Koe uusi yle.fi

Satamaväylän ruoppauksesta miljoonien lasku Kokkolan kaupungille

Kokkola maksaa miljoonia euroja valtion väyläosuuden ruoppaamisesta, lisäksi päälle tulevat sataman omat työt, joiden hintalappu pyörinee 13–18 miljoonan välillä.

satamat
Rahtilaiva Kokkolan syväsatamassa.
Juha Kemppainen / Yle

Kokkolan kaupunki joutuu maksamaan osan sataman syväväylän ruoppauksen kustannuksista.

Hallitus varasi eilen rahoituksen vuosikausia suunnitellulle hankkeelle. Valtion väyläosuuden syventäminen maksaa 45 miljoonaa euroa. Ehtona hankkeen toteutumiselle on, että myös kaupunki osallistuu rahoitukseen. Vielä vuosi sitten kaupunki kieltäytyi omavastuuosuuden maksamisesta.

– Vuodessa ehtii tapahtua paljon, ja kyllä me olemme huomanneet, että ilman omavastuuta on lähes mahdotonta saada valtiolta rahaa, sanoo kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Bjarne Kallis (kok.)

Bjarne Kalliksen mukaan kaupunki on varautunut joidenkin miljoonien eurojen omavastuuseen. Asiasta ei ole tehty julkista päätöstä.

– Puhutaan muutamista miljoonista euroista, ei sitä suuremmasta summasta, sanoo Kallis.

En halua kertoa summaa, mutta kyllä se on noussut

Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Bjarne Kallis

Kokkolan kaupungin edustajat eivät tässä vaiheessa voi kertoa julkisuuteen, paljonko valtio on pyytänyt tai paljollako kaupunki voisi ruoppaukseen osallistua.

– Kyllä se (valtion pyytämä summa) on syksyn aikana noussut aika lailla, en halua kertoa summaa, mutta kyllä se on noussut, toteaa Kallis.

Neuvottelut valtion ja Kokkolan kaupungin välisestä kustannusjaosta käynnistyvät pian. Asialla on kiire, sillä käytännössä kaupungin on hyväksyttävä sopimus valtion kanssa ennen kuin ensi vuoden budjetti tulee eduskunnan käsittelyyn joulukuussa. Ilman kaupunginvaltuuston hyväksymää tukea koko hanke voi vielä kaatua.

Satama-alueen ruoppaus, penkereet ja laiturit sataman omasta pussista

Nyt neuvoteltavan väyläruoppauksen omavastuuosuuden lisäksi kaupungin ja satamayhtiön vastuulle jäävät satama-altaan syventäminen ja penkereiden rakentaminen ruoppausmassoista. Niihin kuluu 13 miljoonasta 18 miljoonaan euroa.

Satama-altaan ruoppauksen kustannusten jääminen Kokkolaan on tiedetty projektin alkuajoista alkaen. Sen sijaan uutta kaupunginjohtaja Stina Mattilan mukaan on valtion odotus siitä, että 45 miljoonan euron väylätöistäkin osa sälytetään kaupungille omavastuuosuutena. Valtio kerää laivoilta väylämaksuja.

Kaupungilla ei ole myöskään vielä tarkkaa suunnitelmaa siitä, miten kustannukset jaetaan kaupungin täysin omistaman Kokkola Satama Oy:n ja kaupungin kesken.

Osallistuminen satamahankkeisiin on tullut kuvioon Mattilan mukaan vasta tänä vuonna, ja se on herättänyt myös kritiikkiä. Kaupunginjohtajakaan ei kuviolle hurraa:

– Että vielä lisää vastuita kaupungille... mutta näin se näyttää nyt olevan.

Kaupunginjohtaja on kuitenkin mielissään hankkeen saatua viimein rahoituksen. Hän pitää väylän syventämistä merkittävänä koko maakunnalle. Budjettirahoitus kertoo hänestä uskosta satsata alueeseen ja kehittää sitä.

– Tunnelmat ovat mahtavat! Kyllä tämän eteen on tehty todella paljon työtä! Hanke on ollut listalla jo kahdeksan vuotta. Pitää muistaa lähtöasetelma vielä hallituksen aloittaessa budjettineuvottelut: ei me oltu listoilla, mutta nyt ollaan, hehkuttaa Mattila.

Artikkelia korjattu klo 16.38: Kohdassa, jossa puhutaan päätöksenteon kiireellisyydestä sana tilinpäätös muutettiin muotoon "sopimus valtion kanssa".

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Susi

"Karjaisin kovaa ja ajattelin, että siitä ne lähtevät karkuun. Niin ei käynyt."

Katso video: Sudet tulivat vain muutamien metrien päähän työmiehestä Ruokolahdella

Oscar Pistorius

Eteläafrikkalainen oikeus pidensi Oscar Pistoriuksen murhatuomiota: yli 13 vuotta vankeutta

Maito

Kapina koulumaidon rasvattomuutta vastaan yllätti valtion – "Ei ole vanhempien tai lautakunnan asia päättää, mitä lapset koulussa syövät"

Hiihto

Nämä asiat puhuttavat hiihtokauden alkaessa