Taloyhtiöt kipuilevat sähköautojen latureista – nyt tulee tukea valtiolta

Omakotiasujat joutuvat jatkossakin maksamaan sähköautojensa laturit itse.

sähköautot
Sähköauto latauksessa Fredrikinkadulla Helsingissä.
Sähköauto latauksessa Helsingissä.Emmi Korhonen / Lehtikuva

Sähköauto on hyödytön, ellei ole paikkaa, jossa sellaisen voi ladata. Siksipä parlamentaarinen työryhmä ehdotti eilen, että Suomi tukisi latauspisteiden rakentamista yhteensä 16 miljoonalla eurolla seuraavien neljän vuoden aikana.

Tämä ei olisi ensimmäinen rahoituskierros laturipisteiden rakentamisessa. Ensimmäisen kerran valtiovalta päätti tukea latauspisteitä vuoden 2011 lopulla. Tuolloin käynnistyi sähköisen liikenteen ohjelma, joka tuki laturirakentamista noin neljällä miljoonalla eurolla.

Seuraavan latauspisteiden julkinen rahoitus julkistettiin tammikuussa 2017. Hallitus lupasi tuolloin 4,8 miljoonaa euroa julkisten latauspisteiden rakentamiseen. Sillä rahalla saataisiin hallituksen kaavailujen mukaan vähintään 800 julkista latausjärjestelmää.

Tällä hetkellä Suomen alle viittä tuhatta sähköautoa – joista suurin osa kulkee tarvittaessa bensallakin – palvelee jo yli 500 julkista latauspistettä. Lisäksi työpaikkojen autotalleissa ja kauppakeskuksissa on toinen mokoma vähemmän julkisia latauspisteitä, joiden käyttöä rajoittaa esimerkiksi parkkihallin aukioloaika.

Paljonko tukia latureiden rakentamiseen oikein tarvitaan? Alan suurten toimijoiden mukaan ei enää ollenkaan.

– Ehdottomasti tärkeämpää on tukea sähköauton ostoa kuin latauspisteiden rakentamista, sanoo latauspisteitä rakentavan Liikennevirran johtaja Elias Pöyry.

– Tehokkaampaa on tukea auton hankintaa. Kuten Norjan esimerkki osoittaa, latauspisteitä syntyy kun niille on kysyntää, toteaa Fortum Charge & Driven kehitysjohtaja Rami Syväri.

Miksi valtiovalta siis tukisi kolmannenkin kerran latauspisteiden rakentamista, jos edes latauspisteiden rakentajat eivät tukia halua? Kyse on siitä, että tällä kertaa tuet aiotaan suunnata toisin. Taloyhtiöt pääsevät ensimmäistä kertaa hakemaan tukea latauspisteisiinsä.

– Iso kuvio on latausverkoston markkinaehtoinen rakentuminen. Sitä mukaa kun tulee autoja, syntyy asemiakin. Näiden lisäksi ajatus on kuitenkin se, että esimerkiksi asunto-osakeyhtiöiden latausverkostot saisivat tukea. Toinen kohde olisi kaupunkien logistiikan ja joukkoliikenteen lataustarpeet, liikenne- ja viestintäministeriön osastopäällikkö Mikael Nyberg sanoo.

Energia- ja ympäristöasioista vastaava ministeri Kimmo Tiilikainen vahvisti tiedon budjettitiedotteessaan torstaina iltapäivällä.

Taloyhtiöissä on odotettavissa epätietoisuutta ja riitoja, kun sähköauton omistajat vaativat investointeja (siirryt toiseen palveluun) laitteisiin. Valtion tuki lievittää tätä tuskaa.

Kaikkiin yksityisiin lataustarpeisiin tukea ei kuitenkaan saa. Omakotiasujat joutuvat jatkossakin maksamaan sähköautojensa laturit itse.

(15:33 - Tarkennus sähköautojen määrään: Suomen noin 5 000 sähköautosta suurin osa on ladattavia hybridejä, jotka kulkevat myös perinteisellä polttoaineella.)