1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Matkakortit ja -liput

Seutulipun poistuminen kuumentaa tunteita Mikkelissä – ”Opintotuki 250 euroa, bussilippu 293 euroa kuukaudessa”

Pitkään käytössä olleen seutulipun poistuminen uhkaa moninkertaistaa työmatkalaisten ja koululaisten lipun hinnan.

Matkakortit ja -liput
Sirpa Vuorinen, Kaija Parkkinen, Marita Hietala, Mirja Lantiainen
Sirpa Vuorinen, Kaija Parkkinen, Marita Hietala ja Mirja Lantiainen käyttävät seutulippua päivittäin välillä Juva-Mikkeli-Juva.Petri Vironen / Yle

Matkahuolto on irtisanonut Mikkelin seutulipun syyskuun lopusta alkaen. Seutulippu on ollut käytössä (siirryt toiseen palveluun) Mikkelissä, Juvalla, Kangasniemellä, Mäntyharjulla, Hirvensalmella ja Puumalassa.

Matkustajalle kuukausilippu on maksanut 68 – 90 euroa kunnasta riippuen. Sillä on voinut matkustaa kuukauden ajan rajoituksetta. Yhden matkan hinnaksi on tullut keskimäärin parisen euroa.

Seutulipun poistuminen tuli monille matkustajille yllätyksenä. Tilanne on kuumentanut tunteita vakituisten matkustajien keskuudessa.

– Tilalle on tarjottu 44 matkan sarjalippua, mikä maksaisi 294 euroa. Jos haluaa myös pikavuoroihin kelpaavan lipun, hinta olisi 400 euroa, juvalainen Sirpa Vuorinen puhisee.

Vuorinen ihmettelee seutulipun kaltaisen palvelun poistumista, sillä toisaalta puhutaan joukkoliikenteen ja yksityisautoilun vähentämisen puolesta.

– Ja Savonlinnan seutulippu on juvalaisilla edelleen käytössä. Samoin seutulippu jatkuu Pohjois-Savon puolella.

Perhe saisi lippujen hinnalla vuokrakaksion

Vuorisen kanssa Mikkelin bussista astelee ulos Marita Hietala. Hietala on kulkenut kolme vuotta päivittäin Mikkelissä. 45 kilometrin työmatka taittuu bussin kyydissä reilussa puolessa tunnissa. Busseja kulkee noin viisitoista päivässä molempiin suuntiin.

– Käymme mieheni kanssa molemmat Mikkelissä, minä töissä ja mies opiskelemassa.

– Meille sarjaliput maksaisivat yhteensä lähes 600 euroa. Mieheni opintotuki on 250 euroa, joten se ei edes riittäisi lippuun, Marita Hietala tuskailee.

Keuruulta Juvalla kolme vuotta sitten muuttanut Hietalan perhe haluaisi asua edelleen vajaan 7 000 asukkaan maaseutukunnassa. Juvalta on vilkkaan viitostien ansiosta hyvät bussiyhteydet aamuisin etelän eli Mikkelin suuntaan ja illansuussa takaisin.

– Olemme kyllä joutuneet miettimään myös Mikkeliin muuttoa, sillä bussilippujen hinnalla saisi vuokrattua kaksion Mikkelistä.

Kunnanjohtaja uskoo ratkaisun löytymiseen

Juvan kunnanjohtaja Mervi Simoska harmittelee seutulipun poistumisesta koituvaa vaivaa kuntalaisille. Kunta on varannut työmatkojen tukemiseen 50 000 euroa vuodessa. Viime vuonna juvalaiset latasivat Mikkelin seutulippua 591 kertaa. Kunnan tuki oli matkustajaa kohti 75 euroa kuukaudessa.

– Meille työmatkaliikenne on elintärkeä. Seutulippu on ollut käyttäjän kannalta toimiva järjestelmä. Jos kulkeminen kallistuu, vaarana on, että ihmiset muuttavat työn tai opiskelun perässä pois paikkakunnalta. Tulee myös koulutuksellista epätasa-arvoa, sillä kaikilla ei ole välttämättä varaa tai valmiutta muuttaa 16-vuotiaana opiskelupaikkakunnalle esimerkiksi Mikkeliin.

Seutulipulle etsitään vielä korvaavaa vaihtoehtoa yhteisessä neuvonpidossa, johon julkisen liikenteen hankinnoista Etelä-Savossa vastaava Pohjois-Savon ely-keskus on kutsunut Mikkelin seudun kuntien, Matkahuollon, liikennöitsijöiden ja Linja-autoliiton edustajat.

– Uskon, että ratkaisu vielä löydetään lokakuun alkuun mennessä, mutta se vaatii meiltä osapuolilta yhteistyötä, Simoska pohtii.

Joukkoliikenteen julkisesta tukemisesta Itä-Suomessa vastaava Pohjois-Savon ely-keskus on tarjonnut seutulipun tilalle Waltti-matkakortti. Esimerkiksi Juvalle uusi kortti käy kehnosti, sillä iltapäivän jälkimmäinen Waltti-vuoro lähtee Mikkelistä Juvalle klo 15 aikoihin.

– Vaihtoehtoja ovat, että liikennöitsijät hyväksyvät nykyiset Waltti-kortit. Kunnat ovat valmiita maksamaan enemmän Waltti-vuoroista tai jonkunlaiset palvelusetelit ja liikennöitsijöiden omat lipputuotteet, joukkoliikenneasiantuntija Liisa Joenperä Pohjois-Savon ely-keskuksesta sanoo.

Bussiyhtiöiden kannalta haastavaa on seutulipussa ollut se, että ns. markkinaehtoisilla reiteillä ne ovat saaneet vain matkustajan itse maksaman osuuden matkasta. Ostoliikenteessä ja osittain julkisella tuella kulkevilla vuoroilla liikennöitsijä on saanut isomman siivun matkaa kohti.