Etkö tiedä, kenen puoleen kääntyä? – Uusi sivusto kokoaa yhteen kaikki julkiset palvelut

Suomi.fi-sivuston idea on tarjota tietoa ja neuvoa, mistä saa apua erilaisiin elämäntilanteisiin.

sähköiset palvelut
Grafiikka
Johanna Aulén / Yle

Kansalaisten pääsyä julkisiin palveluihin yritetään helpottaa uudistetulla verkkosivulla. Suomi.fi (siirryt toiseen palveluun)-sivustosta löytyy pian tiedot kaikista julkisen hallinnon palveluista.

Sieltä voi hakea tietoa esimerkiksi kuntien päivähoidoista, maistraatin lomakkeista, Kelan avustuksista tai vaikka työ- ja elinkeinotoimiston koulutuksista.

Sivusto toimii ikään kuin navigaattorina ja ohjaa ihmisen tarvitun palvelun omille sivuille.

Etsi tietoa oman elämäntilanteesi mukaan

Nettisivun idea on tarjota tietoa erityisesti silloin, kun ei oikein edes itse tiedä, mitä on etsimässä.

Sivulta voi hakea tietoa oman elämäntilanteen mukaan. Tällaisia tilanteita voivat olla esimerkiksi avioliiton solmiminen tai lapsen syntyminen, jolloin usein tarvitsee monen viranomaisen palveluja ja joutuu tekemään hakemuksia ja ilmoituksia eri paikkoihin.

Erityisesti haastavissa elämäntilanteissa sivustosta on hyötyä, arvelee Väestörekisterikeskuksen hankepäällikkö Jani Ruuskanen.

– Avioero, työttömäksi jääminen tai läheisen kuolema. Silloin ei välttämättä ole energiaa lähteä etsimään, että mitähän minun nyt pitäisi tehdä, minkälaisia ilmoituksia tarvitaan tai minkä viranomaisten kanssa ylipäätään asioidaan. Näihin elämäntilanteisiin löytyy Suomi.fi:stä runsaasti opastavaa tietoa.

Suomi.fi jalkautuu kymmenille paikkakunnille

Suomi.fi on ollut olemassa jo kymmenisen vuotta. Käyttäjiä on ollut parisataa tuhatta kuukausittain. Monille sivu on edelleen täysin tuntematon.

Heinäkuun alussa nettisivu on avautunut paljon aiempaa laajempana. Laki vaatii nyt kaikkia kuntia ja muita julkisia palvelutuottajia esittelemään palvelunsa sivustolla.

Uudistunutta sivustoa esitellään kauppakeskuksissa ympäri Suomen syys- ja lokakuun ajan kestävällä kiertueella. Kiertue käynnistyi torstaina Helsingistä Kampin kauppakeskuksesta.

Kansalaisneuvonnan palveluneuvoja Jenni Tauriainen esittelee Suomi.fi -sivustoa porvoolaiselle Reetta Uusalolle ja hänen Manu-pojalleen.
Kansalaisneuvonnan palveluneuvoja Jenni Tauriainen esittelee Suomi.fi -sivustoa porvoolaiselle Reetta Uusalolle ja hänen Manu-pojalleen.Mårten Lampén / Yle

Paikalle saapunut porvoolainen Reetta Uusalo oli kuullut sivustosta, mutta ei ollut käyttänyt sitä aiemmin.

– Vaikutti tosi hyvältä, että pystyy paikkakunnan mukaan hakemaan niitä päivähoitotietoja tai muita oman kunnan tarjoamia palveluita. Erityisen hyvä silloin, jos ei tiedä, mistä lähtisi etsimään palveluita.

Samaa mieltä oli helsinkiläinen Juhani Asikainen.

– Kun eläkkeelle kohta jään ja vaimon äiti on jo niin vanha, että tarvitsee kaikkia palveluja, ja itsekin tässä vanhenee, niin sieltä on sitten hyvä kaivaa tietoa.

Vastaanota tärkeät viestit sähköisesti

Jatkossa myös kaikki viranomaisten lähettämät päätökset ja asiakirjat tulevat digitaalisena Suomi.fi:stä löytyvään Viestit-palveluun. Sama palvelu on ollut jo aiemmin käytössä Asiointitili-nimellä, mutta se muuttuu Viestit-palveluksi vuoden loppuun mennessä.

Hankepäällikkö Ruuskanen pitää digitaalista postia nopeana ja kätevänä.

– Digitaaliset viestit liikkuvat sieltä viranomaisen järjestelmästä suoraan Viestit-palveluun. Paperipostissahan voi vierähtää seuraavaan päivään ja joskus pidempäänkin. Lisäksi ne viestit ja asiakirjat ovat tallessa siellä, eikä niitä tarvitse kotona enää arkistoida mappeihin.

Kamppiin sivustoon tutustumaan tulleelle Reetta Uusalolle digitaaliset viestit ovat tervetulleita, sillä hänen mukaansa paperipostia tulee jo muutenkin riittävästi. Juhani Asikainen arveli paperikirjeiden helpommin myös häviävän kotona.

Enter ry:ssä vanhuksia tietokoneiden kanssa opastava Ilkka Veuro kuitenkin muistuttaa, että kaikki eivät sähköisiä viestejä halua.

– On paljon sellaisia ikääntyneitä, jotka eivät käytä mitään tietokonetta. Heille paperi on välttämätön.

Vaikka viranomaiset ovat jatkossa velvoitettuja lähettämään viestinsä palveluun, ei tavallisen ihmisen ole pakko sitä käyttää. Viestit voi edelleen vastaanottaa myös perinteisellä postilla.

Hoida läheisesi asioita sähköisen valtakirjan avulla

Jatkossa sivustolle voi myös tunnistautua esimerkiksi pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Myös Viestit-palvelu vaatii tunnistautumisen. Yhdellä tunnistautumisella voi asioida sivuston kaikissa palveluissa.

Tunnistautumisen jälkeen voi käydä laatimassa vaikkapa sähköisen valtakirjan. Valtakirjan laatimisesta on Ruuskasen mukaan hyötyä esimerkiksi ikäihmisille, jotka tarvitsevat apua asioidensa hoitamisessa. Myös perheiden sisäisissä tilanteissa valtuuttamisesta on apua.

– Usein aviopuolisot saattavat vaikka lainata niitä pankkitunnuksia puolisolta, kun hoitavat jotain yhteistä asiaa. Jatkossa tämän voi hoitaa antamalla puolisolle ihan juridisen valtuuden edustaa siellä sähköisessä asiointipalvelussa.

Tarkista omat tietosi rekistereistä

Lisäksi Suomi.fi-sivustosta löytyy erilaisia rekistereitä, joista voi tunnistautumisen jälkeen käydä tarkistamassa omat tietonsa.

Kaikilla on mahdollisuus käydä katsomassa, mitä tietoja esimerkiksi Trafin rekisterissä on omasta ajokortista ja ajoneuvoista.

Tämä oli sivustoa jo pidempään käyttäneelle Ilkka Veurollekin uusi asia.

– Nämä rekisteritiedot ovat sieltä näppärästi katsottavissa. Rekisteriotteiden saaminen vanhalla tavalla, kävelemällä virastosta toiseen, on aivan liian vaikeata.

Suomi.fi-sivustoa kehitetään jatkuvasti, ja sinne tulee koko ajan uusia tietoja ja palveluita. Vuoden loppuun mennessä sivustoon on tarkoitus sulauttaa myös entinen Yrityssuomi.fi-sivusto.