Citypyöräkauppa on paikoin romahtanut – kauppiaat epäilevät syyksi kaupunkipyöriä

Osassa kantakaupungin pyöräliikkeistä citypyörien myynti on laskenut jopa yli kolmanneksen. Kauppiaat uskovat kuitenkin yhteiskäyttöpyörien lisäävän pyöräilyinnostusta ja myyntiä tulevaisuudessa.

polkupyörät
Kaupunkipyörän latauspiste.
Mårten Lampén / Yle

Citypyörien eli jalkajarrullisten ja 1-7-vaihteisten pyörien myynti on kauppiaiden mukaan laskenut paikoin roimasti.

– Niiden myynti on laskenut 30-40 prosentilla, kertoo yrittäjä Tomi Kanto Cycle Centeristä, jolla on myymälät Helsingin keskustassa, Kalliossa ja Käpylässä.

Myös Unioninkadulla Kruununhaassa citypyöriä on myyty tänä kesänä aiempia vuosia vähemmän.

– Peruspyörämyynti on selvästi, selvästi laskenut, jopa kolmanneksen, kertoo alalla pitkään ollut Magnus Liljestrand Bike Planet Kruununhaasta.

Pyöräkauppiaat pitävät yhtenä syynä HKL:n suosittuja kaupunkipyöriä. Niitä on tänä kesänä Helsingissä liikenteessä 1400 kappaletta.

– Vaikea ihan varmuudella sanoa, mutta uskoisin, että kaupunkipyörillä on vaikutusta, arvioi Cycle Centerin yrittäjä Tomi Kanto.

Kaupunkipyörät ovat saattaneet myös lisätä myyntiä

Kaikkia pyöräliikkeitä ei peruspyörien myynninromahdus kuitenkaan näytä koskevan. Esimerkiksi keskustassa Annankadulla sijaitsevassa Fillarikellarissa citypyörämyynti on yrittäjä Rasmus Röhnin mukaan hieman kasvanut viime vuoteen verrattuna.

– Asiakkaat ovat kertoneet kiinnostuneensa pyöräilystä kaupunkipyörien myötä ja sen johdosta hankkineet itselleen oman pyörän. Myös varusteita myydään kaupunkipyöräilijöille aiempaa enemmän, kertoo yrittäjä Röhn Fillarikellarista.

Myös Lauttasaaressa sijaitsevasta Larun pyörästä kerrotaan, että citypyörien myynti ei ole vähentynyt. Kallion Baiksissa puolestaan käytettyjen peruspyörien myynti on vähentynyt, mutta uusia menee myyjän mukaan entiseen malliin.

Nekin kauppiaat, jotka ovat toistaiseksi hävinneet peruspyörien myynnin laskettua, uskovat kaupunkipyörillä olevan myönteisiä vaikutuksia pyörämyyntiin tulevaisuudessa.

– Sitä kautta voi moni innostua pyöräilystä enemmän ja voi hankkia laadukkaamman pyörän ja alkaa harrastaa pyöräilyä. Vielä sellaista ei ole havaittavissa, mutta ehkä parin vuoden päästä, arvioi yrittäjä Mika Kanto Cycle Centeristä.