1800-luvulla Alatornion kirkon katolla komeili lohikäärmeen pää – nyt teos pölyttyy kellarissa

Kirkon katolta voi löytää perinteisen ristin sijaan vaikka lohikäärmeen pään tai kukon. Alatornion kirkon koriste on siirretty kellarin uumeniin.

Uskonnolliset symbolit
Alatornion kirkon kelarissa oleva lohikäärmeenpääviiri ja suntio Sointu Mikkola.
Suntio Sointu Mikkola esittelee lohikäärmeen päätä Alatornion kirkon kellaritiloissa.Kimmo Hiltula / Yle

Alatornion kirkon katolta on turha etsiä tuttua ristiä. Vuonna 1797 rakennetun kirkon huipulle ei alunperinkään oltu suunniteltu kristinuskon merkittävintä symbolia vaan arkkitehti Jacob Rijf sijoitti sinne lohikäärmeen pää -aiheisen tuuliviirin. Silti lohikäärmekään ei ole koristanut kirkkoa lähes 150 vuoteen.

Runsas kymmenen vuotta sitten seurakunta halusi sijoittaa Alatornion kirkkoon ristin. Ajatus ei kuitenkaan kelvannut museovirastolle. Ainakin osin syynä oli, että kirkon tornin huippu on yksi maailmaperintöluetteloon hyväksytyn Struven mittausketjun tähtäyspisteistä. Struven ketjun avulla selvitettiin, ettei maapallo ole pyöreä vaan navoiltaan litistynyt.

Kellarin kätköissä

Edelleen kirkon katolta uupuu symboli. Myös lohikäärme jätti Alatornion kirkon huipun 1860-luvulla jälkipolville tuntemattomasta syystä. Koko kirkkoa lohikäärme ei kuitenkaan jättänyt.

– Viiri on tallessa kellarissa, kertoo suntio Sointu Mikkola ja Alatornion kirkon kellariin johtavan oven lukon.

Mikkola johdattaa uteliaan vieraan alakertaan. Kellarin perältä löytyy peltinen tuuliviiri.

Se oli kuin nykyaikainen "Täällä vartioin minä" -kyltti.

Minna Heljala

Seinään kiinnitetty petomainen hahmo katsoo pistävin silmin oikealle. Raollaan olevaa kitaa koristavat rivi raateluhampaita, pitkä kieli työntyy suusta ulos. Viirin vasemmassa kulmassa on vuosiluku 1797.

– Minusta lohikäärmeen poistaminen oli hyvä asia, sanoo Mikkola.

Hän muistuttaa, että Raamatussa paholainen on ottanut lohikäärmeen muodon.

– Mutta toisaalta kun kyseessä on lohikäärmeen pää, voi ajatella, että se kuvaa Jeesuksen voittamaa pahuutta, miettii Mikkola.

Kuuluisin Raamatun lohikäärmeeseen liittyvistä kohdista on Ilmestyskirjassa, jossa kerrotaan kuinka arkkienkeli Mikael joukkoineen voitti lohikäärmeen, "jota perkeleeksi ja saatanaksi kutsutaan".

Alatornion kirkon katolla aikoinaan ollut lohikäärmeenpääviir
Kimmo Hiltula / Yle

Tuskin provokaatiota

Tornionlaakson maakuntamuseon johtaja Minna Heljala ei usko, että Alatornion kirkon lohikäärme olisi suunniteltu sinne provokaatiomielessä.

– Todella vaikea kuvitella, että 1700-luvun lopulla arkkitehdillä olisi ollut mielessä paholaisen palvonta, hän perustelee.

– Minun mielestä lohikäärme-viirin voisi palauttaa Alatornion kirkon huipulle, Heljala jatkaa.

Tornionlaakson maakuntamuseon perusnäyttelystä löytyy 1700-luvun lopun tuuliviiri, joka on kuin Alatornion kirkon lohikäärme-viirin pienennetty versio.

– Tuuliviirin pedon tehtävänä oli suojella taloa ja sen väkeä. Se oli kuin nykyaikainen "Täällä vartioin minä" -kyltti, vertaa Heljala.

Skellefteån sisarkirkon katolla kukko

Aikakautensa merkittävimpiin kirkkoarkkitehteihin kuulunut Jacob Rijf piirsi suunnittelemiensa kirkkojen katolle joko lohikäärmeen tai kukon. Alatornion kirkon sisarkirkon, lähes täydelleen samanmallisen, Skellefteån maaseurakunnan kirkon katolla komeilee kukko.

Sekä Alatornion että Skellefteån kirkot ovat saaneet vaikutteita Tukholmassa sijaitsevasta Adolf Fredrikin kirkosta.

– Sivumennen sanoen, Jacob Rijf oli ensimmäinen Tukholman taideakatemian arkkitehtikoulussa opiskellut kirkonrakentajamme, kertoo Minna Heljala kirkonrakentajasukuun kuuluneesta Alatornion kirkon suunnittelijasta.

Meri-Lapin kirkoista löytyy niin kukko- kuin lohikäärmeaiheisia viirejä. Tornion eli Hedvig Eleonoran kirkon kellotapulissa ylimpänä on lohikäärmettä muistuttava viiri, kirkon huipulla puolestaan on kukko-teemainen viiri. Myös Pyhän Mikaelin kirkon eli Keminmaan vanhan kirkon katolla on kukko-viiri.

Oma erikoisuus löytyy myös Veitsiluodon kirkosta Kemissä. Sen huipulla on risti ylösalaisin, lyhyt varsi alaspäin. Vuonna 1957 valmistuneen kirkon risti tuskin viittaa sekään paholaisen palvontaan, vaan on kristinuskossa tunnettu niin sanottu Pietarin risti