Suosittu risteilyalus kelpaa enää romuttamolle – vuosien piina päättyy

Lappeenrannassa Rauhan laituriin kuudeksi vuodeksi hylätyn Blue White Eagle -aluksen tarina on täynnä uskomattomia käänteitä. Nyt se on vihdoin lähdössä romutettavaksi.

vesiliikenne
Blue White Eagle Rauhan rannassa
Blue White Eagle Lappeenrannan Rauhassa.Pasi Tapanainen / Yle

Saimaan alueen suurin sisävesiristeily- ja reittiliikennealus M/S Blue White Eagle pysäköi Lappeenrannan Rauhan satamaan kesällä 2011. Laiva tuotiin Lappeenrannan Rauhan rantaan Saimaa Open Air -festivaaliin majoitustilaksi.

Aluksen olemisesta Rauhassa oli sovittu suullisesti, ja sen oli tarkoitus olla siellä 2–3 viikkoa. Aluksen omistanut matkailuyhtiö ajautui kuitenkin konkurssiin, ja Blue White Eagle jäi laituriin yli kuudeksi vuodeksi.

Rauhan rannassa toimiva yritysmaailma, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ja laituria hallinnoiva Marinetek ottivat syksyllä 2012 yhteyttä Lappeenrannan seudun ympäristötoimeen.

Blue White Eagle-laiva Rauhassa on alkanut kallistua.
Blue White eagle risteili aiemmin Saimaalla ja Pielisellä nimellä Koli III.Yle

He toivoivat aluksen siirtoa edes jollain keinoin pilaamasta rannan miljöötä. Ympäristötoimi ei tuolloin voinut tehdä asialle mitään, sillä se katsoi aluksen siirron olevan sopimusrikkomus, ja kaupungilla ei ollut osuutta asiassa.

Tammikuussa 2014 aluksen kuntoon alettiin kiinnittää laajempaa huomiota. Alus oli edelleen kiinni edelleen laiturissa, jonka rakenteet olivat vaurioituneet tuulen heilutellessa suurikokoista alusta. Aluksen pelättiin jopa lähtevän ajelehtimaan laitureineen Saimaalle seuraavan myrskyn sattuessa.

Blue White Eagle ruostuu Rauhan rannassa
Laivan kylki on pahasti ruostunut.Yle / Antti Kolppo

Heinäkuussa konkurssipesästä löytyi laivalle omistaja, Pekka Sivonen. Haastemies kuuli Sivosta asiassa elokuussa ja syksyllä 2014 alus määrättiin poistettavaksi. Ympäristötoimi antoi paperit haastemiehelle, joka ei kuitenkaan tavoittanut Pekka Sivosta koko syksyn aikana. Sivonen onnistui pakoilemaan haastemiestä, ja paperit palautuivat Lappeenrannan ympäristötoimelle tammikuussa 2015. Helmikuussa ympäristötoimi laittoi haasteen lehteen ja Sivosen valitusaika asiassa alkoi. Hän lupasi hoitaa aluksen pois Rauhasta kevään aikana. Mitään ei tapahtunut.

Kesän 2015 aikana Sivonen kertoi muun muassa löytäneensä alukselle ostajan, mutta lopulta Sivonen kertoi selvittävänsä, saako laivan vielä ajokuntoon. Elokuussa kaupunki pyrki takavarikoimaan aluksen, jotta sen hävittäminen Rauhan rannasta saataisiin tehtyä. Sivonen valitti asiasta viime tingassa ja Itä-Suomen hallinto-oikeus alkoi pohtia, käsitteleekö se valitusta.

Vielä vuoden 2015 syksyllä Blue White Eagle siirtyi uuden omistajan, Niocon-yhtiön haltuun. Uusi omistaja ei kuitenkaan pitänyt kiirettä laivan siirtämisen kanssa.

Joulukuun puolivälissä Itä-Suomen hallinto-oikeus ilmoitti ottavansa käsittelyyn Sivosen valituksen. Tammikuussa 2016 Lappeenranta valitti asiasta. Sen mielestä hallinto-oikeuden ei tulisi edes käsitellä Sivosen tekemää valitusta.

Blue White Eagle
Blue White Eagle talvella 2016.Mikko Savolainen/Yle

Jottei Blue White Eaglen tarina olisi vailla käänteitä, huhtikuussa uusi omistaja Niocon ilmoitti aloittaneensa laivan kunnostustyöt ja siirtävänsä sen telakalle Savonlinnaan touko- kesäkuun aikana. Alusta ei koskaan siirretty. Ongelmia oli muun muassa siirtoluvassa.

