Kerkko Koskinen Ultra Bra -lippujen kiskurihinnoista: "Artisti ei hyödy tästä yhtään mitään"

Kun trokari myy loppuunmyydylle Ultra Bran keikalle lippuja yli 400 euron kiskurihinnalla, saa virallinen lippumyyjä tästä muhkean siivun.

Lippujen trokaaminen
Kerkko Koskinen
Kerkko KoskinenJani Saikko / Yle

1990-luvun nuorten nostalgiannälkä ei tyydyty. Ultra Bran kolmas jäähallikeikka tuli myyntiin keskiviikkona kello yhdeksän – ja se myytäneen loppuun kuten kaksi edellistäkin.

Moni halukas ei kahdelle ensimmäiselle keikalle mahtunut. Toisaalta moni lippu päätyi internetin lipputrokareille. Kahden loppuunmyydyn konsertin lipuista ehdittiin jo pyytää verkon kauppapaikoilla huimasti alkuperäistä korkeampia hintoja. Esimerkiksi Seatwave-verkkopalvelussa oli maanantaina tarjolla kaksi Ultra Bra -lippua yli 820 euron hintaan. Alun perin lippujen hinta oli ollut noin 160 euroa.

Seatwavessa on erikoista se, että tämän vuosi sitten Suomeen rantautuneen palvelun omistaa Ticketmaster, Ultra Bran keikan virallinen lipunmyyjä. Ticketmasterin taas omistaa Live Nation Entertainment, jota Suomessa edustaa Live Nation Finland, Ultra Bran konserttien järjestäjä.

Live Nation rahastaa siis Ultra Bran parhaimmillaan kahteen kertaan. Ensin se perii lipuista arviolta 5-8 euron palkkion virallisessa lippukaupassaan ja sen jälkeen moninkertaisesti toisessa palvelussaan, mikäli lippu päätyy uudelleen myyntiin. Yllä mainituista 820 euron Ultra Bra -lipuista – mikäli ne löysivät ostajansa – yhtiö peri 126 euron välityspalkkion (sis. alv.)

Ultra Bran säveltäjä Kerkko Koskinen ei toimintamallista pidä.

"Artisti vastustaa"

– Ihan vitun outo kuvio, Kerkko Koskinen hengähtää.

Kerkko Koskinen kertoo Ylelle ottaneensa viime päivinä fanien palautetta järkyttyneenä vastaan. Moni tuntuu ajattelevan, että yhtyeellä olisi jotain tekemistä sen kanssa, että loppuunmyytyjen keikkojen liput ilmestyivät kiskurihinnalla takaisin myyntiin.

– Artisti ei todellakaan hyödy tästä yhtään mitään. Artisti vastustaa tätä mitä suurimmassa määrin. Emme me ole aiemmin esiintyneet jäähallissa emmekä edes aavistaneet, että tällaisia ilmiöitä voi esiintyä, Koskinen sanoo.

Koskinen pitää Seatwaven perusajatuksesta. Palvelu mahdollistaa, että musiikinystävät voivat ostaa lippuja toisiltaan. Nykyisellään palvelussa on kuitenkin ongelma, kun se näyttää olevan voitontavoittelijoiden valtaama.

– Minun mielestäni näyttää hyvin huonolta ja epäsopivalta, että Ticketmaster itse linkittää Seatwaveen. Näin se johdattaa lipunostajat sujuvasti trokareiden sivuille.

Kun Ultra Bra sopi kolmannesta jäähallikeikastaan, Koskinen puuttui peliin.

– Sanoin että ei käy. Ainakaan meidän lippuja ei Seatwaveen linkitetä. Ja näin he myös lupasivat.

Tämä ei tietenkään pysäytä kaupankäyntiä palvelussa. Koskinen kuitenkin toivoo, että tällä kertaa liput päätyvät lipputrokareiden sijasta aidoille musiikinystäville.

"Välttämätöntä toimintaa"

Ticketmasterin Suomen ja Tanskan toimitusjohtaja Jakob Lund kertoo Ylelle, että Seatwave ei ole kiskuripalvelu vaan kuluttajien välisen kaupan mahdollistaja. Jos joku ostaa erehdyksessä neljä lippua, eikä tarvitsekaan kuin kaksi, hän pääsee niistä eroon.

– Pääasiallinen liiketoimintamme on lipunmyyntiä suoraan asiakkaille. Toissijaisesti tarjoamme alustaa, jolla yksityiset kuluttajat voivat myydä ylimääräisiä lippujaan toisille yksityisille kuluttajille.

Lundin mukaan yksittäisestä kaupasta yhtiö saa ehkä enemmän, mutta Seatwave ei ole Suomessa kultakaivos.

– Jos huomioi ylimääräisen työn, jota tämä meille teettää, toiminta ei ole kannattavaa.

On syytä huomata, että Lund puhuu vain Suomen liiketoiminnasta. Kansainvälisesti lippujen uudelleenmyynti on Live Nation -konsernille miljardiluokan liiketoimintaa. (Seatwaven lisäksi yhtiöllä on toinenkin secondary ticketing -liiketoimintaa harjoittava palvelu, GetMeIn.)

Lund muistuttaa, että verkon villeillä kauppapaikoilla ihmiset tulevat usein huijatuksi. Alkuperäisen lippukauppiaan on hänen mukaansa oltava jollain tavalla mukana lippujen jälkimarkkinoilla. Vain se voi varmistaa, että kyse on aidoista lipuista.

