1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. lisätty todellisuus

Pokémon-noste iski suomalaisyhtiöön – pelkkä video riitti: osake +13%

Kuva: Next Games

Helsingin pörssin First North -listalla noteeratun suomalaisen peliyhtiö Next Gamesin osake on keskiviikkona iltapäivällä 13 prosentin nousukiidossa. Sijoittajien intoa ei selitä tulosjulkistus eikä yllättävä yrityskauppa. Nosteen takana on Next Gamesin ilmoitus seuraavasta pelistään.

The Walking Dead: Our World käyttää hyväkseen niin kutsuttua lisättyä todellisuutta (augmented reality).

Lisätyn todellisuuden idea on se, että pelaajat katsovat kuvaa ympäristöstään kännykän ruudun läpi. Tähän kuvaan lisätään sitten erilaisia pelihahmoja tai muuta digitaalista sisältöä. Tunnetuin lisätyn todellisuuden pelisovellus on vuoden 2016 hittipeli Pokémon Go.

Yhdysvaltalainen Niantic on tehnyt Pokémon-pelillään reilussa vuodessa miljardiliikevaihdon – ja se selittää Next Gamesin nyt nähdyn kurssinousun. Siinä missä Nianticin pelissä metsästetään animaatiohahmoja, suomalaisten pelissä metsästetään zombieita.

Sijoittajien reaktiota voidaan pitää voimakkaana – ottaen huomioon, että nähtävillä on vasta videomateriaalia (siirryt toiseen palveluun). Lisäksi Next Games oli jo aiemmin kertonut kehittävänsä lisätyn todellisuuden peliä, joten sekään ei itse asiassa ollut uutinen.

Next Games ei myöskään ole ensimmäinen eikä ainut yhtiö lisätyn todellisuuden pelimarkkinoilla. Esimerkiksi ThinkMobiles-verkkopalvelu listasi 25 parasta (siirryt toiseen palveluun) lisätyn todellisuuden peliä vuodelle 2017. Joukossa on myös yksi zombie-peli.

Hittibrändi tuo etumatkaa

Next Gamesilla ja Nianticilla on kuitenkin eräs tärkeämpi yhteinen nimittäjä kuin lisätty todellisuus. Samalla samalla tavoin kuin Niantic nousi menestykseen lisensioimalla Pokémon-brändin japanilaiselta Nintendolta, Next Games lisensioi omat pelihahmonsa hittisarja Walking Deadin kehittäjältä AMC:ltä.

Kumpikin yhtiö oli kehittänyt ensimmäiset pelinsä omien tarinoidensa varaan, mutta menestysresepti löytyi vasta lisensioinnista.

Tv-sarja Walking Deadin jaksoilla on viime kaudella keskimäärin yli 11 miljoonaa katsojaa Yhdysvalloissa. Brändin tunnettuus antanee Next Gamesille etumatkaa kymmeniin tai satoihin Pokémonin reseptiä seuraaviin kilpailijoihinsa nähden. Tuntematon brändi ei saisi huomiota Varietyssä (siirryt toiseen palveluun) ja Vergessä (siirryt toiseen palveluun) – ei ainakaan ennen kuin peli olisi markkinoilla.

Next Games julkaisi ensimmäisen zombie-pelinsä vuonna 2015. Tämän vuoden kuuden ensimmäisen kuukauden aikana tuo peli tuotti yhtiölle noin 19 miljoonan euron liikevaihdon ja 150 000 euron liikevoiton.

Next Games listautui viime keväänä. Keskiviikkona yhtiön osakkeen arvo palasi antihinnan yläpuolelle.