Koe uusi yle.fi

Kerkko Koskinen tekee Ultra Bra -huuman keskellä syrjähypyn sinfoniaorkesterin kanssa

Säveltäjän ensimmäisessä konsertossa saksofonisteilla on oikeus jammailla, vaikka taustalla soi Sinfonia Lahti.

Kerkko Koskinen
Kerkko Koskinen Lahden Sinfonia-orkesterin kanssa
Juha-Petri Koponen / Yle

Kerkko Koskinen kuljeskelee pitkin Sibeliustalon konserttisalia partituuri kädessään ja nauttii kuulemastaan.

Konserttoa on valmisteltu vuosia, ja nyt se on vihdoin viety lavalle, ja Sinfonia Lahti pääsee sitä esittämään.

– Hauskalta tuntuu! Olihan siellä paljon kaikenlaisia nuotteja, kaikkea sellaista, mitä on kotona miettinyt, että miltä se kuulostaa, tuumii säveltäjä.

Koskisen äänestä kuultaa helpotus ja ylpeys.

– Asiat ovat, kuten olin suunnitellutkin. Onhan tuo mahtava instrumentti, joka soittaa aivan älyttömän hienosti, sanoo Koskinen viitaten Sinfonia Lahteen.

Amerikkalainen pienoishevonen

Ultra Bran lauluntekijänä ja johtajana tunnetuksi tullut Kerkko Koskinen on monipuolinen ja tuottelias musiikintekijä.

American Miniature Horse on Koskisen konsertto kahdelle saksofonille ja sinfoniaorkesterille. Sävellyksen nimi oli aluksi pila, mutta vakiintui sitten teoksen nimeksi.

– Onhan se melkoinen haaste rakenteellisestikin, etten tee venytettyä laulua, mutta onneksi tässä on ollut aikaa antaa sen asettautua sellaiseksi kuin se on tulossa.

Vuosien työstämisen tuloksena syntynyt teos hakee lopullista muotoaan vielä päivää ennen kantaesitystä, sillä sävellystä hiotaan vielä harjoituksissakin. H-hetki koittaa Hämeenlinnan Verkatehtaalla keskiviikkona ja Lahdessa torstaina.

Kerkko Koskinen
Juha-Petri Koponen / Yle

Koskisen musiikki herättää voimakkaita mielikuvia ja nostaa esiin vaikutteita jazzista slaavilaiseen melankoliaan. Minkälaisia asioita Koskinen itse kuulee teoksessaan?

– Siinä on kaikenlaista vaihtelua. Välistä on sellainen kirkas tekstuuri, jossa ei ole mitään tunnelatausta. Se saattaa sitten kääntyä sentimentaalisemmaksi asiaksi, aloittaa Koskinen.

Siinä on häröilyä versus melodiaa.

Kerkko Koskinen

Teos sisältää mielenkiintoisia osia, joissa sävelten sekamelska yhtäkkiä hälvenee kirkkaan melodisuuden tieltä, selittää Koskinen.

– Toisaalta voidaan tosiaan ajatella, että siinä on häröilyä versus melodiaa, tämmöisellä akselilla siinä liikutaan.

Baritoni ja tenori nauttivat haasteesta

Teoksen solisteina kuullaan kahta suomalaista eturivin fonistia: Linda Fredriksson soittaa baritonisaksofonia ja Timo Lassy tenorisaksofonia.

– Päädyin saksofoneihin, koska pidän niiden soinnista ja halusin mukaan jonkin itselleni tutun elementin. Nämä soittajat pyysin mukaan sen takia, että tiedän mihin he pystyvät, mitä heiltä voi vaatia.

– Onhan tämä ainutlaatuinen kokemus. Emme ole aikaisemmin soittaneet sinfoniaorkesterin solisteina ja tämä on vielä kantaesitys, aloittaa Fredriksson.

– Ainutlaatuisuutta lisää vielä se, että varmaan puolet stemmoistamme on improvisaatiota. Pitää tietää, milloin soittaa ja milloin ei. Tämä on olennaista, jatkaa Lassy.

Puolet stemmoistamme on improvisaatiota.

Timo Lassy

Kuuntelija huomaa teoksen aikana, että Koskinen venyttää solistien taitoja muun muassa hyödyntämällä saksofonin eri soittotekniikoita monipuolisesti.

– Se on haastavaa ja sitä kautta mielenkiintoista. Kerkko hakee monenlaisia ääniä saksofoneista, mikä improvisaation lisäksi pakottaa meidät keskittymään läsnäoloon ja kuuntelemaan teosta intensiivisesti, kiteyttää Fredriksson.

Koskisen vuosi huipentuu keikoilla

Kerkko Koskisen vuosi on ollut ennätyskiireinen, eikä helpotusta näy. Ultra Bran comeback oli valtaisa menestys, minkä lisäksi Koskinen kokoaa soolouransa tiimoilta kuuden cd:n ja 12 vinyylilp:n pakettia, joka kattaa hänen uransa viimeisten 15 vuoden ajalta. Kaupan päälle vielä konserton kantaesitys.

En muista milloin olisi ollut näin riehakas vuosi.

Kerkko Koskinen

– Tähän vielä päälle soolokeikat sekä esiintymiset UMOn ja Kollektiivin kanssa. En muista, milloin olisi ollut näin riehakas vuosi, kyllä tulee aika lailla musisoitua yhden vuoden osalta.

Koskinen tunnetaan kovana työntekijänä, joka aloittaa työpäivänsä aamuviideltä. Kovan työputken jälkeen hän kuitenkin aikoo vähän hellittää.

– Tämän rupeaman jälkeen varmaan pidän ihan pienen hetken lomaa.

Kerkko Koskinen ja Lahden Sinfonia-orkesteri
Sinfonia Lahtea johtaa kapellimestari Dima Slobodeniouk. Solisteina Linda Fredriksson ja Timo Lassy. Juha-Petri Koponen / Yle