VR, Onnibus ja Matkahuolto havittelevat kaikki kasvua matkaketjuista – lippumullistuksen tiellä vielä mutkia

Yle kysyi alan isojen toimijoiden suunnitelmia. Kaikilla on halua tarjota nykyistä laajempaa palvelua kaukoliikenteen matkojen yhteyteen.

matkustajaliikenne
 Liikennettä Mikkelin ja Heinolan välillä valtatiellä 5
Kaukoliikenteen yritykset havittelevat uusia matkustajia esimerkiksi matkaketjujen avulla.Timo-Pekka Heima / Yle

Mullistuuko kaukoliikenne vuodenvaihteessa voimaan tulevan lakimuutoksen myötä? Tuskin ainakaan heti, mutta alan isoilla toimijoilla on monenlaisia suunnitelmia laajentaa toimintaansa.

VR, Matkahuolto ja Onnibus kertoivat kaikki Ylelle, että ne aikovat kehittää matkaketjuja, ja myös lippuvalikoiman laajentamiseen on kiinnostusta.

Kaikilla on käynnissä kokeiluja tai selvityksiä siitä, kuinka kaukoliikenteen matkan oheen voitaisiin yhdistää uusia palveluita, kuten taksimatka tai muu jatkoyhteys asemalle tai pysäkille. Kaikki suunnittelevat tarjoavansa nykyistä helpompia yhteyksiä matkan alku- ja loppupäähän.

VR:n tavoittelee taksiyhteyksiä, paikallisliikenteen lippuja, turvallisuuden tunnetta

Rautatieyhtiö VR:llä uskotaan vahvasti matkaketjuihin ja niiden kehittämiseen, kertoo VR:n matkustajaliikenteen johtaja Maisa Romanainen.

VR on kesän aikana testannut matkaketjuja Turussa ja Tampereella. Turussa on tarjottu Föli-kaupunkiliikenten lippua verkkokaupasta kun asiakas ostaa lipun Turkuun. Tampereella puolestaan on tarjottu lippuja Nyssen kesälinjalle.

Romanaisen mukaan kokeiluun haettiin hallittavissa olevia kohteita, joissa ei ole valtavia volyymeja. Turun alueella kokeilun kautta on myyty kymmeniä paikallisliikenteen lippuja päivittäin.

Romanainen muistuttaa, että VR on tehnyt myös pitkään lippuyhteistyötä Helsingin seudun liikenteen HSL:n kanssa, johon kehärata on tuonut uutta pontta. Lentokentälle ostetaan HSL-alueen ulkopuolelta tulevia matkoja yli 40 000 kuukaudessa, ja suosio on ollut kasvussa.

VR:llä on ollut käynnissä myös Junabussi-yhteistyötä Matkahuollon kanssa ja Finnairin kanssa myydään Allegro-lippua Pietariin. Keskusteluja on ollut myös taksien ja pysäköintilaitosten kanssa.

– Hinta ei enää ole matkustamisen este, mutta henkilöautolla liikkuvalle voi olla se, onko asemalla pysäköintimahdollisuutta. Harva saapuu Helsinkiin vain rautatieasemalle, vaan on jatkamassa siitä eteenpäin. Saisiko jostakin ennakkoon ostettua taksilipun ja tietäisi ennakkoon, mitä matka tulee maksamaan, Romanainen pohtii tulevia mahdollisuuksia.

Maisa Romanainen
VR:n Maisa RomanainenVR

– Tällainen loisi matkaan turvallisuuden ja hallinnan tunnetta, mitä tarvitaan. Samalla nämä tuovat kasvua joukkoliikenteeseen.

VR aikoo ensi vuonna lanseerata uudennäköiset verkko- ja mobiilikaupat, kunhan yhtiö saa siirryttyä nykyisestä myyntijärjestelmästä ketterämpään versioon. Uuteen järjestelmään on helpompi tuoda lisäpalveluita kuin nykyiseen.

Kysymykseen siitä, aikooko VR ottaa myös bussiyhtiöiden lippuja verkkokauppaansa, Romanainen vastaa VR:n olevan avoimia kaikille kumppanuuksille, jotka parantavat asiakkaan matkakokemusta.

