Koe uusi yle.fi

Kokkolan satamaväylä pääsi sittenkin valtion budjettiin – työt alkavat ensi vuonna

Satamaväylän syventäminen 14 metriin sisältyy hallituksen ensi vuoden budjettiesitykseen. Valtiovarainministeriön listalle se ei kolme viikkoa sitten päässyt.

satamat
Rautapellettiä ja laiva Kokkolan satamassa.
Kalle Niskala / Yle

Hallituksen torstainen budjettiesitys sisältää sittenkin rahat Kokkolan syväväylän syventämiselle 13 metristä 14:ään. Summa täsmentyy myöhemmin. Hankkeen kustannusarvio on 45 miljoonaa euroa, työ jakautuu kolmelle vuodelle. Satamajohtaja Torbjörn Wittingin mukaan työt saadaan käyntiin jo ensi vuonna.

Kolme viikkoa sitten esitellyssä valtiovarainministeriön budjettiesityksessä Kokkolan väylähanke ei ollut mukana. Tuolloin luvattiin kuitenkin lobbauksen jatkuvan.

– Tässä on käyty priorisointikeskustelua infrahankkeista. Ministeri Anne Berner (kesk.) nosti omalla listallaan Kokkolan sataman kärkeen ja sillä oli erittäin iso merkitys. Pääministerin tuki tässä loppvaiheessa oli tietysti ensiarvoisen tärkeää, että saatiin tämä väylähanke liikkeelle, kertoo elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.).

Hanke on ollut vireillä vuodesta 2009 asti. Väylän syventämisen ansiosta suurimmat laivat voidaan lastata täyteen Kokkolan satamassa. Nyt loppulastaus on jouduttu tekemään avomerellä toisesta laivasta.

Elinkeinoministeri Mika Lintilä toteaa, että tuki Kokkolan satamalle ja kahdelle muulle satamahankkeelle on osa Suomen ulkomaankaupan voimistumisen tukea. Hänen mukaansa on tärkeää huolehtia siitä, että kaikki pääsevät osallisiksi kasvusta.

Yhteistyötä yli puoluerajojen

Muutkin alueen kansanedustajat ovat kiitelleet tiedotteissaan päätöstä heti tuoreeltaan. SDP:n Jutta Urpilainen on tyytyväinen hankkeen pääsystä liikkeelle. Hänen mukaansa päätöksessä näkyy pitkäjänteinen edunvalvontatyö.

– Sataman ja kaupungin johto sekä kansanedustajat yli puoluerajojen ovat tehneet vaikuttamistyötä satamaväylän syventämiseksi, Urpilainen muistuttaa.

Keskustan Tuomo Puumala korostaa hänkin yhteistä työtä väylähankkeen puolesta:

– Töitä on tehty urakalla ja kiitosta on syytä jakaa useammalle taholle. Kaupungin virkamies- ja luottamushenkilöjohto on tehnyt määrätietoisesti hommia, samoin paikalliset edustajat puoluerajojen yli, Puumala kiittää.

Puumala uskoo investoinnin poistavan yhden pullonkaulan ja vauhdittavan Keski-Pohjanmaan pärjäämistä ja elinkeinoelämän kehittymistä.

Kokoomuksen Susanna Koski iloitsee myös rahoituksen varmistumisesta.

– Kyseessä on todella tärkeä metri Kokkolalle, Pohjanmaalle ja koko Suomelle. Satamat ja väylät eivät saa muodostaa pullonkaulaa virinneelle kasvulle, sanoo Koski ja uskoo Kokkolan väylän vahvistavan koko alueen kilpailukykyä.

Hän muistuttaa myös, ettei väylän syventäminen vaaranna periaatetasolla hyväksyttyä projektia, jonka on tarkoitus kehittää meriyhteyttä Vaasan ja Uumajan välillä.

– Hankkeet eivät kilpaile keskenään, vaan vahvistavat yhdessä koko Pohjanmaan rannikon elinvoimaa, Koski toteaa.