yle.fi-etusivu

Uusi viitostie tulee keskelle hirvien tantereita – Sarvipäät eivät hevin jätä kotiaan

Mikkelin ja Juvan välisen uuden, nelikaistaisen viitostien rakentaminen alkaa vuoden alussa. Tie tulee keskelle hirvien kotikontuja.

liikenne
Hirvi metsässä
Kakskerran Erä

Uuden viitostien rakentamisessa Mikkelin ja Juvan välille on jouduttu pohtimaan jo varhaisessa vaiheessa hirvien liikkeitä alueella. Uusi tie rakennetaan monin paikoin halkomaan hirvien tiheään asuttamia paikkoja, ja valmis tie peittää alleen hirvien vuosia käyttämiä polkuja ja reittejä.

Ihminen toivoisi, että hirvet säikähtäisivät tien tuomaa melua ja liikettä, ja vaihtaisivat suuntaa pois liikenteestä. Niin sarvipää kuitenkaan tuskin tekee.

– Hirvet eivät kovin herkästi muuta kerran hyväksi katsomaansa elinaluetta tai vaellusreittiä. Kun hirvi löytää sopivan asuinalueen, niin se on siinä koko elämänsä, Etelä-Savon riistapäällikkö Petri Vartiainen Suomen Riistakeskuksesta kertoo.

Jos esteitä ei ole, voivat hirvet kulkea uudelleen ja uudelleen vanhaa reittiään, vaikka siihen ilmestyisikin nelikaistainen valtatie. Hirvi rohkenee kyllä ylittää tien, mistä voi olla kohtalokkaat seuraukset.

– Periaatteessa hirvi osaa ylittää tien varovaisesti, jos se on ollut osa sen kotimaisemia aina. Mutta kun hirvi joutuu uuteen tilanteeseen, kuten vaikkapa nuori hirvi tullessaan ensi kertaa autotielle, niin se on aina riski, Vartiainen sanoo.

Hirviaitaa miljoonalla eurolla koko tien pituudelle

Jotta onnettomuuksilta vältyttäisiin, tulee uudelle viitostielle riista-aitaa lähes koko 37 kilometrin matkalle, Mikkelin taajamasta Juvan taajamaan. Hirville aidat voivat olla melkoinen shokki, sillä niille on luontaista vaeltaa jopa useiden kymmenien kilometrien reviirillä.

– Tiesuunnitelmiin on jo piirretty hirville ylikulkusiltoja niihin paikkoihin, missä hirvien reitit nytkin kulkevat. Riistanhoitoyhdistykset ja metsästysseurat ovat olleet apuna määrittämässä oikeita paikkoja ylityksille, projektipäällikkö Harri Liikanen Liikennevirastosta kertoo.

Sininen tielinjan merkki metsässä
Metsässä Mikkelin ja Juvan välillä on jo sinisiä viitostien uutta linjaa merkkaavia paaluja.Riina Kasurinen / Yle

Ylikulkusilloista on hyviä kokemuksia. Hirvet oppivat käyttämään niitä yleensä hyvin. Alikulut voivat olla hirville oudompia, mutta tarpeeksi leveinä nekin kelpaavat.

– Riittää, että yksi hirvi uskaltautuu menemään ensin. Muut kyllä seuraavat perässä. Ilmeisesti siihen jää hajujälki, Vartiainen sanoo.

Nykyään on normi, että riista-aitaa pystytetään koko tien pituudelta aina kun tehdään useampi kaistaista- tai moottoritietä. Viitostien uuden linjauksen riista-aidat maksavat noin miljoona euroa. Koko hanke maksaa 121 miljoonaa euroa.

Vanhalla viitosella syytä pitää silmät auki

Ensimmäiset koneet lyövät kauhansa maahan uudella tielinjalla vuoden vaihteen jälkeen. Todennäköisesti töistä aiheutuva metakka ei hirviä paljon hetkauta, mutta riistapäällikkö kehottaa silti autoilijoita olemaan hereillä tielinjan läheisyydessä, esimerkiksi nykyisellä viitostiellä.

– Aina kannattaa olla valppaana, jos hirvet väistävätkin tietyötä, Vartiainen sanoo.