– Kun kilpailu aukeaa, olen varma, että markkinoilla nähdään erilaisia yhteislippuja – se on asiakkaan etu, Romanainen toteaa.

VR aikoo myös kokeilla yhteistyötä Kyyti-taksipalvelun kanssa. Siinä junalippuun voisi kuulua taksimatka kimppakyydillä asemalta kotiovelle.

Onnibus: Joukkoliikenteen tavaratalo verkkoon, kenen tahansa lippuja myyntiin

Onnibusin toimitusjohtaja Lauri Helke kertoo, että yhtiö haluaa olla joukkoliikennealan tavaratalo, josta saa kaikkea, mitä tarjolla on. Verkkokauppaan halutaan yhdistää ainakin takseja ja paikallisliikennettä.

– Isoilla toimijoilla eli VR:llä, Matkahuollolla ja Onnibusilla on kilpajuoksu, kenestä tulee Suomeen joukkoliikennealan Booking.com, Helke toteaa. Booking.com on yksi suurimmista majoitusta välittävistä verkkopalveluista.

– Lopulta kisataan siitä, kenen toimijan sovellus on ladattu puhelimeen ja sen ratkaisee se, kenellä on paras valikoima ja käyttäjäkokemus, Helke toteaa.

Hän arvelee, että isoilla toimijoilla on kaikilla tavoitteena houkutella asiakkaat ostoksille omalle verkkosivulle tai sovellukseen. Onnibusilla on myös hanke oman sovelluksen kehittämiseksi.

Onnibus
Enja Heikkilä / Yle

– Kukaan ei halua joutua prostituoiduksi, Helke kommentoi.

Yhtiössä on jo aiemmin aloitettu muiden kanssa yhteistyötä, ja verkkokaupassa on myynnissä kolmen ulkopuolisen liikennöitsijän lippuja. Helke ennustaa, että tulevaisuudessa he voivat myydä kenen tahansa lippuja.

Matkahuolto: Muidenkin lippuja ja matkaketjuja verkkokauppaan

Matkahuolto aikoo vastata kaukoliikenteen muutokseen kahdella rintamalla.

– Meillä on iso, valtakunnan kattava liikenneverkko, josta voi ostaa lippuja ja jota uudet operaattorit voivat hyödyntää, Matkahuollon liiketoimintapäällikkö Jukka Ylitalo kertoo.

– Lisäksi panostamme uusiin sovelluksiin ja yhteistyöhön. Matkahuolto myy jo kattavasti lippuja, ja tarkoituksena että myydään muitakin joukkoliikenteen lippuja ja matkaketjuja. Aluksi aiomme tarjota taksikyytejä lähtöasemalle tai perille, taksikyydin tilalla voi olla myös paikallisliikenteen lippu, näistä lähdetään liikkeelle.

Isoilla toimijoilla eli VR:llä, Matkahuollolla ja Onnibusilla on kilpajuoksu, kenestä tulee Suomeen joukkoliikennealan Booking.com

Lauri Helke, Onnibusin toimitusjohtaja

Ylitalo visioi, että myöhemmässä vaiheessa pystyttäisiin ehkä korvaamaan kokonaan henkilöauton käyttö, ja valikoimassa olisi vuokra-ajoneuvoja, kuukausilippuja paikallisliikenteeseen ja eri operaattoreilta lippuja kaukoliikenteeseen.

Hän kertoo, että Matkahuolto on tyytyväinen tulevaan lakiin, sillä se antaa enemmän mahdollisuuksia toimia ja kehittää uusia palveluita matkustajille.

– Isosta mullistuksesta on kyse, ensi kertaa tulee mahdolliseksi tarjota kokonaispalvelua. Matkustaminen helpottuu ja väittäisin, että tulee lisääntymään, Ylitalo uskoo.

Koiviston Auton pikavuorobussi
Matkahuolto myy lippuja eri yhtiöiden vuoroille, kuten Koiviston Auton pikavuoroihin. Timo-Pekka Heima / Yle

Ylitalo korostaa, että Matkahuolto on ollut matkaketjujen yhdistelijä jo perinteisesti myydessään eri yhtiöiden autoihin lippuja ja vaihdollisia yhteyksiä, myös eri yritysten välille.

