Fillaristit rullaavat jo Pasilan ja Käpylän yhdistävällä Pohjoisbaanalla – "Nyt mahtuu ohittamaan!"

Toinen pätkä Helsingin baanaverkostosta on metrin leveämpi kuin ensimmäinen. Uudella Pohjoisbaanalla mahtuu ohittamaan turvallisesti.

pyöräily
Pohjoisbaanalla pyöräilijöitä
Ismo Syrjälä lupautui testiajajaksi uudelle Pohjoisbaanalle. Pasilasta Käpylän asemalle ulottuva pyörätie sai kehuja erityisesti sen leveydestä. Riku Tonttila / Yle

Seisomme juuri valmistuneen Pohjoisbaanan alkupäässä, Ratapihankadulla Pasilassa. Sopivasti harmaantunut herrasmies porhaltaa paikalle.

– Tulin katsomaan, joko tämä on valmis ja pääseekö tätä ajamaan, Ismo Syrjälä sanoo.

Syrjälä fillaroi lähes joka päivä pari-kolmekymmentä kilometriä. Työelämässä hän ei enää ole, mutta kesässä tulee kilometrejä fillarin mittariin pari-kolmetuhatta. Kokemusta siis on.

Syrjälä on ajanut usein myös vuonna 2012 avattua Helsingin baanaverkoston ensimmäistä, Ruoholahden ja Kansalaistorin välistä Baanaa.

Pohjoisbaanalla on jo testaajia riittänyt

Kysymme, sopiiko, että Syrjälä ajaa uutta pyörätietä Käpylän asemalle ja takaisin ja tulee sitten kertomaan meille testiajon tulokset.

– Kyllähän se sopii, hän sanoo ja polkaisee fillarin liikkeelle.

Matka Käpylän asemalle on noin puolitoista kilometriä. Vaikka matka on lyhyt, Syrjälä palaa testimatkaltaan hengästyneenä.

– Baana on leveä ja mukava ajaa myötätuulessa, mutta vastatuulessa sen vetäminen oli ihan karseata, mies huohottaa.

Käpylään päin mennessä tuuli oli myötäinen, mutta takaisin Pasilaan päin tullessa oli vastatuulta.

"Baanan leveys on kohdillaan"

Testiajaja kehuu uuden tien leveyttä. Pohjoisbaana on leveämpi kuin ensimmäinen Baana, joka lähtee Ruoholahdesta. Pohjoisbaanan pyörätie on neljä metriä leveä, kun ensimmäisellä Baanalla leveyttä on vajaa kolme metriä.

– Leveys on nyt kohdillaan. Tuossa pystyy ajamaan vauhdikkaammin, ja toisaalta hitaamminkin ajavat pyöräilijät mahtuvat joukkoon, Syrjälä kehuu.

Uudella baanalla on nyt turvallisempaa ohittaa kuin ensimmäisellä baananpätkällä: neljä pyöräilijää pitäisi mahtua ajamaan rinnakkain pyörätiellä, kerrotaan Helsingin kaupungilta.

Testiajajamme Ismo Syrjälä kehuu uutta tietä myös tasaiseksi: mäkiä ei tällä puolentoista kilometrin mittaisella osuudella ole lainkaan.

Grafiikka
Suunniteltu pyöräilyverkosto kattaa koko Helsingin. Baanaverkosta on nyt valmiina Baana, joka ulottuu Ruoholahdesta Kansalaistorille ja Pohjoisbaanan ensimmäinen osuus Pasilasta Käpylän asemalle.Yle Uutisgrafiikka

Helsingin pyörätieverkostossa riittää parannettavaa

Miten tuhansia kilometrejä ajava mies arvioi yleisesti Helsingin pyöräilyverkostoa?

– Se on parantunut huomattavasti muutaman viime vuoden aikana. Se alkaa jo olla kohtuullisen hyvä, kehuu Ismo Syrjälä.

Parannettavaa Syrjälä toki vielä löytää.

– Välillä vastaan tulee sellaisia paikkoja, joissa pyörätie loppuu yhtäkkiä eikä tiedä, mihin siinä pitäisi mennä. Pyöräilyverkosto ei ole jatkuva.

Pohjoisbaanasta on tulossa kokonaisuudessaan 15 kilometrin pituinen: sen on tarkoitus ulottua Vantaan rajalle saakka. Pohjoisbaana on osa Helsinkiin suunniteltua pyöräilyverkostoa, jonka kokonaispituus tulee valmistuttuaan olemaan 132 kilometriä.

Pohjoisbaana avataan liikenteelle torstaina.