1. yle.fi
  2. Uutiset

Pieni Ypäjä hankki 30 tuliterää Jopoa yläkoululaisille: "Nyt pääsee liikuntatunnille pyörällä"

Lounais-Hämeessä Ypäjällä suuri osa koululaisista on koulukuljetuksessa. Kunta satsasi oppilaiden tasa-arvoon, liikuttamiseen ja opetuksen toiminnallisuuteen hyvin käytännöllisella hankinnalla.

koulut
Teini-ikäiset poika ja tyttö ajavat vihreällä ja sinisellä jopolla
Pawel Krawczyk (vas.) ja Cinderella Karisukki pääsevät jatkossa vaikkapa biologian tunnin luontokohteisiin kunnan hankkimilla polkupyörillä.Liisa Taimen

YpäjäNoin 2 300 asukkaan piskuinen Ypäjä hankki yläkoululaisten käyttöön kolmekymmentä nuorten suosikkipolkupyörää eli Jopoa.

Hankintaa motivoi se, että Ypäjän Kartanon koulu on mukana Liikkuva koulu -hankkeessa. Kun koululaisia liikutetaan Ypäjällä kouluaikana, on osoite usein liikuntahalli, jonne on matkaa.

Mietimme, että jos koululla olisi pyöriä, niin siirtyminen olisi helpompaa ja myös liikuntatunneille päästäisiin nopeammin.

Liisa Taimen

Bussilla kouluun tulevien oppilaiden on tästedes paljon helpompi päästä myös liikuntahallille, kun alla on fillari. Koululaisille on hankittu myös kypärät. Ypäjän tavoitteena on tarjota koululaisille tunti liikuntaa päivässä, sanoo Liikkuvaa koulua koordinoiva opettaja Liisa Taimen.

– Meillä on suuri osa oppilaista kyyditettäviä, jolloin emme voi tietenkään pyytää, että he tulisivat pyörällä kouluun sen vuoksi, että voisimme tehdä retkiä esimerkiksi kirjastoon tai muualle. Mietimme, että jos koululla olisi pyöriä, niin siirtyminen olisi helpompaa ja myös liikuntatunneille päästäisiin nopeammin.

Fillarit alle ja luontoretkelle

Liisa Taimen kertoo, että oppilaat ovat jo pyöräilymahdollisuudesta hyvinkin kiinnostuneita. Ehkä syynä on sekin, että pyörät ovat uusia Jopoja. Suoranaista kiistaa ajelulle pääsemisestä ei kuitenkaan ole.

Oppilas Cinderella Karisukki on hankinnasta iloinen.

– Tuntuu erittäin hyvältä. Nyt pääsee liikuntatunnille pyörällä, ei tarvitse välttämättä mennä mopolla. Ja jos lähtee vaikka biologian tunnilla luontoretkelle.

Liikkuva koulu on tuonut Karisukin mielestä ainakin pirteitä oppilaita.

– Se tuo virkeyttä koulupäivään. Liikkuva koulu on hyvä juttu!

Jopoilla lisää toiminnallisuutta opetukseen

Kartanon koulun opettajat miettivät jo, mitä mahdollisuuksia polkupyörät jatkossa antavat opetukselle.

Teini-ikäiset poika ja tyttö ajavat vihreällä ja sinisellä jopolla
Pawel Krawczyk (vas.) ja Cinderella Karisukki odottavat vielä pyöräilykypäriä.Liisa Taimen

Liikuntatunneille niistä on apua, mutta nyt koulu pääsee laajentamaan oppimisympäristöä ulos sen sijaan, että oppilaat aina istuisivat luokkahuoneissa.

Esimerkiksi teemapäivinä on helppoa lähteä tutkimaan ympäristöä. Toiminnalliset opetusmenetelmät saavatkin nuorilta kiitosta.

– Se tuo tunneille hauskuutta ja sen kautta pystyy oppimaan paremmin, kun on monipuolista. Ei tarvitse olla jäykkää, että opettaja vaan käskee vastaamaan, vaan siinä saa vuorovaikutusta, kertoo Cinderella Karisukki.

Ypäjällä jännitetään nyt vain sitä, ehtivätkö pyöräilykypärät ajoissa Ypäjälle perjantaiksi, jolloin pienessä kunnassa on liikuntapäivä. Kotoa voi kuitenkin aina tuoda halutessaan oman kypärän.

Liikkuva koulu -ohjelma tukee kouluja

Liikkuvan koulun pilottivaihe käynnistyi jo 2010. Liikkuva koulu -ohjelma avustaa kuntia ja kouluja taloudellisesti aluehallintovirastojen kautta. Hyvät käytännöt ovat vuosien aikana levinneet moniin kuntiin, kertoo yhteyspäällikkö Kirsi Naukkarinen Liikkuva koulu -ohjelmasta.

Se tuo tunneille hauskuutta ja sen kautta pystyy oppimaan paremmin, kun on monipuolista.

Cinderella Karisukki

– Välineet tukevat aktiivista toimintakulttuuria. Jos koululla on pyöräarsenaali, on ihan eri mahdollisuus miettiä oppitunneilla retkeilyä eri oppiaineissa.

Valtiovalta satsaa kolmen vuoden aikana 21 miljoonaa euroa kunnille ja sitä kautta kouluille liikuttamisen edistämiseen. Liikkuva koulu on nyt yksi hallitusohjelman kärkihankkeista.

– Liikkuvan koulun perusviesti on ollut alusta lähtien, että toimintaa tekevät koulut ja kunnat omista lähtökohdistaan alhaalta ylöspäin. Me emme ohjeista ostamaan pyöriä, vaan kehitys lähtee koulun ja kunnan tarpeista. He voivat päättää kehittävätkö olosuhteita vai vaikkapa opettajien osaamista, Naukkarinen kertoo.

Lue seuraavaksi