Alkoholivero kiristyy – silti kulutus kasvaa, jos A-olut tulee ruokakauppaan

Alkoholiverolla kerätään ensi vuonna 100 miljoonaa euroa enemmän kuin nyt.

päihdepolitiikka
Olutta ja lonkeroa kaupan hyllyssä.
Ismo Pekkarinen / AOP

Juha Sipilän (kesk.) hallitus päätti budjettiriihessä periä alkoholiveroa 100 miljoonaa euroa nykyistä enemmän. Veronmaksajien keskusliitto arvioi, että oluttölkin hinta nousisi korotuksen seurauksena neljä senttiä.

– Suomessa alkoholin hinnalla on kulutukseen varsin selkeä vaikutus. Kansanterveyden kannalta veronkorotus on sikäli myönteinen teko, THL:n tutkimusprofessori Pia Mäkelä toteaa.

Hänen mukaansa on vaikea sanoa, mihin juomiin veroa pitäisi kohdistaa eniten, jotta alkoholin terveyshaittoja saataisiin kitkettyä mahdollisimman hyvin.

– Pääsääntöisesti keho ei tiedä, missä muodossa etanoli siihen tulee: väkevien ja mietojen alkoholijuomien vaikutukset ovat samat. Väkevät ovat siinä mielessä riski, että niitä on helpompi juoda liikaa. Toisaalta suomalaiset juovat nykyään eniten olutta, joten suurimman osan haitoista voidaan katsoa johtuvan siitä.

Ryntäävätkö ostajat ulkomaille?

Veronkorotuksesta johtuva alkoholin hinnannousu lisää juomien tuontia ulkomailta, mutta Mäkelä kertoo alkoholin kokonaiskulutuksen vähentyneen aina, kun veroa on nostettu.

– Vaikka matkustajatuonnista puhutaan paljon, se on kuitenkin suhteellisen pieni osa kaikesta suomalaisten alkoholinkäytöstä, hän sanoo.

Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkalan mukaan siivu juomien kysynnästä voi kuitenkin siirtyä kotimaisista kaupoista edullisemmille vesille, jos pitkään vireillä ollut alkoholilain uudistus ei seuraavalla käsittelykerralla mene läpi.

Vähittäiskaupassa myytävien alkoholijuomien enimmäisprosenttimäärän muuttaminen nykyisestä 4,7 prosentista hallituksen esittämään 5,5 prosenttiin on eduskunnan käsittelyssä syksyllä.

– Jos uudistus tulee voimaan, se tasoittaa vaikutusta, mikä veronkorotuksesta voi syntyä juomien tuontiin, Pekkala sanoo.

Lakiuudistus ja vero vetävät vastakkaisiin suuntiin

Pekkalan mukaan A-oluiden ja long drink -juomien myynti vähittäiskaupassa kasvattaisi kotimaista myyntiä niin, että alkoholin kokonaiskulutus ei kasvaisi juurikaan, mutta matkustajatuonnin osuus siitä vähenisi.

Vähittäiskaupoissa myytävän alkoholin prosenttirajan muutoksessa on kyse omantunnon kysymyksestä, eli kansanedustajien ei tarvitse noudattaa puolueen yleistä kantaa äänestäessään asiasta. Jos raja nousee, se vaikuttaa päinvastaiseen suuntaan kuin alkoholiveron kiristys.

– Arviomme kuitenkin on, että veronkorotuksen kulutusta vähentävä vaikutus olisi selvästi pienempi kuin mahdollisen prosenttirajan noston kulutusta lisäävä vaikutus. Eli silloin kokonaiskulutus kasvaisi, Mäkelä sanoo.

*Lue myös: *

Oluttölkki kallistuu 4 senttiä, äitiysavustus nousee 30 eurolla – Listasimme budjetin vaikutukset kukkaroosi

Katso tästä budjetin pääkohdat: Takuueläkkeisiin 15 euron korotus, alkoholiverotus kiristyy

Viron laivat luottavat vetovoimaansa – Oluen matkustajatuonnin romahtaminen ei upota bisnestä