Ylitalo on haastattelun tekohetken jälkeen siirtynyt toisen työnantajan palvelukseen. Matkahuollon mukaan heidän suunnitelmansa ovat edelleen samoja.

VR: Välityspalkkiot mahdollisia, sopimalla päästävä maaliin

VR:n Romanainen uskoo, että menee jonkin aikaa ennen kuin saadaan kaupallisesti toimivia ratkaisuja.

– Lainsäädäntö jättää yhtiöille paljon liikkumavaraa siihen, millaisia kaupallisia sopimuksia saadaan aikaan, eikä vuodenvaihde ole tässä rajana. Laista tulee hyvä sysäys ja raamit kehitykselle, Romanainen sanoo.

Romanainen toteaa, että yhtiöiden pitää kaupallisesti sopia, kuka kuljettaa minkäkin pätkän, kuka kantaa kustannukset ja miten liput vaihtavat omistajaa.

– Jonkinlaisia välityspalkkioita joudutaan miettimään, vaikka kenenkään tavoite ei ole, että lippujen hinnat nousisivat. Jos toinen osapuoli myy lipun, pitää tämän osapuolen ensin ostaa lippu ja välittää loppukäyttäjälle, ja siitä syntyy kuluja, Romanainen kertoo.

Hän katsoo, että lipun välittäjä voi joutua maksamaan peruutus- tai muutosmaksuja. Lippuja välittävän osapuolen pitää paljon miettiä, missä tämän ansaintalogiikka on, Romanainen arvioi.

Grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Matkahuolto: Ulkomaiset toimijatkin kiinnostuneita myymään lippujamme

Matkahuollon Ylitalo arvelee alan ensimmäiseksi haasteeksi nyt sen, että rajapintoja saadaan avatuksi teknisesti. Matkahuolto avasi jo viime vuoden lopulla, ja sen kautta voi poimia aikataulutietoja.

Aikataulutietoja hyödyntävät Ylitalon mukaan useat eri tahot, ja hintatietoja ainakin Perille.fi (siirryt toiseen palveluun), Matkakeisari (siirryt toiseen palveluun) ja Pikavuorot.fi (siirryt toiseen palveluun) -palvelut. Niissä on myös muiden yritysten hinta- ja aikataulutietoja.

Matkahuollolla on käynnissä keskusteluja useiden toimijoiden kanssa siitä, että ne voisivat myydä omassa palvelussaan Matkahuollolta tulevia lippuja. Ylitalon mukaan kiinnostuneita on ollut toistakymmentä, joukossa ulkomaisia toimijoitakin.

Yhtiö kehittää myös edelleen omaa Bussiliput-sovellustaan.

Onnibus: Yksityiskohdat auki, muualta oltava reaaliaikainen yhteys

Onnibusin Helke muistuttaa, että lakiteksti lipunmyynnin avaamisesta on lyhyt.

– Ymmärrys on, että yritetään hyvin vähäisellä sääntelyllä lähteä ja sääntelyä tulee enemmän, jos homma ei lähde minimaalisilla kirjauksilla käyntiin, Helke arvioi.

Hän toteaa, että paholainen voi olla yksityiskohdissa, kuten välityspalkkioissa. Hän kehuu uudistusta silti myönteiseksi.

– Huonolla tuurilla yksityiskohdista löytyy esteitä kaupalliselle sopimiselle. Eräs looginen ratkaisu tällaisissa tilanteissa voisi olla vastavuoroisuus, jos toinen toimija antaa liput myyntiin toiselle, niin samalla ehdolla toinen antaa toiselle.

