yle.fi-etusivu

Puhelinsovellus varoittaa poroista kaikkia tiellä liikkujia: "Vältetty useita satoja porokolareita"

Autoilijoita poroista varoittava Porokello-mobiilisovellus on nyt ladattavissa kaikille käyttäjille.

mobiilisovellus
Poroista varoittava Porokello -mobiilisovellus on nyt asennettavissa Apple ja Android älypuhelimiin.
Poroista varoittava Porokello -mobiilisovellus on nyt asennettavissa Apple ja Android älypuhelimiin.Raimo Torikka / Yle

Apple- ja Android-mobiilisovelluksen käyttäjät saavat matkapuhelimeensa reaaliaikaisesti liki kahden tuhannen ammattiautoilijan tekemät porohälytykset. Lapissa kehitetty puhelinsovellus ilmoittaa tiellä kulkevista poroista kellon kilkatuksella ja värillä.

Porokellon voivat ladata Android -käyttäjät Googlen sovelluskaupasta ja iPhone -käyttäjät Applen App Storesta. Sovellus on asennettavissa ilmaiseksi. Loppuvuoden aikana porovaroitukset saadaan myös V-Traffic -palvelua käyttäviin navigaattoreihin.

Porokello -sovelluksen kehittäminen aloitettiin vuonna 2011 kemijärveläisen kehittäjänsä Ahti Lahtelan aloitteesta. Kehittämisessä ja hankkeen rahoittamisessa ovat olleet mukana Liikennevirasto Trafi, Lapin Ely-keskus, Paliskuntain yhdistys, Paikkatieto Online Oy, DNA Oyj, V-Traffic ja Milliemallie Oy.

Ammattiautoilijat toimivat varoittajina

Porokellon pilottikokeilujakso käynnistyi vuonna 2015 rajoitetulla alueella. Vuoden 2016 aikana sovelluksen käyttö laajeni koko poronhoitoalueelle.

Porokellon porovaroituksien antamisesta vastaavat hieman yli 1800 ammatikseen tiellä liikkuvaa autoilijaa. Mukana on yhteensä 163 kuljetusyritystä, 26 linja-autoyhtiötä ja 140 taksia, ambulanssia sekä posti-, ja kirjastoautoa.

Kuljettajat tekevät keskimäärin 50–1500 porovaroitusta päivittäin. Porovaroitus on voimassa tunnin antohetkestä eteenpäin. Porokello kilkattaa noin 750 metriä ennen varoituksen antopaikkaa.

Sovellus tuo kuljetusyrityksille säästöjä

Koskilinjat Goldline linja-autoyhtiö on yksi Porokello -sovelluksen sopimuskäyttäjistä. Yhtiö on asennuttanut järjestelmän kiinteästi kaikkiin pohjoisen pääteillä kulkeviin noin kymmeneen linja-autoon.

– Reilu vuosi on nyt käytetty Porokelloa ja huomattavasti ovat porokolarit vähentyneet. Oikein hyvät kokemukset sovelluksesta ovat olleet, vakuuttaa Koskilinjat Goldlinen ajomestari Jouni Pussinen.

Porokolarien vähentymisellä on erittäin suuri merkitys kuljetus- ja linja-autoyhtiöille.

– Kun kolareita on vähemmän, niin autot ovat enemmän liikenteessä, eikä tarvitse pitää niitä korjausjonossa, joten se on taloudellisesti hyvin merkittävä asia ja kokonaisuutena oikein hyvä ja hieno hanke, kertoo Jouni Pussinen.

Tavoitteena porokolareiden puolittaminen

Lapin Ely-keskuksen projektipäällikön Maria Timo-Huhtalan mukaan porokolarien väheneminen on jo nyt nähtävissä ammattikuljettajille tehdyn kyselyn perusteella.

– Vastanneista kuljettajista 63 prosenttia kertoi, että he ovat välttäneet porokolarin, joten kyllä siitä voi jo päätellä, että on vältetty useita satoja porokolareita tämän sovelluksen ansiosta, arvelee Timo-Huhtala.

Vuosittain poronhoitoalueella tapahtuu noin 4000 porokolaria. Vuoden 2016 aikana tapahtui 838 porokolaria vähemmän kuin vuonna 2015.

– Tuosta reilusta pudotuksesta varmasti osa voidaan laskea Porokellon ansioksi, sanoo Maria Timo-Huhtala.

Hankkeen kehittäjät ja sidosryhmät toivovat Porokello -sovelluksen suosion kasvua ja sitä myötä myös porokolareiden vähenemistä.

– Tavoitehan on puolittaa porokolareiden määrä vuoteen 2020 mennessä. Itse uskon vakaasti siihen. Kun kaikki poronhoitoalueella autoilevat lataavat sovelluksen käyttöönsä, pääsemme tavoitteeseen ihan varmasti, vakuuttelee Timo-Huhtala.