HSL:n on helpotettava matkalipun hankkimista, ministeriö vaatii

Ministeriö odottaa HSL:ltä selvitystä viimeistään kuun lopussa. Lipunmyynti lähijunissa päättyi aiemmin kesällä.

Helsingin seudun liikenne (HSL)
mobiililippu
Matkalipun voi ostaa esimerkiksi HSL:n mobiilisovelluksesta.Marja Väänänen / Yle

Helsingin seudun liikenteen eli HSL:n tulee parantaa matkustajien mahdollisuuksia hankkia matkalippu, vaatii liikenne- ja viestintäministeriö.

Tilannetta voidaan parantaa esimerkiksi lipunmyyntiverkostoa laajentamalla tai lippujen maksutapoja kehittämällä, ministeriö havainnollistaa tiedotteessaan (siirryt toiseen palveluun).

Lipunmyynti sekä HSL:n että VR:n lähijunissa päättyi aiemmin kesäkuussa. Matkustajien on nyt hankittava lippu ennakkoon tai maksettava se matkakortilla. Lippuja voi ostaa esimerkiksi automaateista ja mobiilisovelluksista.

Muun muassa hallinto-oikeuden professori Olli Mäenpää on arvostellut uudistusta ja sanonut Helsingin Sanomille (siirryt toiseen palveluun), että tarkastusmaksu olisi perusteeton, jos asemalta ei voi ostaa lippua. Myös näkövammaiset ja ikäihmiset ovat olleet huolissaan siitä, miten matkustaminen kertamaksulla lähijunissa onnistuu.

Kyllä me parhaamme yritämme. Erilaisia kehitystoimenpiteitä on tekeillä.

Suvi Rihtniemi

Heinäkuun lopulla HSL:n lippuautomaatti puuttui 22 asemalta. Nyt sellainen puuttuu enää yhdeltä eli Kirkkonummen asemalta, HSL:stä kerrotaan Ylelle.

Liikenne- ja viestintäministeriön eli LVM:n mielestä lippujen hankinta onkin järjestetty pääosin varmaksi ja käyttö yksinkertaiseksi. HSL:n on kuitenkin kiinnitettävä erityistä huomiota "lasten, vanhusten ja matkailijoiden matkalipun hankintamahdollisuuksiin", ministeriö linjaa.

Tarkastusmaksua ei myöskään tule määrätä sellaisessa tilanteessa, jossa "liputta matkustaminen selkeästi johtuu lipunmyynnin järjestämisen huomattavista puutteista".

LVM kertoo edellyttävänsä HSL:ltä selvitystä kehitystoimenpiteistä viimeistään kuun lopussa.

Nainen luki matkakorttinsa astuessaan junaan.
HSL:n tulee kiinnittää huomiota etenkin lasten, vanhusten ja turistien lipunhankintamahdollisuuksiin.Henrietta Hassinen / Yle

HSL: Aina on parantamisen varaa

HSL haluaa koko ajan parantaa lipunmyyntiä ja sitä, että lipun ostaminen olisi matkustajalle mahdollisimman vaivatonta, vakuuttaa HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

– Meillä on erilaisia kehitystoimenpiteitä tekeillä. Meillä on tulossa lasten mobiililippu, ja vuorokausilippu, myös mobiiliin.

HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi pitää Pisaraa välttämättömänä.
HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.Yle

Myös turistien osalta on tulossa parannuksia, hän sanoo.

– Käymme laivayhtiöiden kanssa neuvotteluja siitä, että HSL:n kertalippuja myytäisiin jo laivalla.

HSL on solminut tällaisen yhteistyösopimuksen jo Eckerö Linen kanssa, tänään tiistaina tiedotettiin (siirryt toiseen palveluun).

Onko ministeriön lausunnossa perää, HSL:n mielestä?

– Aina on parantamisen varaa, Rihtniemi sanoo.

– Kyllä me parhaamme yritämme. Yritämme parantaa nimenomaan erityisryhmien kohdalla, eli miten otetaan huomioon lasten, vanhusten ja matkailijoiden liput. Niihin on tulossa parannustoimenpiteitä.

Lue myös:

Lipunmyynti lähijunissa loppui – nämä 4 asiaa sinun pitää tietää