Loistoristeilijän hulppea remontti valui hukkaan - aavelaivaksi kuudessa vuodessa

Saimaalle haluttiin 2000-luvun alussa iso risteilyalus ja sellainen hankittiin. Vielä kymmenen vuotta sitten alus oli täydessä loistossaan, mutta nyt se on romu, joka ei edes kulje omin voimin.

vesikulkuneuvot
Koli III Pielisellä
Suomeen hankittu matkustajalaiva muutettiin hulppeaksi risteilijäksi. Koli III kuljetti tuhansia turisteja 2000-luvun puolivälissä.Matti Turusen kotialbumi

Blue White Eaglen loistonvuodet Suomen sisävesillä olivat vuosina 2004–2007, kun laiva liikennöi Koli III -nimisenä. Alus oli hankittu Suomeen keväällä 2000 Friiseinsaarilta Saksan edustalta. Siellä se oli ollut 700 hengen matkustajalaivana.

Nurmes Marina/Saimaa Ferries -varustamo oli päättänyt vastata toiveeseen, että Saimaalle hankittaisiin täyden palvelun risteilyalus. Laivassa oli oltava kokoa, mutta syväys piti olla pieni, koska laiva liikennöisi sisävesillä.

Koli III:n käytävä
Ravintolakansi pysyi melkein muuttumattomana muutostöiden aikaan.Matti Turusen kotialbumi

– Kävin katsomassa laivaa, joka oli silloin vielä nimeltään Frisia III. Todettiin, että se olisi muutettavissa toiveita vastaavaksi, sanoo Matti Turunen.

Turunen oli Nurmes Marina/Saimaa Ferriesin toimitusjohtaja vuosina 1970–2008.

Muutostyöt olivat hyvin kalliit

Ensin Koli III:lla liikennöitiin Saimaalla kahden vuoden ajan. Tänä aikana varustamo tarkkaili, tutki ja opetteli laivaa, jotta muutostöihin uskallettiin alkaa. Vuonna 2004 alkoivat laivan suuret muutostyöt.

Koli III:n hytti
Alukseen rakennettiin kokonaan uudet hytit vuoden 2004 muutostöissä.Matti Turusen kotialbumi

– Ainoa osa, joka säilyi edes vähän ennallaan, oli toisen kerroksen ravintolakansi. Koko matkustajakansi muutettiin hyttikanneksi. Siihen tuli 35 todella korkeatasoista hyttiä. Oli jalopuuta ja messinkiä, Turunen kertoo.

Varustamo suunnitteli yhdessä Joptek-yhtiön kanssa laivaan sopiva WC-suihkuelementin. Mutta etenkin laivan sähkötyöt tulivat kalliiksi.

Koli III:n buffetpöytä
Hedelmä-juustobuffet on katettu.Matti Turusen kotialbumi

– Laivaan tehtiin niin isot muutostyöt, että se vaati myös koko aluksen sähkötyöt uusiksi. Siitä tuli todella kallis. Varustamo oli veitsi kurkulla, kun aloitettiin liikenne.

Reitinvaihdoksia ja ongelmia

Uudistettu Koli III liikennöi reitillä Nurmes–Koli –Joensuu–Savonlinna. Myöhemmin todettiin, että on oltava siellä missä ihmisetkin liikkuvat. Niinpä vuonna 2006 reitiksi muodostui Lappeenranta–Savonlinna–Kuopio.

– Se osoittautui oikeaksi ratkaisuksi. Kysyntä oli koko ajan kasvamassa, muistelee Turunen.

Tässä vaiheessa Matti Turusella alkoi olla ikää jo yli 70 vuotta ja erityisesti merenkulkupuolen työntekijöiden etsiminen vei aikaa ja voimia.

Koli III:n sauna
Koli III:n sauna.Matti Turusen kotialbumi

– Kyllä minulta alkoi olla siinä jo paukut loppu. Lisäksi sattui pari vahinkoa Koli III:n aikoihin. Laiva jäi kerran Savonlinnaan, koska ei saatu polttoainetta. Lappeenrannassakin ajoimme väärään satamaan. Sitä minä en ymmärrä, miten satamat voi mennä sekaisin.

Turusen mukaan nämäkin asiat näyttivät, miten tärkeää oli löytää ammattitaitoista työvoimaa.

Vuonna 2007 Koli III siirtyi Blue White Resorts Oy:lle. Laivasta tuli Blue White Eagle. Neljä vuotta myöhemmin alus päätyi Lappeenrannan Rauhan sataman laituriin. Yli kuuden vuoden ajan se ruostui hiljalleen ja joutui ilkivallan kohteeksi.

Tiistaina 5.9.2017 alkoi aluksen viimeinen matka, kun sitä alettiin hinata romutettavaksi Naantaliin.

Laivan Suomeen tuonut Matti Turunen kävi laivassa viimeksi puolitoista vuotta sitten.

– Sen olisi saanut sadalla tuhannella eurolla kuntoon, arvelee Turunen.

Hinaaja Varma ja Blue White Eagle
Blue White Eagle eli entinen Koli III viimeisellä matkallaan hinaaja Varman kyljessä. Hannu rautiainen