologian kehitys ja EU:n päätökset velvoittavat niin.

Muokattu klo 11.42: Lisätty Perussuomalaisten ja Vihreiden eduskuntaryhmän kommentit