Video: Suomen ensimmäinen omarakenteinen sähkömoottoripyörä saa virtansa vanhojen läppärien akuista

E1-moottoripyörällä voi ajaa parhaimmillaan 300 kilometriä yhdellä latauksella.

Hybridi- ja sähkömoottoripyörät
Yle Uutiset Lounais-Suomi: Suomen ensimmäinen omarakenteinen sähkömoottoripyörä saa virtansa vanhojen läppärien akuista
Yle Uutiset Lounais-Suomi: Suomen ensimmäinen omarakenteinen sähkömoottoripyörä saa virtansa vanhojen läppärien akuista

RaisioTeemu Saukkio istuu mustan moottoripyörän selkään. Hän sujauttaa kypärän päähänsä ja käynnistää prätkän. Autotallissa on kuitenkin yhä hiljaista.

Raisiolaisen alla on miehen rakentama moottoripyörä. E1-nimeä kantava menopeli on tiettävästi Suomen ensimmäinen omarakenteinen sähkömoottoripyörä.

– Viime kesänä rakensin lasten kumiveneestä sellaisen jettiveneen. Kaveri väitti, etten varmasti osaisi tehdä autoa tai moottoripyörää. Joulukuussa olikin sitten jo piirustukset kasassa, Saukkio naurahtaa.

Sähkömoottoripyörä autotallissa.
Sähkömoottoripyörän akkukotelon suunnittelu tuotti Teemu Saukkiolle päänvaivaa.Kalle Mäkelä / Yle

Omarakenteisen pyörän jarrut, vanteet ja iskunvaimentajat on lainattu muista moottoripyöristä. Moottori ja sähkötekniikka ovat Saukkion mukaan yleisiä tarvikeosia.

– Runko, takahaarukka, akku ja akkukotelo ovat minun suunnittelemiani ja kasaamiani. Rungon lujuuslaskelmiin sain apukäsiä, ja koneistetut osat ovat hovikoneistajani tekemiä.

Sähkömoottoripyörän ohjaustanko ja ajotietokone.
E1-moottoripyörän näytöistä voi seurata esimerkiksi litiumkennojen tilaa.Kalle Mäkelä / Yle

E1-moottoripyörä saa virtansa yli 1 400 litiumkennosta, jotka on yhdistetty toisiinsa nikkeliliuskoilla ja kuparilaatoilla. Suurin osa akuista on kerätty vanhoista kannettavista tietokoneista.

Niin se on teoriassa laskettu, että korkeimmalla energiankulutuksella pitäisi päästä Raisiosta Helsinkiin.

Teemu Saukkio

Moottoripyörällä on painoa noin 200 kiloa. Lähes puolet painosta kertyy valtavasta akustosta. Saukkio kertookin, että akkukotelon suunnittelu oli koko projektin työläin vaihe. Akun lisäksi koteloon piti mahduttaa esimerkiksi pehmusteet.

– Kaiken pitää mahtua koteloon niin, että myös ilma kiertää. Mikään ei saisi mennä oikosulkuun, ja koteloon ei saisi päästä vettä.

Sähkömoottoripyörä autotallissa.
Tällä hetkellä E1-pyörän huippunopeus on 160 kilometriä tunnissa.Kalle Mäkelä / Yle

Tällä hetkellä E1-sähkömoottoripyörällä voi päästellä korkeimmillaan noin 160 kilometrin tuntivauhtia. Optimiolosuhteissa ja maltillisella kulutuksella prätkällä voi ajaa noin 300 kilometrin matkan yhdellä latauksella.

– Niin se on teoriassa laskettu, että korkeimmalla energiankulutuksella pitäisi päästä Raisiosta Helsinkiin, Saukkio toteaa.