Koe uusi yle.fi

Joka kolmas autoilija voisi luopua autostaan, jos tilalle saisi yhteiskäyttö- tai automaattiauton

Suomalaiset olisivat kyselyn mukaan valmiita maksamaan keskimäärin vain alle 150 euroa kuukaudessa liikenteen palvelupaketista, joka tekisi oman auton tarpeettomaksi.

autot
Kaksi automaattibussia parkkeerattuna vantaan asuntomessuilla 2015.
Automaattibusseja kokeiltiin Vantaan asuntomessuilla 2015.Antero Tenhunen / Lehtikuva

Suomalaiset tuntevat vielä huonosti liikenteeseen suunniteltavia uusia palveluita. Vain 16 prosenttia digitaalisen liiketoiminnan asiantuntijayritys Solitan teettämään kyselyyn vastanneesta 1 125 suomalaisesta oli edes kuullut MaaS:ista eli Mobility as a Service –palvelusta.

– Se yllätti, että maas-termi on käsitteenä suurelle yleisölle aika vieras, sanoo Solitan asiakkuusjohtaja Mikko Varjos.

Solita on mukana uusien liikennepalveluiden kehittämisessä muun muassa viranomaisten konsulttina. Yhtiö oli kiinnostunut, miten suomalaiset suhtautuvat kyydinjakopalveluihin, yhteiskäyttöautoihin ja -polkupyöriin tai automaattisesti ajaviin autoihin, busseihin ja juniin.

Kyselytutkimuksen kiinnostavinta antia oli suomalaisten suhde omaan autoon. Kyselyyn vastanneista 913 oli oma auto. Noin 60 prosenttia heistä ei ole valmiina luopumaan yksityisautosta. Kulkuneuvojen yhteiskäytöt tai automaattiautot eivät heitä kiinnosta.

– Se ei suuremmin yllättänyt. Auton omistamiseen on pitkät perinteet. Mukavuus oli tärkeä tekijä. Nuoret ovat luopumiseen valmiimpia, Varjos toteaa.

Oma auto on selvästi ikäkysymys. Alle 30-vuotiaista auton omistajista 53 prosenttia voisi luopua omasta autosta, jos liikenteen palveluita olisi saatavissa riittävän helposti ja edullisesti.

– Tässä tähdätäänkin siihen, että talouksissa, mistä löytyy kaksi autoa, voisi olla potentiaalista luopua siitä toisesta. Toisesta luovutaan, mutta toinen kuitenkin säilytetään.

Liikenteen pitää olla helppoa ja halpaa

Kysyttäessä paljonko kuluttaja olisi valmis maksamaan kaikki kuukausittaiset liikkumistarpeet kattavasta palvelupaketista, olivat suomalaiset keskimäärin valmiina maksamaan 142 euroa kuukaudessa. Neljä kymmenestä olisi valmis maksamaan korkeintaan sata euroa.

– Hinta, mitä ihmiset ovat valmiita maksamaan, on yllättävän pieni suhteessa siihen, mitä he käyttävät liikenteeseen. Ihmisillä on aika utuinen käsitys, mitä palvelua he sillä rahalla saavat, Solitan Varjos sanoo.

Kyselyssä kotitaloudet ilmoittivat käyttävänsä päivittäiseen liikkumiseen tällä hetkellä keskimäärin 250 euroa.

Ekologisuus ei kiinnostakaan

Liikenteen helppous ja sujuvuus ovat yhdeksälle kymmenestä kyselyyn vastanneesta tärkeimmät asiat päivittäisessä liikkumisessa. Myös liikkumiseen kuluva aika on erittäin tärkeä.

Sen sijaan vain 53 prosentille miehistä ja 73 prosentille naisista liikkumisen ekologisuus on oman päivittäisen valinnan kannalta tärkeää.

– Ekologisuuden merkityksen pienuus yllätti. Olisin kuvitellut, että ihmisen valintoihin vaikuttavat ekologiset asiat enemmän kuin kyselyn perusteella oli, Solitan Varjos sanoo.

Liikenteen uudet palvelut –kyselytutkimus kysyi asioita, joita ei pakettina vielä ole saatavissa. Vastauksien perusteella ihmiset ovat kiinnostuneita ennen kaikkea palveluista, jotka lisäävät liikkumisen sujuvuutta ja alentavat liikkumisen hintaa. Yhtenä esimerkkinä olisi matkalippu, jolla voisi matkustaa koko matkan liikennevälineestä riippumatta.

Kyselyn tutkimusaineisto on kerätty tutkimusyhtiö Consumer Compassin verkkopaneelitutkimuksessa huhtikuussa 2017. Tutkimuksen aineisto painotettiin vastaamaan suomalaista aikuisväestöä iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan.