Rovaniemen Ounaskosken silta remonttiin – liikenne poikki kahdeksan kuukautta

Ounaskosken sillan liikenne katkaistaan kokonaan ensi keväänä, junaliikennettä lukuun ottamatta. Sillalla alkaa mittava remontti, jossa muun muassa kevyen liikenteen väyliä levennetään.

Rovaniemi
Ounaskosken sillaan rakenteet ovat kunnossa, mutta se kaipaa ruosteenpoistoa ja uutta maalia.
Ounaskosken sillaan rakenteet ovat kunnossa, mutta se kaipaa ruosteenpoistoa ja uutta maalia. Samalla kevyen liikenteen väyliä levennetään ja ajokaistat saavat uuden päälysteen. Antti Mikkola / Yle

Ounaskosken sillan käyttäjillä on ensi keväänä edessä kierto Jätkänkynttilän kautta, kun silta suljetaan kokonaan sekä autoliikenteeltä että kevyeltä liikenteeltä. Liikenne on poikki peräti kahdeksan kuukautta, näillä näkymin huhtikuusta marraskuuhun. Junaliikenne jatkuu sillalla normaalisti myös remontin ajan.

Liikenneviraston omistama silta maalataan kokonaan uudelleen ensimmäistä kertaa sodan jälkeen. Osia sillasta on kyllä maalattu, mutta esimerkiksi noin 50 metriä keskustan puoleista päätä sillasta ei ole maalattu valmistumisen jälkeen kertaakaan uudelleen, ja se myös näkyy. Siltapalkeissa on ruostetta kohta enemmän kuin maalia.

Maaliremonttiin tekee oman hankaluutensa se, että sillassa on käytetty lyijymaalia. Kun vanha maali poistetaan, hiutalettakaan ei saa päästä maahan tai veteen. Maalijäte on kerättävä talteen ja vietävä ongelmajätelaitokseen. Silta on tarkoitus käsitellä hupun sisässä.

Kustannusarvio remontille on 7,4 miljoonaa euroa. Rovaniemen kaupungin osuus tästä on 5,3 miljoonaa.

Pyöräilyyn suuri helpotus

Kaupunkilaisille suurin ilonaihe lienee se, että remontissa kevyen liikenteen väyliä levennetään. Pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden yhteiselo sillalla on ollut hankalaa ja pyörien kohtaaminen jopa vaarallisen tuntuista.

Remontin jälkeen sillalle pitäisi mahtua.

– Kevyen liikenteen väylä on korjaamisen jälkeen noin kolme metriä eli ihan normaali kevyen liikenteen väylän leveys, Rovaniemen kaupungin rakennuspäällikkö Arvo Seppälä sanoo.

Mutta tietenkin ennen ilon aikaa koittaa ankeuden ja vaikeuksien kausi.

Kahdeksan kuukautta kiertotietä ja ruuhkia

Ounasvaaran puolelta kulkee runsain määrin opiskelijoita ja työssä kävijöitä Rantavitikan suuntaan. Paras ja mieluisin reitti on tietenkin Ounaskosken silta, sen kertoo jo tilastokin. Siltaa käyttää päivittäin noin 10 000 ajoneuvoa, pyöräilijöiden ja kävelijöiden lisäksi.

Kierto Jätkänkynttilän kautta lisää matkaa tasan kaksi kilometriä. Muuta reittiä ei ole.

– Kun tuo aikataulu on tuommoinen, että jääteitä eikä muuta voi käyttää, niin kyllä se Jätkänkynttilän kautta kierto vängällä tulee siihen mukaan, rakennuspäällikkö Arvo Seppälä sanoo.

– Toivon ymmärrystä kansalaisilta tämän ratkaisun suhteen. Tätä kevyen liikenteen väylän levennystä on haaveiltu parikymmentä vuotta, ja nyt kun se viimein on mahdollista, niin tässä yhteydessä se on toteutettava tai se jää toteuttamatta.

– Ja suunnitelmissahan on saada tästä siltojen lenkistä semmoinen kevyen liikenteen ihannereitti tähän jokiympäristöön.

Autoilijoille remontti tietää varmasti ruuhkassa istumista. Kun Jätkänkynttilän liikenne kasvaa kymmenellätuhannella ajoneuvolla vuorokaudessa, on silta sesonkiaikoina tukossa.

– Varmasti on aamutunneilla ruuhkaa, samoin töitten jälkeen neljän aikaan. Ruuhkaa tulee muotoutumaan, mutta ei oikein ole vaihtoehtoja, Rovaniemen kaupungin rakennuspäällikkö Arvo Seppälä sanoo.