Ensimmäiset robottibussit aloittavat Helsingissä lokakuussa – "Voidaan rakentaa metromainen palvelu maan päälle"

Helsinkiläiset saavat robottibussin loppusyksystä. Kyse on kolmen vuoden kokeilusta.

Itseohjautuvat linja-autot
Robottibussi.
RobobusLinen ja SOHJOAn robottibussit tulevat koekäyttöön Helsingissä tänä syksynä.Yle

Tekoälyä hyödyntävät robottibussit tekevät vahvasti tuloaan Helsinkiin. Tänä syksynä pääkaupungissa kokeillaan ainakin kahta eri automaattibussia joukkoliikenteessä.

Pisimmällä on RobobusLine (siirryt toiseen palveluun), joka on jo hankkinut yhden bussin Ranskasta ja odottelee sen saapumista Helsinkiin. Hintaa yhdelle Navya-bussille tulee 300 000 euroa.

Navya on koekäytössä kolme vuotta ja se liikennöi suurella todennäköisyydellä Jätkäsaaren ja Ruoholahden alueella. Sähköllä toimivan robottibussin ajolenkki on muutaman kilometrin mittainen.

Toinen tämän vuoden syksyyn tähtäävä kokeilu on SOHJOA (siirryt toiseen palveluun) eli Suomen Olosuhteet Huomioiva Joukkoliikenteen Omatoiminen Ajoneuvo. Metropolia ammattikorkeakoulu (siirryt toiseen palveluun) on mukana molemmissa hankkeissa.

Hiljaista kyytiä hissukseen

Robottibussissa ei ole rattia eikä polkimia, mutta hätäjarru siitä löytyy. Kahden ensimmäisen vuoden ajan mukana on bussiyhtiön työntekijä. Matkustajia vaunumaiseen robottibussiin mahtuu kahdeksan. Sen vauhti ei päätä huimaa.

– Automaattibusseilla voidaan rakentaa metromainen palvelu maan päälle. Lyhyet vuorovälit tekevät sen, ettei aikatauluja tarvitse vilkuilla. Tämä voi olla tärkeä vetovoimatekijä, arvioi tohtoritutkija Iisakki Kosonen Aalto-yliopistosta.

Kosonen muistuttaa, että robottibussit tuovat paljon hyvää mukanaan. Henkilöautoliikenne ja ruuhkat vähenevät, liikenneturvallisuus paranee ja ilmastonmuutosta voidaan estää.

Huippuosaamista räntäsateesta

Ihan yksinkertaista ei robottibussien tulo Suomeen kuitenkaan ole. Kalifornian piilaaksossa hyväksi havaittu robottibussi ei välttämättä pärjää meillä, sillä bussien anturit ovat herkkiä eivätkä ne pidä räntäsateesta, pöllyävästä lumesta, rankkasateista, hiekasta, puiden lehdistä eivätkä pakkasesta.

– Meillä on huippuosaamista tällä saralla ja jos pystymme ratkaisemaan nämä ongelmat ja kehittämään Suomen oloissa toimivan robottibussin, niin se toimii kaikkialla, uskoo Kohonen.

SOHJOAn ja RobobusLinen Helsingin kokeilujen lisäksi automaattibusseja koekäytetään Espoossa. Otaniemessä SOHJOA ajaa ensi kesänä. ROBUSTA (siirryt toiseen palveluun) kokeilee puolestaan robottibussia Karamalmilla.

Tohtoritutkija Kosonen uskoo, että automaattibusseja voisi hyödyntää myös Länsi-metron liityntäliikenteessä.