Koe uusi yle.fi

"Pertsan" pitää nyt osata tilata taksikyytinsä itse – äiti moittii kuljetusuudistusta vammaiselle vaikeaksi

Vammaisille ja vanhuksille tarkoitettujen taksikyytien uudistus herättää kritiikkiä Keski-Pohjanmaalla. Omaisten mukaan järjestelmä on liian monimutkainen ja vaikea esimerkiksi kehitysvammaiselle.

vammaiset
Pyörätuolia laitetaan taksin kyytiin.
Jarkko Heikkinen / Yle

Keski-Pohjanmaalla kehitysvammaisten, vanhusten ja vammaisten on pitänyt syyskuun alusta tilata itselleen taksi kyytikeskuksesta joko soittamalla, lähettämällä tekstiviesti, sähköpostitse tai netin välityksellä. Ideana on, että matkoja yhdistellään mahdollisuuksien mukaan eli samaan suuntaan samaan aikaan kulkevat asiakkaat matkustavat samalla taksilla, jos heillä ei ole erillistä sopimusta.

Aiemmin asiakkaat ovat voineet tilata kyydit tutulta taksikuskilta esimerkiksi edellisellä reissulla autossa tai laittamalla viestin, että tarvitsee taksia.

Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soiten uudistus on aiheuttanut perheissä paljon huolta, sanoo kehitysvammaisen, itsenäisesti asuvan miehen äiti Arja Puumala.

– Soittaminen tällaiseen keskukseen ei onnistu "Pertsalta" millään. Hän ei muista sanoa nimeään, hän aloittaa puolivälistä asiaa. Hänen puheestaan ei saa tolkkua, ellei häntä tunnista äänestä. Lisäksi keskuksessa voi olla jonoa tai jopa robotti. Poikani oli aivan ymmällään ja sanoi heti: äiti, minä en osaa.

Puumalan mukaan iltaisin ja viikonloppuisin on vielä vaikeampaa, sillä taksin saaminen onnistuu vain soittamalla kotihoidon toiminnan ohjauskeskukseen kaksi tuntia ennen tarvetta.

– Miten voit esimerkiksi tietää, milloin lentopallo-ottelu loppuu? Pelissä voi olla kolme erää tai viisi erää ja jokainen erä voi mennä pitkäksi. Poikani ei osaa sanoa, missä on ja jos taksia ei rupea tulemaan, hän hermostuu. Häntä ei myöskään voi jättää yksin, koska silloin hän menee paniikkiin. Jos taas taksi joutuu odottamaan, mittari raksuttaa eikä säästöä synny.

Liikaa kontrollia?

Arja Puumala kokee, että Soiten uudistuksessa rikotaan ihmisoikeuksia ja itsemääräämisoikeutta. Matkaa tilatessa pitää esimerkiksi ilmoittaa matkatyyppi.

– Kun on annettu 18 matkaa tietylle alueelle, pitäisi riittää, että ihminen käyttää matkan ja pysyy alueen sisällä. Mitä se kenellekään kuuluu, mille matkalle hän menee? Näitä ihmisiä kontrolloidaan jo muutenkin.

– Ohjeissa lukee myös, että väärinkäytöksistä rangaistaan. Millä panoksilla kehitysvammainen pystyy väärin käyttämään? Eihän hän olisi kehitysvammainen, jos keksisi miten systeemiä käytetään väärin. Hän vain lähtee kotoa ja menee siihen paikkaan ja sillä selvä, Puumala tykittää.

Käyttäjät pimennossa

Arja Puumala on pettynyt siihen, että uudistuksen valmistelussa ei kuultu eikä ymmärretty riittävästi käyttäjiä. Puumalan mukaan monelle omaiselle uudistus tuli yllätyksenä.

– Minä kuulin asiasta vuoden 2016 marraskuussa ja osallistuin työryhmään, joka tosin kokoontui vain kerran. Varmuuden vuoksi toin myös paperilla esille asioita, jotka koskevat vammaisia ja vanhuksia, kun muisti rupeaa menemään ja aivotoiminta heikkenee. Luonnoksessa ei kuitenkaan ollut näistä mitään. Osa kuuli asiasta vasta paljon myöhemmin.

Puumalan perheessä asiat ratkesivat lopulta useiden soittojen jälkeen. Poika sai omataksioikeuden eli jatkaa vanhalla tavalla. Taksi sitten ilmoittaa tarpeen keskukseen.

– Olen tyytyväinen, että asia järjestyi, mutta tämä on ollut aika stressaavaa ja tuonut hyvin paljon ahdistusta koko perheelle. Pitäisi miettiä taustajoukkojenkin jaksamista. Minullekin sanottiin marraskuulla, että kyllä me sitten soitamme, jos ongelmia tulee. Minä sanoin, että mihin sinä sitten soitat, kun minun päälläni on kaksi metriä Kälviän savea. Pitää ymmärtää, että elämä jatkuu meidän jälkeenkin ja systeemit pitää tehdä sellaiseksi, että ne toimivat sittenkin, kun omaiset eivät enää ole huolehtimassa, Puumala painottaa.

Räätälöityjä ratkaisuja

Soite myöntää, että vammaisille ja vanhuksille tarkoitettujen taksikyytien uudistus käynnistyi kompastellen. Puheliinlinjat ruuhkautuivat ja kyytien saamisessa oli viiveitä. Tekniset ongelmat on nyt kuitenkin korjattu, ja Soite lisäsi viikonloppuna henkilöstöä vastaamaan puhelimeen.

Soite harkitsee myös väliaikaisen suullisen päätöksen käyttöönottoa helpottamaan taksikyytien uudistuksesta seuranneita ruuhkia. Vammaisten on mahdollista saada tarvekartoituksen jälkeen oman taksin käyttöoikeus, mutta siitä pitää tehdä kirjallinen anomus. Lopullisen päätöksen saaminen kestää muutamista päivistä viikkoihin. Suullinen päätös ilmoitetaan heti kyytikeskukseen.