1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. koulutusvienti

Koulutuksessa kytee miljoonabisnes – suomalaisesta asiantuntemuksesta maksetaan "riihikuivaa rahaa markkinahintaan"

Satakunta saudiarabialaista opettajaa ja rehtoria perehtyy suomalaiseen koulutusjärjestelmään puolen vuoden ajan, ja he maksavat siitä.

Saudiarabialainen rehtori Maryam Omar tutustuu äidinkielen oppituntiin espoolaisessa Mattliden skolanissa. Kuva: Ronnie Holmberg / Yle

Kolmasluokkalaisten espoolaislasten keskittymiskyky ei näytä herpaantuvan, vaikka vieraat silmäparit kurkkivat selän takaa mitä tehtäväkirjoihin kynäillään.

Nyt tehtävänä on piirtää hahmo, josta työpari opettelee antamaan taiteilijalle kannustavaa palautetta. Lyijykynät suhisevat, jotkut istuvat tuolin sijaan jumppapallolla.

– Lapsilla on selvästi luokassa enemmän vapauksia ja rennompaa. Vapauden tuntee luokassa, sanoo saudiarabialainen rehtori Maryam Omar.

Maryam Omar on ensi kertaa elämässään suomalaisessa luokkahuoneessa. Kuvauksen ajaksi hän peittää kasvonsa, muutoin huivi saa lasten kanssa työskennellessä väistyä.

Satakunta opettajaa ja rehtoria saapui Saudi-Arabiasta Suomeen kesän kynnyksellä. Kyse on täydennyskoulutushankkeesta, jossa opettajat ja rehtorit perehtyvät puolen vuoden ajan suomalaiseen koulutusjärjestelmään ja pedagogiikkaan.

Kesä on kulunut yliopisto-opinnoissa. Ensin opettajakunta preppasi englanninkielentaitoaan ja sen jälkeen opiskelu jatkui pedagogiikan parissa.

Tällä viikolla opettajat ja rehtorit ovat jalkautuneet tutustumaan käytännön koulutyöhön Espoossa, Turussa, Tampereella ja Joensuussa.

Jopa tuhat saudiarabialaista opettajaa Suomeen koulutyöhön tutustumaan

Opettajakunta Saudi-Arabiasta ei ole rantautunut Suomeen sattumalta. Suomalainen koulutusjärjestelmä oli esillä opetus- ja koulutusalan messuilla Riadissa jo muutama vuosi sitten, ja aiemmin yksityisiä kouluja on suomalaisvoimin noussut Riadiin, Jeddaan ja Dammaniin.

Siellä on perinne ostaa asiantuntemusta. Ihan riihikuivaa rahaa markkinahintaan.

kehittämispäällikkö Jouni Kangasniemi, opetus- ja kulttuuriministeriö

Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok.) vieraili koulutusvientidelegaation kanssa vuosi sitten Saudi-Arabiassa ja Arabiemiraateissa.

Sopimuksia solmittiin. Saudi-Arabian suunnitelmissa on lähettää Suomeen yhteensä jopa tuhat opettajaa.

– Siellä on perinne hankkia koulutusta ja asiantuntemusta ulkopuolelta ja heillä on myös varaa maksaa suomalaisesta asiantuntemuksesta. Ihan riihikuivaa rahaa käypään markkinahintaan, sanoo kehittämispäällikkö Jouni Kangasniemi opetus- ja kulttuuriministeriöstä.

Mattlidens skolanin äidinkielen oppitunti kiinnosti vierailevia opettajia. Kuva: Ronnie Holmberg / Yle

Samoilla markkinoilla myös Yhdysvallat ja Britannia

Nykyisen hallitusohjelman kärkihankkeisiin kuuluu koulutusviennin edistäminen.

Osa koulutusvientiä korkeakoululainsäädännön uudistaminen. Sen myötä elokuun alusta alkaen on alettu periä lukuvuosimaksuja EU- ja Eta-alueen ulkopuolelta saapuvilta opiskelijoilta.