Onnibus saapumassa Helsingin Kampin terminaaliin.
Henrietta Hassinen / Yle

– Lainsäädäntö ei sano, minkä hintaisia lippuja rajapinnan kautta pitää saada. Toimijalla voi olla teoreettinen perushinta 20 euroa, mutta käytännössä se myy jatkuvasti lippuja 10 eurolla. Laki ei ota kantaa siihen, jos rajapinnan kautta muut saavatkin vain 20 euron lippuja. Kuten ei siihenkään, jos rajapinnasta saisi vain 30 euron lippuja, vaikka perushinta olisi 20 euroa, Helke kuvailee.

Helke katsoo Onnibusille tärkeäksi sen, että lippujen saatavuus tarkistetaan aina reaaliaikaisesti, ja myyty lippu poistuu tarjolla olevista heti.

Käytäntö on hyvin samanlainen kuin lentoliikenteessä, jossa on reaaliaikainen paikkojen varaus. Helken mukaan Onnibus aikoo saada tarvittavat rajapinnat valmiiksi vuoden loppuun mennessä.

Palveluiden kehittäjät hyötyvät

Rajapintojen avaamisesta hyötyvät myös niin sanottuja liikenne palveluna -sovelluksia kehittävät yritykset. Näitä ovat muun muassa Tuup, johon myös Kyyti-taksipalvelu kuuluu, ja kansainvälisille markkinoille pyrkivä MaaS Global ja sen Whim-sovellus, joka on saanut paljon huomiota mediassa.

Whim-liikkumissovellus on käytössä Helsingin seudulla. Siinä liikkumiseen tarvittavat välineet paketoidaan yhdeksi kuukausimaksulliseksi palveluksi digitaalisten alustojen avulla.

MaaS Globalin toimitusjohtaja Sampo Hietanen kertoi elokuussa Ylen Kova talous -ohjelmassa, että liikkumisen kokonaismarkkinoista menee selvä enemmistö auton omistamiseen.

Kyyti-palvelun ja Tuupin toimitusjohtaja Pekka Möttö kuvailee ikuisuusongelmaksi sitä, kuinka päästä kätevästi kaukoyhteyden lähtöpaikalle tai saapumispaikalta perille.

– Suomalainen liikennemarkkina, jota olen itsekin ollut muokkaamassa, on kehittynyt siihen suuntaan, että satojen kilometrien siirtymät voivat olla edullisempia kuin muutamat viimeiset kilometrit, Möttö toteaa.

Kuvitusgrafiikka yhdellä lipulla matkustamisesta.
Yle Uutisgrafiikka

Mötön johtamalla Kyyti-taksipalvelulla on menossa keskusteluja yhteistyöstä muun muassa VR:n kanssa.

Ministeriö: Uusia palveluita toivotaan, jos ei toimi, teemme muutoksia

Lainsäädäntöneuvos Kirsi Miettinen liikenne- ja viestintäministeriöstä kertoo, että lakimuutoksilla halutaan saada nykyistä paremmin toimiva liikennemarkkina.

– Paljon eri vaihtoehtoja ja uusia palveluita, joista voi valita, ja käyttäjä asettuisi keskiöön, Miettinen kertoo ministeriön toiveiksi.

Hän myöntää, että kestää jonkin aikaa kunnes nähdään, kuinka muutokset toimivat ja mitä vaikutuksia niillä on. Miettisen mukaan muutokset edellyttävät paljon toimijoiden keskinäistä neuvottelua.

– Emme ole halunneet lähteä mitään hintasääntelyä tekemään. Mahdollista on, että rajapintojen avaamisista otetaan kustannuksia, ja esimerkiksi hinnoista toimijat joutuvat neuvottelemaan. Laki ei ota siihen kantaa, Miettinen kertoo.

Miettisen mukaan ministeriössä tehdään korjausliikkeitä, jos markkina näyttää vääristyvän tai muita ongelmia huomataan.

Lue myös

Analyysi: Ahvenanmaalta Lappiin yhdellä lipulla – ministeriö haluaa mullistaa matkustamisen

Autojätti Toyotakin uskoo suomalaissovellukseen – yli 14 miljoonan rahoitus varmistui

Analyysi: VR halajaa matkojen valtiaaksi – ovelta ovelle -kisa kuumenee

Whim, TripGo, Tuup ja muita sovelluksia Föliin – autoja, busseja ja takseja pakettimaksulla