Tämän vuoden tammikuussa Itä-Suomen hallinto-oikeus ilmoitti hylänneensä Blue White Eagle -laivan entisen omistajan Pekka Sivosen valituksen laivan takavarikointipäätöksestä. Lappeenrannan kaupungin lakimiehet selvittivät ratkaisun vaikutuksen, koska omistaja oli jo ehtinyt vaihtua prosessin aikana.

Lopulta Lappeenrannan seudun ympäristötoimi laittoi aluksen myyntiin keväällä. Maaliskuussa siitä jätettiin kaksi ostotarjousta. Ympäristötoimi kuitenkin hylkäsi tarjoukset, koska kumpikaan niistä ei täyttänyt kilpailutuksen luottokelpoisuusehtoja.

Blue White Eagle
Laivan keittiössä astiat odottavat edelleen tiskaajaa.Jari Tanskanen / Yle

Aluksesta järjestettiin toinen tarjouskierros ja se tuotti tulosta tämän vuoden toukokuussa. Lappeenrantalainen Stella Polaris ab -yritys tarjosi laivasta 2 000 euroa. Kuukautta myöhemmin Stella Polaris ab kuitenkin peruu kaupan, ja Lappeenranta alkoi etsiä jälleen ostajaa laivalle.

Kun usko laivan lähtöön Rauhan satamasta hiipuu, alkaa paikallinen Hito hyvä -brändi tehdä Blue White Eagle t-paitoja ja mukeja. Kansan suussa laiva sai nimen Aavelaiva.

Blue White Eagle -t-paita
Laivasta alkoi tulla eteläkarjalaisten irvailun kohde.Hito hyvä -yritys

Somessa ja paikallislehtien tekstiviestipalstoilla ehdotetaan laivan upottamista sukelluskohteeksi, jotkut ehdottavat sen kunnostamista esimerkiksi kahvilaksi.

*Elokuussa 2017 *tuli kuitenkin uutinen, että Blue White Eagle on mennyt kaupaksi. Lappeenrannan seudun ympäristötoimi myy aluksen Meriaura-yhtiölle. Aluksen myyntihinta on 2 000 euroa. Myynnin yhteydessä laivan omistus siirtyy Niocon Oy:n konkurssipesältä Meriauralle. Laivan omistanut Niocon haettiin konkurssiin kesäkuussa.

Meriaura on ilmoittanut siirtävänsä aluksen Naantaliin syyskuun loppuun mennessä. Länsirannikolla aluksen kohtaloksi koituu romuttaminen. Laivan uusi omistaja uskoo, että jopa 85 prosenttia laivan osista päätyy kierrätykseen.

Blue White Eagle
M/S Blue White Eaglen komentosillalta on varastettu laitteita ja rikottu ikkunoita.Jari Tanskanen / Yle

Nyt näyttää siltä, että laiva todellakin lähtee Rauhan satamasta. Jos suunnitelmat toteutuvat, Blue White Eagle hinaus alkaa Lappeenrannan Rauhan sataman laiturista 5.9.2017.

Lappeenrannan kaupungille on aiheutunut kuluja laivasta 28 035,35 euroa. Tämä sisältää pilssivesien poiston kahdesti, viime talvena tehdyn uppoamisen estävän ylläpidon sekä erilaisia muita teknisiä toimenpiteitä, jottei alus aiheuttaisi ympäristövahinkoja. Tämän lisäksi alus on sitonut paljon lappeenrannan kaupungin työntekijöiden työaikaa.

Kaupunki vähentää laivan 2 000 euron myyntihinnan, mutta jää lopulta maksumieheksi 26 000 euron verran.

Alkujaan Blue White Eagle hankittiin Suomeen vuonna 2000 (siirryt toiseen palveluun). Alus tuli Saksasta Frisia III -nimisenä, mutta Suomessa sen nimeksi tuli Koli III.

Alus oli sisävesiemme pisin matkustajalaiva. Se pystyi kuljettamaan 120 päivä- ja 35 hyttimatkustajaa. Laiva risteili Saimaa Ferries oy:n omistuksessa Nurmeksen ja Savonlinnan väliä ja vuodesta 2006 alkaen Lappeenrannan, Savonlinnan ja Kuopion välillä.

Vuonna 2008 laiva myytiin Blue White Resorts Oy:lle, jolloin nimi vaihtui Blue White Eagleksi.

Blue White Eagle Rauhan rannassa
Laivan hinausta valmistellaan parhaillaan Lappeenrannan Rauhassa. Laiva hinataan Saimaan kanavan kautta Naantaliin.Ville Toijonen/Yle