Kilpailu opiskelijoista on kovaa, etenkin kun koulutusmarkkinoiden suurimmilla toimijoilla, kuten Yhdysvalloilla, Iso-Britannialla, Australialla ja Uudella-Seelannilla on selkeä etulyöntiasema englanninkielisinä maina. Koulutusvienti on myös merkittävä osa näiden bruttokansantuotteesta.

– Meillä on ollut aika vaatimaton tavoite, että ensivaiheessa koulutusviennin liikevaihto on 360 miljoonaa euroa. Mutta nälkä kasvaa syödessä, kehittämispäällikkö Jouni Kangasniemi toteaa.

Mitä kaikkea koulutusvienniksi lasketaan on vielä hakusessa

Myös se, mikä koulutusvienniksi lasketaan, on Suomessa vielä hakusessa. Jos suomalaisyritys suunnittelee koulurakennuksen Kazakstaniin, Kangasniemen mukaan se sataa rakennusalan viennin tai konsulttipalvelujen viennin laariin. Tilastoissa se voisi yhtä hyvin kirjautua koulutusvienniksi.

Tilastointia onkin lähiaikoina syytä pohtia, sillä uusia avauksia on kehittämispäällikkö Jouni Kangasniemen mukaan tulossa.

– Latinalaiseen Amerikkaan on jo vuosia tehty konsultointia. Kiinasta on iso kiinnostus lähettää opettajia koulutukseen Suomeen. Toukokuussa kävimme tunnustelemassa Etelä-Afrikan markkinoita muun muassa ammatillisen koulutuksen ja merenkulun opetuksen suhteen.

"Meillä opettajille asetetaan valmiit työtavat ja tavoitteet"

Espoon Mattlidens skolanin arkeen tutustuvat saudiarabialaiset opettajat ja rehtorit kuuntelevat, kun suomalaiset kollegat selventävät mitä luokassa on meneillään.

Yksi mentoreista on espoolainen luokanopettaja Minna Salminen, joka on täydennyskoulutusprojektia varten virkavapaalla omasta työstään.

Salmisen mukaan saudiarabialaisia opettajia on erityisesti kiinnostanut suomalaisopettajien arviointi. Se on myös noussut yhdeksi tavoitteeksi, jota vieraat haluavat kehittää omassa kotimaassaan.

Saudi-Arabiassa rehtorin pitää aina numeerisesti tai prosenteilla arvioida opettajan tehokkuutta.

saudiarabialaisten opettajien mentori, Minna Salminen

– Siinä missä Suomessa opettaja käy rehtorin kanssa lähinnä kehityskeskustelun, heillä rehtorin pitää aina arvioida numeerisesti tai prosenteilla opettajan tehokkuutta, Salminen kuvailee eroavaisuuksia.

Myös opettajia arvioidaan Saudi-Arabiassa eri tavalla kuin Suomessa. Kuva: Ronnie Holmberg / Yle

Rehtori Maryam Omar nostaa esille myös osallistamisen merkityksen. Omarin mukaan hänen kotimaassaan opettajien motivaatiota saattaa heikentää se, etteivät he itse pääse vaikuttamaan opetussuunnitelmaan.

– Kun olet itse mukana suunnittelussa, haluat myös menestyä. Meillä opettajille asetetaan valmiit suunnitelmat, työtavat ja tavoitteet.

Riadissa yläkoulun englanninkielen opettajana työskentelevä Badr Alshammari haluaisi soveltaa samaa suomalaista vapautta myös omiin oppilaisiinsa.

– Olen ymmärtänyt, että oppilaan pitäisi  kunnioittaa muiden mielipiteitä ja toimia yhteistyössä sekä luottaa itseensä etsiäkseen informaatiota. Muutos ei tule olemaan helppo, mutta yritän parhaani.