Turun telakalla rakennetaan LNG:llä toimivia risteilijöitä ensimmäisten joukossa – Costa Smeraldan rakennus alkoi tänään

Costa Smeralda valmistuu syksyllä 2019. Sen sisaralus valmistuu vuotta myöhemmin.

telakkateollisuus
Costa Smeralda
Costa Smeralda valmistuu syksyllä 2019.Costa Cruises

Meyer Turun telakka on mukana rakentamassa ensimmäisiä LNG:llä eli nesteytetyllä maakaasulla toimivia risteilijöitä.

Costa Cruises -varustamon aluksen NB-1394 ensimmäinen teräslevy leikattiin telakalla keskiviikkoaamuna.

Italialaisen Costa Cruisesin toimitusjohtaja Neil Palomba kertoi tuotannonaloituksessa, että alus saa nimen Costa Smeralda.

Alus valmistuu lokakuussa 2019. Carnival-konserniin kuuluva varustamo on tilannut Turusta myös toisen LNG:llä kulkevan risteilijän, ja sen on tarkoitus valmistua vuonna 2021.

– Nämä kaksi alusta asettavat uusia standardeja koko alalle. Ne ovat ensimmäisiä LNG:llä kulkevia risteilyaluksia ja kiihdyttävät vihreän teknologian kehitystä, Palomba sanoo Meyer Turun tiedotteessa.

Meyer rakentaa yhden LNG:llä toimivan risteilijän jo aikaisemmin Papenburgin telakallaan Saksassa.

Laivojen koko kasvaa

Syyskuun alussa Meyer Turku ilmoitti, että telakkaan investoidaan 185 miljoonaa euroa. Telakalle hankitaan muun muassa uusia valmistuslinjastoja.

Investoinneilla Meyer Turku tähtää maailman moderneimmaksi telakaksi.

– Uusilla tiloilla ja laitteilla valmistaudumme kasvavaan kansainväliseen kilpailuun. Bruttovetoisuudeltaan 183 900 GT Costa Smeralda on meille harppaus ylöspäin laivojen koossa. Tarvitsemme uusia tiloja ja laitteita, jotta voimme pitää asiakkaillemme antamamme lupaukset ja nostaa kilpailukykyämme tulevaisuudessa, Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer sanoo yhtiön tiedotteessa.

Costa Smeralda
Piikkiön hyttitehtaalle on rakennettu mallit Costa Smeraldan hyteistä. Costa Cruises

Hytit italialaisella ilmeellä Piikkiöstä

Turun telakalla rakennettavan Costa Smeraldan hytit rakennetaan Piikkiö Worksin uudessa tehtaassa, joka otetaan käyttöön lähiviikkoina. Hyttien rakentaminen alkaa ensi kesänä.

Tällä hetkellä tuotannossa on Uusi Mein Schiff 1 -alukseen toimitettavia hyttejä. Niiden valmistus päättyy neljän tai viiden viikon kuluttua. Sen jälkeen Piikkiö Worksin tehtaalla jatketaan Uusi Mein Schiff 2 -aluksen hyteillä.

– Tällä hetkellä tilauskirjat näyttävät paksuilta, joten on kiva hymyillä piikkiöläisenä hyttivalmistajana. Takana on hirveän huonot vuodet, mutta nyt on hyvä pöhinä päällä ja suunta ylöspäin, iloitsee Piikkiö Worksin tuotantopäällikkö Lauri Laakso.

Hyttitehtaan työntekijät ovat lakkoilleet kahdesti elo- ja syyskuun aikana. Lakkojen taustalla on ollut uusi palkkausjärjestelmä. Neuvottelut asian tiimoilta ovat edelleen kesken.