Koe uusi yle.fi

Yliopistot innostuivat tutkimaan pelejä – "Peleistä on tullut oikea teollisuudenala Suomessa"

Pelien näkyvyys arjessa kasvaa ja yliopistojen kiinnostus ilmiötä kohtaan lisääntyy. Vaasan yliopisto haluaa seuraavana yliopistona tukea alueensa kehitystä alalla.

pelit
Vaasa Game Day -tapahtumassa saa myös pelata.
Vaasan yliopisto on järjestänyt pelialan teemapäiviä jo muutaman vuoden ajan.Anna Wikman/Yle

Pelialan koulutuksen määrä Suomessa on kasvanut kovaa vauhtia viimeisen muutaman vuoden aikana. Etenkin yliopistot ovat poimineet entistä enemmän alan koulutusta tarjontaansa.

– Peleistä on tullut valtavirtakulttuuria. Niiden näkyvyys yhteiskunnassa ja jokapäiväisessä elämäsä on kasvanut. Yliopistot reagoivat aikaaansa ja siihen mitä maailmassa tapahtuu. Sitä kautta yliopistotasolle on tullut alan tutkimusta ja koulutusta, sanoo pelialan etujärjestö Neogamesin (siirryt toiseen palveluun) johtaja Koopee Hiltunen.

Pelit ovat olleet osa koulutusta jo pitkään esimerkiksi Tampereen ja Turun yliopistoissa. Sittemmin pelialalle ovat lähteneet myös Aalto-yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Jyväskylän ja viimeisimpänä Itä-Suomen yliopisto.

Peleistä on tullut valtavirtakulttuuria. Niiden näkyvyys yhteiskunnassa ja jokapäiväisessä elämäsä on kasvanut.

Koopee Hiltunen

Peliala on kasvanut merkittävästi Suomessa viimeisen kymmenen vuoden aikana. Neogamesin selvityksen mukaan (siirryt toiseen palveluun) alan työntekijöiden määrä ylittää tänä vuonna 3 000 ihmisen rajan. Vielä vuonna 2010 ala työllisti Suomessa tuhat ihmistä. Viime vuonna Suomessa oli 30 peliyristystä, joiden liikevaihto oli yli miljoona euroa.

– Pelit ovat olleet toimiala Suomessa jo 20 vuotta. Nyt siitä on tullut oikea teollisuudenala, Hiltunen linjaa.

Yliopistojen tutkimus tukee alan kehitystä

Pelialan koulutus ammattiopistoissa ja ammattikorkeakouluissa on käytännönläheistä, kun taas yliopistoissa keskitytään enemmän alan tutkimukseen. Yliopistojen aktivoituminen pelialalle onkin lisännyt alan tutkimusta Suomessa. Pelialasta tehdään myös väitöskirjoja.

Tutkimustyö auttaa kotimaisia pelifirmoja pysymään alan kehityksessä mukana.

Hiltunen mainitsee esimerkkinä Tampereen yliopistolla tehdyn tutkimuksen vuosina 2008–2010. Siinä käsiteltiin sitä, miten digitaalinen jakelu tulee vaikuttamaan pelialan rakenteisiin. Tutkimus ennusti muun muassa pelien siirtymisen kivijalkakaupoista verkkoon, jossa ne ovat jatkuvasti päivitettävissä.

– Tutkimus oli uraauurtava. Monet siinä esitetyt asiat ovat toteutuneet. Yritykset hyötyivät tutkimuksesta siten, että se auttoi ennakoimaan asioita, valmistautumaan niihin etukäteen. Pelialalla muutosten ennakoiminen on erinomaisen tärkeää.

Peliohjain.
Pelit ovat olleet toimiala Suomessa jo 20 vuotta, sanoo Koopee Hiltunen Neogamesista.Jarkko Heikkinen/Yle

Paikkakunnalla on merkitystä

Koopee Hiltusen mukaan peliala kehittyy Suomessa hyvin eri tahtiin eri puolilla maata. Pääkaupunkiseutu, Oulu ja Tampere ovat alan edelläkävijöitä ja edelleen selvästi muita alueita edellä.

– On ironista, että vaikka peliala on kansainvälinen, niin silti yritysten kehitykseen näyttää vaikuttavan se, missä ne sijaitsevat, Koopee Hiltunen toteaa.

Alueiden kehitys loikkaa yleensä silloin, kun siellä joku yritys onnistuu menestymään.

Koopee Hiltunen

Esimerkiksi Pohjanmaa on Hiltusen mielestä esimerkki alueesta, joka on jäänyt pelialalla junasta.

– Kokemus on isossa roolissa. Alueiden kehitys loikkaa yleensä silloin, kun siellä joku yritys onnistuu menestymään. Pohjanmaalla ei ole vielä ollut sellaista isosti menestyvää ja näkyvää firmaa.

Hiltunen korostaa, että alan yritykset jakavat mielellään kokemustaan alueen muiden yritysten kanssa. Esimerkiksi Oulussa peliyhtiö Fingersoft perusti kaupunkiin pelikampuksen, joka kokoaa yhteen alan toimijoita ja koulutusta.

Vaasan yliopiston viestintätieteiden opettaja Olli Raatikainen allekirjoittaa väitteen siitä, että Pohjanmaa on alalla vielä muuta maata jäljessä.

– Vielä neljä vuotta sitten täällä oli melko kuollutta. Nyt parin viime vuoden aikana on näkynyt piristymisen merkkejä, Raatikainen sanoo.

Vaasan yliopiston julkisivu.
Vaasan yliopistossa suunnitellaan pelialan koulutuksen lisäämistä.Jarkko Heikkinen / YLE

Pelikurssien määrä moninkertaistuu

Pelialalla toimivia yrityksiä on Pohjanmaalla edelleen vähän, mutta osa niistä on onnistunut jo työllistämään ihmisiä. Esimerkiksi Astalo Gamesilla (siirryt toiseen palveluun) työskentelee kolme täyspäiväistä ja kolme osa-aikaista työntekijää. Lisäksi tänä vuonna Lappajärvellä perustettu yritys Platonic Partnership (siirryt toiseen palveluun)sai laajaa näkyvyyttä Lydia-pelillään.

Vaasan yliopisto on hyppäämässä mukaan pelialalle seuraavana yliopistona. Se haluaa osaltaan edistää alan kasvua Pohjanmaalla. Yliopisto lisää pelialan koulutustaan ensi vuonna aloittamalla neljä uutta kurssia. Ne keskittyvät pääosin pelien tutkimukseen ja suunnitteluun.

– Pelit ovat kiinnostava, tuottoisa ja merkittävä ala Suomessa. Koulutukselle on kysyntää Vaasassa, Olli Raatikainen toteaa.

Pelialan kurssit tulevat olemaan osa viestinnän koulutuksen opintoja. Vaasan yliopistolla järjestetään toistaiseksi ainoastaan pelialan peruskurssi. Tulevaisuuden haaveena yliopistolla on perustaa pelialalle oma opintokokonaisuutensa.

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Egyptin moskeijahyökkäys

Egyptin presidentti julisti suruajan: "Moskeijaisku kostetaan äärimmäisellä voimankäytöllä"

Egypti

Analyysi: Egyptin synkkä päivä

Orjuus

Libyan orjahuutokaupat: CNN:n kuvat paljastivat ongelman, josta kaikki tiesivät

Kaamos

Kaamos otti taas Suomen synkkään syleilyyn – Näillä vinkeillä jaksat pirteänä läpi pitkän pimeän