Koe uusi yle.fi

Konservatorion kasvatti ratkaisi Spotify-hitin kaavan – teinit rakastavat, kriitikot karttavat

Lahtelainen Tiina Vainikainen löytyy Läikkyy ja Sireenit -biisien takaa. Musiikkipiireissäkin noteerattu nuori säveltäjä-sanoittaja haluaa tehdä hittejä myös radioon.

muusikot
Tiina Vainikainen
Meeri Niinistö / Yle

Mul on nää neljä seinää, niiden takaa sua en nää, mut kuulen sun äänen, äänen. Vaik oon yksin pimeessä kuin sireenit yössä, mä kuulen sun äänen, äänen - Sireenit, Evelina, 2016

Keväällä 2016 nuori laulaja Evelina ampaisi Spotify-listan kärkeen Sireenit-kappaleellaan. Parikymppiselle laulajalle se oli kova juttu.

Harva on kuitenkaan ajatellut, että se oli kova juttu myös lahtelaiselle lauluntekijä Tiina Vainikaiselle.

– Se oli vielä mun ensimmäinen julkaisu, ja siitä tuli Spotify-ykkönen. Se tuntui ehkä semmoiselta aika, tai oikeastaan todella, epätodelliselta. Hiljaiseksi veti.

Vuotta – ja muutamaa listahittiä – myöhemmin Vainikainen on ehdolla Vuoden kevyen musiikin tekijäksi. Samasta Suomen Musiikkikustantajien palkinnosta hänen kanssaan taistelevat muun muassa lahtelaistuottaja Henri "MGI" Lanz ja Maija Vilkkumaa.

– Ehdokkuus tuli ihan täysin puskista. En olisi voinut mitenkään kuvitella, että tässä vaiheessa uraa ois mahdollista semmoiseen. Se oli tosi iso kunnia.

"Naiivi käsitys siitä, että jos mä olen taiteilija, niin mun pitää tykätä jostain todella oudosta"

Säveltäjä-sanoittaja Vainikainen on opiskellut muusikoksi Jyväskylän konservatoriossa. Opiskeluiden jälkeen Vainikainen tehtaili biisejä muutaman vuoden, ennen kuin lahtelaistuottaja Henri "MGI" Lanz otti Vainikaisen studionsa hoiviin.

Nykyään biisit syntyvät sykleittäin, mutta silti sanoituksia ja ideoita joutuu kuitenkin myös 'kalastelemaan'.

– Yksi lempipuuhistani on mennä kirjastoon ja sattumanvaraisesti valikoida joitakin kirjoja. Menen nurkkaan istumaan ja selailemaan niitä. Saattaa olla, ettei kirja kiinnosta yhtään, mutta siellä saattaa olla jokin yksi mielenkiintoinen lause, joka sytyttää idean.

– Sanon sitä kalasteluksi. Olen kuin pilkillä, laitan ongen ja jännityksellä odotan, alkaako se heilua.

Kun ajatellaan Spotifyn ykkösiä, niin harvoin ne saavat ylistäviä arvioita kriitikoilta.

Tiina Vainikainen

Perinteisestä musiikin koulutuksesta huolimatta Iisalmesta kotoisin oleva Vainikainen on aina ollut nimenomaan popin ja listahittien suurkuluttaja. Nuorta opiskelijaa se jopa hävetti.

– Muut tykkäsivät taiteellisista jutuista. Mulla oli naiivi käsitys siitä, että jos mä olen taiteilija, niin mun pitää tykätä jostain todella oudosta. Se oli mun huonommuuden tunnetta ja katsoin muita ylöspäin.

Tiina Vainikainen
Meeri Niinistö / Yle

"Kun ajatellaan Spotifyn ykkösiä, niin harvoin ne saavat ylistäviä arvioita kriitikoilta"

Ei oo mitään mikä ois näin nättii. Mitä välii vaikka bisset läikkyy, bisset läikkyy - Läikkyy, Arttu Lindeman, 2016

Youtube-tähti Arttu Lindeman nousi viime vuonna koko kansan tietoisuuteen myös muusikkona – jälleen Tiina Vainikainen taustallaan.

Lindeman kertoo esimerkiksi Voicen haastattelussa (siirryt toiseen palveluun) saaneensa kritiikkiä ryyppäämisestä kertovassa biisistään.

Vainikainen puhuu 'nuorisomusiikista', sitä kuitenkaan yhtään väheksymättä. Se on sitä musiikkia, joka nousee _Läikkyy_n tapaan Spotify-listalle.

– Nuoriso on intensiivisempää kuulijakuntaa. He kuluttamalla kuluttavat niitä biisejä. Se on erityyppistä, kuin mitä vanhempi väki tekee.

Vainikainen ei itse lue palstoja, mutta muistaa nähneensä _Läikkyy_n olevan "vuosituhannen mikä-lie". Vainikainen uskoo, että parempi niin, kuin että tekisi biisin, joka on harmaata mössöä. Tunteita pitää herättää, muttei kohahduttaminen itsessään ole tarkoitus.

– Kun ajatellaan Spotifyn ykkösiä, niin harvoin ne saavat ylistäviä arvioita kriitikoilta, hän kiteyttää.

Vaikka Vainikaisella itsellään onkin muusikon koulutus, hän ei pidä erikoisena, että musiikin maailmaan tullaan myös muita reittejä: esimerkiksi Arttu Lindemanin tapaan Youtubesta tai Benjaminin tapaan Instagramista.

