Osuuskauppa aloittaa ilta-alet – vastaisku hävikkiä vastaan

60 prosentin ilta-alennukset ovat voimassa kaksi tuntia ennen myymälän sulkeutumista.

ruokahävikki
Prisman ostoskärryt
Perttu Ruokangas / Yle

Turun Osuuskauppa on mukana maanantaina alkavissa S-kauppojen ilta-aleissa. Kauppojen viimeisinä aukiolotunteina vanhenemassa olevia tuotteita voi ostaa 60 prosentin alennuksella.

Alennetut tuotteet on merkitty punaisilla lapuilla.

Ilta-alekäytännöt vaihtelevat jonkin verran myymälöittäin. Turussa ilta-alen saa Osuuskaupan Prismoista, S-marketeista ja Saleista joka päivä kaksi tuntia ennen myymälän sulkeutumista. ABC-marketeissa alet alkavat joka päivä kello 21.

Ilta-ale on ollut käytössä jo pari vuotta muutamissa osuuskaupoissa, muun muassa pääkaupunkiseudulla. Joidenkin myymälöiden hävikki on pienentynyt ilta-alennusten ansioista edelleen jopa yli 10 prosenttia.

Syyskuun 11. päivästä lähtien ilta-ale koskee noin 900:aa S-ruokakauppaa.

Kaikki hävikki hyödynnetään

Ilta-alen toivotaan pienentävän entisestään ruokahävikin määrää. Turussa kaikki hävikki yritetään saada kiertoon.

– Pyrimme lahjoittamaan hävikin ensisijaisesti hyväntekeväisyyteen Operaatio Ruokakassin kautta. Lisäksi meillä on muutamia pienempiä paikallisia hyväntekeväisyysjärjestöjä kumppaneina. Jos lahjoittaminen ei syystä tai toisesta ole mahdollista, menee hävikki hyötykäyttöön energiantuotantoon, kertoo Turun Osuuskaupan toimialajohtaja Mikko Rauhanen tiedotteessa.

Hävikistä lähes puolet on kasviksia, 20 prosenttia leipää ja 15 prosenttia maitotaloustuotteita. Loput jakautuvat eri tuoteryhmien kesken.

K-kauppiaat päättävät alekäytäntönsä itse

Myös K-ryhmän ruokakauppiaat pyrkivät torjumaan ruokahävikkiä. K-ryhmä asetti vuonna 2013 tavoitteekseen vähentää K-ruokakauppojen ruokahävikkiä 10 prosenttia vuoteen 2020 mennessä.

Keskon päivittäistavarakaupan vastuullisuuspäällikkö Timo Jäske kertoo sähköpostitse Ylelle, että noin 90 prosenttia K-ruokakaupoista lahjoittaa ruokaa hyväntekeväisyyteen.

– Ruokalahjoitusten määrän odotetaan nousevan vuosi vuodelta. Tähän vaikuttaa muutamia vuosia sitten tapahtunut lainmuutos, joka helpotti kauppojen ruuan lahjoitusta edelleen.

K-ruokakauppojen vuosittainen ruokahävikki on noin 20 500 tonnia. Kokonaishävikistä noin 8 000 tonnia lahjoitetaan eteenpäin hyväntekeväisyyteen.

K-ruokakauppiaat päättävät itse, haluavatko he myydä vanhenemassa olevia tuotteitaan esimerkiksi ilta-alessa, Keskolta kerrotaan.

– K-ryhmän ketjuliiketoimintamalliin kuuluu, että jokainen K-ruokakauppias voi itse päättää oman kauppansa viimeistä päivää lähestyvien tuotteiden hinnan alennuskäytännöistä.

– K-kauppiasmalliin kuuluu, että kukin kauppias on rakentanut oman kauppansa valikoiman paikallisten asiakkaiden kysynnän mukaan. Tuotteet, joille ei ole riittävää kysyntää, poistetaan valikoimista, jolloin myös hävikki pienenee, Timo Jäske toteaa.

Juttua täydennetty kello 15.09: lisätty K-ryhmän kommentit.