Koe uusi yle.fi

Analyysi: Oramo teki oikean ratkaisun politisoidulla BBC:n jättifestivaalilla

Oli oikein puhua miljoonille kuulijoille kaikesta muusta kuin brexitistä maailman suurimmalla musiikkifestivaalilla, kirjoittaa Yle Uutisten klassisen musiikin toimittaja Mattias Mattila.

Sakari Oramo
Sakari Oramo johti BBC:n sinfoniaorkesteria Proms 2016 -festivaalin ensimmäisenä iltana Lontoossa 16. heinäkuuta.
Sakari Oramo johti BBC:n sinfoniaorkesteria Proms 2016 -festivaalin ensimmäisenä iltana Lontoossa 16. heinäkuuta.AOP

Kahdeksan viikkoa jatkunut BBC:n promenadikonserttien sarja huipentui lauantaina viimeiseen iltaan, jota pelkästään Iso-Britanniassa seurasi arviolta 10 miljoonaa ihmistä. Lisäksi konsertti lähetettiin televisiossa ja radiossa eri puolilla maailmaa. Yle Areenasta konsertti on katseltavissa vielä neljän päivän ajan.

Suomalaisittain festivaalin huipennus oli kutkuttava, sillä konsertin avasi Lotta Wennäkosken viisiminuuttinen Flounce ja myöhemmin kuultiin Sibeliuksen Finlandia suomeksi laulettuine hymneineen:

Last Night of the Proms – Sakari Oramo, joht. BBC:n sinfoniaorkesteri, BBC:n kuoro.

Britanniassa keskustelu käy yhä kuumana, sillä maailman suurin musiikkifestivaali on poliittisempi kuin koskaan. Vastakkain ovat brexitin kannattajat ja vastustajat. Promien viimeisen illan asetelma oli riitaisa, sillä konsertti tarjosi molemmille bensaa liekkeihin.

EU-jäsenyyden kannattajat ovat Promeilla niskan päällä, sillä taidemusiikkiala on luonnostaan kansainvälistä. EU:n myötä muusikon työt ovat entistä riippumattomampia maiden rajoista. Nykypäivänä on järjetön ajatus, että sinfoniaorkestereissa työskentelisi vain tietyn maan kansalaisia.

EU:ta puolustavat britit olivat Royal Albert Hallissa kuin kotonaan, sillä orkesterin ulkomaalainen eli suomalainen ylikapellimestari Sakari Oramo on avoimen EU-myönteinen. BBC:n sinfoniaorkesterin muusikoista 20 prosenttia on kotoisin muualta kuin Iso-Britanniasta. Orkesterissa pelätään brexitin eli Britannian EU-eron vaikutuksia omiin tai kollegan mahdollisuuksiin tehdä töitä.

Osa taiteilijoista haluaa tuoda äänensä julki. Maailmankuulu kapellimestari Daniel Barenboim piti aiemmin konserttinsa yhteydessä EU-jäsenyyttä puolustavan puheen kertomatta siitä etukäteen kenellekään. Lehdistö kohisi ja BBC oli helisemässä.

EU-jäsenyyden vastustajat omivat mielipiteidensä tueksi Promien viimeisen illan traditioita. Vakio-ohjelmistoon kuuluvat esimerkiksi patrioottiset kappaleet Rule Britannia (Thomas Arne, 1740) ja Land of Hope and Glory, oikealta nimeltään Pomp & Circumstance: marssi nro 1 (Edward Elgar, 1901).

Kun Rule Britanniassa lauletaan "Britons never will be slaves" eli "britit eivät koskaan ole orjia", brexitin kannattajien on helppo lisätä mielessään orja-sanan eteen kirjaimet E ja U.

– Kaiken tämän "musiikki murtaa rajoja" -höpönlöpön keskellä musiikki on myös tärkeä osa kansallista symboliikkaa kaikkialla maailmassa, muistutti Iso-Britannian itsenäisyyspuolueen entinen johtaja Nigel Farage Independent-lehdessä (siirryt toiseen palveluun).

Sekä brexitin kannattajat että vastustajat ovat väärässä. On yhtä lailla ongelmallista vääntää vanhan musiikin patrioottiset viestit vastaamaan nykypäivää kuin ummistaa silmänsä kappaleiden isänmaallisuudelta tai kirjoittaa niitä tyhjäksi lehtien sivuilla. Musiikki on aikansa tuote hyvässä ja pahassa.

Tulehtunut tilanne on johtanut provokaatioihin. Brexitin vastustajat hankkivat joukkorahoituksella EU-lippuja, joita jaettiin ilmaiseksi viimeisen illan konserttivieraille. Kävijät valjastettiin osaksi poliittista kannanottoa.

Oramon mielestä konserteissa tärkeintä on musiikki – ja niinhän se onkin, vaikka kuinka nuotteja pyritään politisoimaan. Juuri siksi oli oikein, kun maestro viimeisen illan juhlapuheessaan puhui kaikesta muusta kuin brexitistä.

The Telegraph kritisoi (siirryt toiseen palveluun) Oramon ratkaisua sanomalla, että brexit-elefantti huoneessa oli liian suuri jätettäväksi huomiotta. Vai petyttiinkö toimituksessa siihen, ettei puheesta irronnut raflaavaa, poliittisesti latautunutta otsikkoa?

Oramo kertoi Ylelle jo perjantaina lähtevänsä eri linjoille. Puhe kapellimestareista saattoi sisältää tulkinnanvaraisia piiloviestejä poliittisesta johtamisesta, mutta päällisin puolin agenda oli selvä: klassinen musiikki elää ja voi hyvin. Kannanottona Oramo korosti naiskapellimestareiden merkitystä alalla.

Katso koko viimeisen illan konsertti. Video alkaa suoraan Lotta Wennäkosken teoksella Flounce:

Last Night of the Proms – Sakari Oramo, joht. BBC:n sinfoniaorkesteri, BBC:n kuoro.