– Ajat muuttuu. Some on tätä päivää, tosi iso osa. Mun mielestä se on vaan yksi tapa, eikä yhtään sen huonompi tai parempi kuin muutkaan. Ennen vanhaan on pitänyt vuosikymmenet kyntää, ennen kuin on saanut levytyssopimuksen. Pitää vaan ymmärtää, että ajat muuttuu.

tuottaja Kalle Mäkipelto
Tuottaja Kalle Mäkipelto tekee töitä M-Eazyn studiolla Lahdessa Vainikaisen kanssa.Meeri Niinistö / Yle

Talouden takia tekijä tarvitsee radiobiisejä Spotify-kappeleiden rinnalle

Tiedän, että siinä sä seisot, vaikka oisin rikki ja heikko. Olet mulle se, Olet mulle se - Olet mulle se, Laura Närhi, 2017

'Nuorisomusiikin', Spotify-hittien lisäksi biisinikkarille on tärkeää tehdä myös radiosoittoon soveltuvia kappaleita. Jo taloudenkin takia, sanoo Vainikainen.

– Se on kuitenkin eri maailma, jos puhutaan isoista radiobiisejä. On niitäkin, jotka ovat molempia, mutta niitä on aika vähän.

– Biisien tekijöillä on hahmotuskyky, mikä on Spotify-puolen musaa ja mikä soi radiossa.

Sama nainen, mutta roppakaupalla erilaisia kappaleita, tunnelmia ja sananparsia. Kuulijakunta vaihtuu, ja niin myös käyttötarkoitukset, selittää Vainikainen.

– Läikkyy on bilebiisi, jota kuunnellaan ennen kuin lähdetään bailaamaan. Närheä voi laulaa häissä, ja nyt se on esimerkiksi Ensitreffit alttarilla -ohjelman mainoksessa.

– En halua profiloitua yhden jutun tekijäksi. Suomi on pieni maa. Siinä työt rajautuisivat aika paljon, jos sanoisin, että teen vaan tämmöistä juttua. On mukava tilanne, että pystyn tekemään iskelmäpuolen juttua, räppijuttuja ja kaikkea.

Hitti on kuitenkin hitti, on se sitten Spotifyssa tai radiolistalla.

Olen puhunut tekstin tarttumapinnasta. Ihmisten pitää pystyä jollakin tavalla peilaamaan omaan tunnemaailmaan.

Tiina Vainikainen

– Olen puhunut tekstin tarttumapinnasta. Ihmisten pitää pystyä jollakin tavalla peilaamaan omaan tunnemaailmaan. Se on ainut tapa, millä biisin saa perille asti. Muuten se jää artisin ja kuulijan väliin.

– Ja se ajallinen ja kulttuurillinen konteksti, jossa se biisi istuu. Semmoinen lattari-homma esimerkiksi on se tän hetken juttu.

Vainikainen on ollut taas tällä viikolla Suomen top 50 -listan kärkipäässä, Evelinan Tornado-kappaleella.

Tiina Vainikainen
Meeri Niinistö / Yle

"Mä niin paljon tykkään siitä, että saan tehdä tätä työtä – mutta en tartte sitä muuta"

Jos mä voisin, kaiken maalaa, kerran uudestaan. Vannon etten, silti muuttais, meitä ollenkaan. Me oltiin kuin Mona Lisa. - Mona Lisa, Nikke Ankara, 2016

Vainikaisesta jää mieleen hänen hersyvä naurunsa, savolainen murteensa. Sinäkin olet ehkä kuullut hänen äänensä, vaikka et sitä tiennytkään. Tiina Vainikainen on se naisääni, joka laulaa _Läikkyy_n kertosäkeen.

Se on Vainikaisen mielestä kaikista parasta hänen työssään: saa tehdä musiikkia, ei tarvitse olla artisti, mutta silti pääsee myös laulamaan.

– Kaikki kamerat, kaikki, mikä liittyy muuhun kuin siihen itse tekemiseen, se on mulle liian jännittävää. Mä niin paljon tykkään siitä, että saan tehdä tätä työtä ja saan laulaa myös. En halua luopua siitä, mutta en tartte sitä muuta.

Tänä kesänä Vainikainen on valloittanut myös ulkomaita. Ensimmäiset kansainväliset kappaleet ovat lähteneet Japaniin ja Viroon.

Eikä kyse ole siitä, ettäkö Suomi olisi savolaislähtöiselle nuorelle naiselle liian pieni.

– Olen niin kunnianhimoinen, että en osaa nähdä, että olisin tarpeeksi tyytyväinen elämässäni, jos en lähtisi jossain vaiheessa kokeilemaan. Ei ole mun käsissä, että onnistuuko, mutta aina pitää yrittää.

Tai pittää yrittää, kuten hän itse naurahtaa.

Tiina Vainikainen
Meeri Niinistö / Yle

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Lapsiperheet

Miksi olen olemassa ja miksi sisko kävelee liian hitaasti?

20 + 2 syytä soittaa äidille tai isälle töihin

Puoli seitsemän

Samuli Edelmann edesmenneestä isästään: "Tänne minä jäin laulamaan hänen laulujaan"

Työllisyys

Keskusta ja kokoomus sopuun työllisyys- ja yrityspalveluista –sinisille malli ei kelpaa

A-studio

Rikosoikeusprofessori seksuaalisesta hyväksikäytöstä: Lasten kohdalla pitäisi tuomita useammin raiskauksena