Tämä ongelma onkin todellinen. Moni tuli tänä kesällä huijatuksi Turun Ruisrockissa, kun verkkopalvelusta ostettu lippu ei kelvannutkaan festivaalialueen portilla. Halutessaan Ticketmaster voisi kuitenkin tarjota suomalaiskuluttajille palvelua, jossa lipuilla on hintakatto. Näin tekee esimerkiksi kilpailija Lippupisteen emoyhtiö Eventim International Saksassa sekä Iso-Britanniassa. Sen palvelussa lipusta ei voi pyytää alkuperäistä hintaa enempää.

Ticketmasterin Lund kertoo, että Tanskassa jopa laki kieltää lippujen myymisen alkuperäistä kovempaan hintaan. Siitä Suomenkin artistit ja promoottorit pitäisivät.

– Laki on Tanskassa liian tiukka. Kyse on kuitenkin aina kysynnästä ja tarjonnasta, eivätkä maiden rajat rajoita verkkokauppaa samaan tapaan kuin fyysistä kauppaa, sanoo Lund.

Toisaalta hän korostaa, että sääntelyä kuitenkin tarvitaan. Suomessa olematonta sääntelyä voitaisiin Lundin mukaan kiristää.

“Vihonviimeinen toimintamalli”

Kilpailija tyrmää Ticketmasterin toimintatavan.

– Me emme ole lähteneet mukaan tähän trokaamiseen ollenkaan, sanoo Lippupisteen toimitusjohtaja Ari Palhamo.

– Uudelleenmyyntimarkkina on iso Euroopassa ja erityisesti Yhdysvalloissa ja Englannissa. Ja nyt tämä vihonviimeinen malli on tullut Suomeenkin.

Palhamo ei usko hetkeäkään, että yksittäiset kuluttajat olisivat Viagogon, GetMeInin, Seatwaven ja StubHubin kaltaisten palveluiden tärkein käyttäjäryhmä. Hän kertoo tarinan siitä, miten Lippupisteen myymät kotimaisen rap-artistin liput ilmestyivät lähes välittömästi myyntiin entistä kovemmalla hinnalla erääseen hollantilaiseen palveluun.

Yksityishenkilöt eivät toimi näin nopeasti ja systemaattisesti.

– Aikaisemmin kun lippuja myytiin lähinnä Tori.fi:ssä ja Huuto.netissä, se oli pääasiassa aitoa myyntiä kuluttajalta toiselle. Nyt tämä peli on muuttunut täysin ammattimaiseksi, Palhamo sanoo.

Trokarien salajuoni?

Yli 800 euroa kahdesta Ultra Bra -lipusta voi kuulostaa naurettavalta, mutta härskimpääkin vedätystä on nähty. Guardian-lehden mukaan brittiläisen pop-tähti Adelen lipuista vaadittiin taannoin verkon jälleenmyyntipalveluissa peräti 26 000 euroa (siirryt toiseen palveluun). Brittien kuluttajaviranomainen on käynnistänyt useampiakin selvityksiä (siirryt toiseen palveluun)Viagogon, GetMeInin, Seatwaven ja StubHubin kaltaisten palveluiden toiminnasta. Pahin olisi sellainen tilanne, jossa viralliset lippukauppiaat luovuttaisivat suoraan osan lipuista kiskurihinnoittelijoille.

Brittiläinen Independent-lehti lehti nosti taannoin esiin Seatwaven, Ticketmasterin ja Live Nationin omistusrakenteeseen liittyvän ongelman. Se huomautti, että viralliselle lipunmyyjälle syntyy houkutus siirtää lippuja suoraan myytäväksi (siirryt toiseen palveluun) verkon uudelleenmyyntipalveluihin, koska niissä on mahdollista tavoitella parempia katteita. Independetin mukaan tästä ei ole löytynyt merkkejä.

Toisaalta Billboard-lehden mukaan tämän kaltaista toimintaa (siirryt toiseen palveluun) on tapahtunut Italiassa ainakin pienessä mittakaavassa.

Ultra Bran kolmannen keikan varmistuttua epävirallisten lipunmyyjien hintapyynnöt Seatwave-palvelussa ovat maltillistuneet – ainakin siihen asti, kun viimeisetkin liput on myyty ensimmäisen kerran.

Päivitys klo 20:35. Täsmenetty alaotsikkoon sekä kolmanteen kappaleeseen Live Nation -yhtiöiden työnjakoa.

Alkuperäinen alaotsikko "Kun trokari myy loppuunmyydylle Ultra Bran keikalle lippuja yli 400 euron kiskurihinnalla, saa konserttijärjestäjä tästä muhkean siivun" muutettu muotoon "Kun trokari myy loppuunmyydylle Ultra Bran keikalle lippuja yli 400 euron kiskurihinnalla, saa virallinen lippumyyjä tästä muhkean siivun."

Kolmannen kappaleen virke "Ticketmasterin taas omistaa Live Nation, Ultra Bran konserttien järjestäjä" muutettu muotoon "Ticketmasterin taas omistaa Live Nation Entertainment, jota Suomessa edustaa Live Nation Finland, Ultra Bran konserttien järjestäjä."