Koe uusi yle.fi

Veljekset ovat myyneet kahvia hailuotolaisille ja matkailijoille jo vuosikymmeniä: "Sen nyt näkee sitten, tuleeko se tie ollenkaan"

Ervastin veljekset pyörittävät kahvilaa Oulunsalossa ja Hailuodossa. Hailuodon lautan siirtyminen historiaan merkitsee myös isoja muutoksia yrittäjien arkeen.

Hailuoto
Kauko Ervasti Riutunkarin lauttarannan kahvilassa 1.9.2017.
Kauko Ervasti on ollut mukana Hailuodon matkailubisneksessä eri muodoissaan jo pikkupojasta lähtien.Timo Nykyri / Yle

Hailuoto

Hailuodon lauttalinjan molemmissa päissä on pieni merituulten pieksämä kahviorakennus. Niistä asiakkaat voivat ostaa matkamuistoja, kioskituotteita ja munkkikahveja. Kahviloita pyörittää Huikun grillikioski ja kahvio, jonka yrittäjänä on Jouko Ervasti. Hänen kaverinaan yrityksessä on velipoika Kauko Ervasti.

Jouko työskentelee pääasiassa Hailuodon Huikussa olevassa kahvilassa ja Kauko Oulunsalon päässä Riutunkarin lauttarannassa.

Lauttakahvilan eksotiikkaa

Lauttarannan kahviloiden asiakkaat ovat pääasiassa matkailijoita ja lauttavuoroaan odottelevia matkustajia. Hailuodon saaren eksotiikkaan onkin monen turistin mielessä liittynyt seitsemän kilometrin merimatka keltaisen lautan kyydissä.

Saareen liikennöi nykyisin kaksi lauttaa. Arkisin käytössä on yleensä yksi lautta, joka kulkee tunnin välein. Viikonloppuisin ja matkailusesongin aikana matkalaisia kuljettaa myös päälautta Merisiltaa hiukan pienempi Meriluoto.

Merimetsoja merimerkillä Oulunsalon Riutunkarin edustalla 1.9.2017.
Merimatka Perämeren aaltojen yli on ollut Hailuodossa käyville eksoottinen lisä. Pengertien ja siltojen jälkeen näkymät säilyvät, mutta merimatkaa ei enää ole.Risto Degerman / Yle

Eksotiikan ja Hailuodon vetovoiman katoamiseen Ervastin veljekset eivät usko, vaikka kiinteän tien jälkeen tämä asiakaskunta ainakin rantakahviloista väistämättä hupenee.

– Kehitys menee aina eteenpäin, ja siksi täytyy suhtautua sillan tuloon toiveikkaasti, Jouko Ervasti sanoo.

Hän myöntää kuitenkin, että pienelle yrittäjälle haastetta riittää, kun tavoitteena on saada ihmiset pysähtymään palveluiden ääreen.

Jouko Ervasti 1.9.2017.
Vaikka Hailuodossa välillä onkin riittänyt matkailijoita, ei saaressa Jouko Ervastin mielestä ole vielä oikeita ruuhkia nähtykään. Silta saattaa muuttaa tilanteen.Timo Nykyri / Yle

Ennusteiden mukaan kiinteän tieyhteyden saaminen saareen lisää kulkijoiden määrää, mikä taas avaa uusia mahdollisuuksia.

Kahvilanpidon ohessa myös matkamuistoja valmistava Kauko Ervasti muistuttaa, että turisteja riittää myös saaren sisäosissa, ja heille voidaan matkamuistoja myydä myös siellä.

Täytyy suhtautua sillan tuloon toiveikkaasti.

Jouko Ervasti

Pitkän linjan Hailuodon matkailuyrittäjinä Jouko ja Kauko Ervasti ovat seuranneet lauttaliikennettä menneiden vuosien ja vuosikymmenten ajan. Jo ennen omaa yritystoimintaa he seurasivat liikennettä äitinsä kahvilanpidon ohessa.

Tuulet ja tuiskut tuivertavat

– Sen nyt näkee sitten, tuleeko se tie edes ollenkaan ja millaisena, pohtii Kauko Ervasti.

Yrittäjäveljeksiä askarruttaa tiehankkeessa muun muassa se, miten aavan meren poikki rakennettava kilometrien mittainen tie saadaan pidettyä auki talviolosuhteissa ja myrskyissä.

Riutunkarin lauttarannan kahvila Oulun Oulunsalossa 1.9.2017.
Hailuodon lautarannan kahviloissa on vilskettä varsinkin lomakaudella, mutta myös metsästyskaudella poikkeajia riittää.Risto Degerman / Yle

– Ei siitä ainakaan pyöräilijät silloin kulje, Kauko Ervasti sanoo.

Hän muistutta, että Vaasan edustalla oleva Raippaluodon siltakin joudutaan ajoittain sulkemaan sääolojen takia.

– Toinen asia askarruttava asia on, kun sattuu kaunis helteinen kesäpäivä, niin mihin Marjaniemessä pannaan autot. Sinne menee 700–1000 autoa kerralla noin tunnin aikana, Kauko Ervasti ihmettelee.

Hänen mukaansa hailuotolaisilta vaaditaankin nyt tiepäätöksen jälkeen suuria ponnistuksia, jotta saaren palvelut saadaan pelaamaan.